Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er etter egne beregninger i forhold til siste mens gravid i uke 5 5 dager i dag. For tre dager siden fikk jeg en liten blødning, 5-6 dråper, som gikk over i lys rosa utflod samme dag. Onsdag og Torsdag var det ingenting, men i dag (fredag) har jeg lys rosa utflod igjen. Hva betyr dette?? Jeg har lest at så lenge d ikke er mye bødning og ingen smerter er det ikke noe farlig, men jeg har også lest om en jente som hadde lys rød utflod - og at barnet da var dødt... Jeg er veldig urolig.. Hva er kriteriene for når man bør kontakte lege eller jordmor?? Vennlig hilsen Å

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171389-bl%C3%B8dning-under-graviditet-i-uke-6/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kriteriene for å ta kontakt med lege/jordmor når man er gravid er at man er bekymret! Men det skal også sies at det ikke er uvanlig med småblødninger tidlig i svangerskapet.

Hadde jeg vært deg, og bekymret meg, hadde jeg ringt fødeavdelingen eller legevakten.

(Tips: Vi pleier å skrive 5+5 eller 6+1 osv når vi viser til hvor mange uker + dager vi er gravide.)

Trine Endsjø, jordmor

En svak blødning slik du beskriver, behøver slettes ikke være tegn på at noe er galt. Likevel finnes det ingen garanti for at et svangerskap ikke er blant de ca 10% som ender i en spontanabort. Det er spesielt hvis man blør friskt og har kraftige tak, som ved menstruasjon, at man tenker spontanabort. Det er imidlertid vanlig at kvinner kan ha en svar blødning tidlig i svangerskapet, enten lys rose som du har, eller litt brunlig, som ved størknet blod, uten at man umiddelbart frykter abort. Det er ingen grunn til å kontakte lege eller jordmor inntil videre. Det er spesielt hvis det er gått 3-4 uker etter uteblitt menstruasjon at det kan være nødvendig å undersøke med ultralyd hvis man mistenker spontanabort. Er du engstelig og du fortsetter å blø i små mengder, kan du selvfølgelig ta kontakt med din lege for å sjekke nivået av svangerskapshormonet hCG i blodet. Hvis man sjekker dette nivået med 2 dagers mellomrom, kan man se om stigningen er som forventet i et normalt svangerskap. Jeg ønsker deg lykke til videre.

Syns at hvis du er bekymret ang.blødningene så må du jo ta og kontakte legen,blødde selv i uke 5 og hadde akkurat slik som du har hatt det,dro derfor til legen og ble sendt på ultralyd,ble jo da bekreftet at jeg var 9 uker på vei i stede for 5.Å jeg trodde faktisk at jeg hadde hatt mensen,men det var no et lite vesen der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...