Gå til innhold

Hvilken øy i Hellas er din favorittøy?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min favoritt så langt er Chios, der har jeg vært en rekke ganger. Er du avhengig av bamseklubb og lignende, så velg en annen øy, for sånt finner du ikke der. Det er kun Lilleput Reiser (www.lilleput.no) som har turer dit. Har som sagt vært der en rekke ganger, og også truffet igjen flere som også er gjengangere, som reiser dit gjerne hvert år, også med barn. Traff også et ektepar på flyet nedover en gang, som var på vei til sin 13. Chios-ferie! :-)

Chios er en øy med lite turisme, mye historie, en stor (850 km2) og rik øy (i gresk målestokk i alle fall), som derfor ikke lever av turismen i hovedsak. Fint å reise rundt med leiebil og se seg rundt, variert natur og spennende landsbyer. Mulighet for å være med på ekte greske landsbyfester (ikke turist-laget liksom-opplegg!). Foretrekker man sandstrand, så velg Karfas (som imidlertid er det stedet på øya som har mest turisme, på godt og vondt), ellers foretrekker jeg sjøl Megas Limnionas, som har en mindre strand med blanding av rullestein og sand. God mat ute på tavernaene, og ofte rimeligere enn på turistmaskinene.

Spør om det er mer du vil vite. :-)

Den andre øya jeg muligens vil kunne anbefale er Lesvos, dit skal mannen min og jeg til sommeren. Det er flere reisearrangører som har turer dit, i alle fall Ving, Startour, Saga, Apollo og Lilleput. Lesvos har mange likheter med Chios på den måten at det ikke er over-turistifisert, og en stor øy (ca 1500 km2 tror jeg), og også variert og spennende natur, fin for bilturer.

Anbefaler å reise i juni (evt. september) om man har mulighet til å reise utenfor skoleferien, da er prisene lavere og det er mindre hett, dessuten er det færre ferierende.

Se også de ulike charter-selskapenes nettsider (ving.no osv.) - de har jo en del info om hvert av sine reisemål på sidene sine.

Min favoritt så langt er Chios, der har jeg vært en rekke ganger. Er du avhengig av bamseklubb og lignende, så velg en annen øy, for sånt finner du ikke der. Det er kun Lilleput Reiser (www.lilleput.no) som har turer dit. Har som sagt vært der en rekke ganger, og også truffet igjen flere som også er gjengangere, som reiser dit gjerne hvert år, også med barn. Traff også et ektepar på flyet nedover en gang, som var på vei til sin 13. Chios-ferie! :-)

Chios er en øy med lite turisme, mye historie, en stor (850 km2) og rik øy (i gresk målestokk i alle fall), som derfor ikke lever av turismen i hovedsak. Fint å reise rundt med leiebil og se seg rundt, variert natur og spennende landsbyer. Mulighet for å være med på ekte greske landsbyfester (ikke turist-laget liksom-opplegg!). Foretrekker man sandstrand, så velg Karfas (som imidlertid er det stedet på øya som har mest turisme, på godt og vondt), ellers foretrekker jeg sjøl Megas Limnionas, som har en mindre strand med blanding av rullestein og sand. God mat ute på tavernaene, og ofte rimeligere enn på turistmaskinene.

Spør om det er mer du vil vite. :-)

Den andre øya jeg muligens vil kunne anbefale er Lesvos, dit skal mannen min og jeg til sommeren. Det er flere reisearrangører som har turer dit, i alle fall Ving, Startour, Saga, Apollo og Lilleput. Lesvos har mange likheter med Chios på den måten at det ikke er over-turistifisert, og en stor øy (ca 1500 km2 tror jeg), og også variert og spennende natur, fin for bilturer.

Anbefaler å reise i juni (evt. september) om man har mulighet til å reise utenfor skoleferien, da er prisene lavere og det er mindre hett, dessuten er det færre ferierende.

Se også de ulike charter-selskapenes nettsider (ving.no osv.) - de har jo en del info om hvert av sine reisemål på sidene sine.

Hei Gemini!

Har du vært på Lesbos før??

Min kjære og jeg var der for to år siden, og det er bare helt fantastisk!! Vi bodde i Eftalou (på hotel Aeolis) - stedet ligger ca. 10 min. gange til lite sentrum (tror det er Molivos) hvor det var utrolig idyllisk..

Vi leide scooter og fant etterhvert en helt fantastisk strand (rullestein) hvor vi kunne være helt alene, hvis vi gikk et stykke bortover.. I starten av stranden var det en koselig taverna med helt fantastisk gresk salat...

Vi har bestemt at vi bare må tilbake dit til sommeren igjen.

Et typisk romantisk, idyllisk sted for voksne (uten barn).. Bare gled deg hvis ikke du har vært der før!!

Hei Gemini!

Min kjære og jeg var der for to år siden, og det er bare helt fantastisk!! Vi bodde i Eftalou (på hotel Aeolis) - stedet ligger ca. 10 min. gange til lite sentrum (tror det er Molivos) hvor det var utrolig idyllisk..

Vi leide scooter og fant etterhvert en helt fantastisk strand (rullestein) hvor vi kunne være helt alene, hvis vi gikk et stykke bortover.. I starten av stranden var det en koselig taverna med helt fantastisk gresk salat...

Et typisk romantisk, idyllisk sted for voksne (uten barn).. Bare gled deg hvis ikke du har vært der før!!

Hei Angelica!

Joda, jeg har vært på Lesvos før, i hele 2 dager... hihi :-)

En liten avstikker med båt over fra Chios den gangen. Men det kvalifiserer vel ikke akkurat - jeg har vært noen timer i Mytilini by, og tatt lokalbussen til Skala Eressos og så tilbake igjen neste dag. Skal bli spennende og fint å få oppleve mer.

Vi skal bo i Molivos, og skal være der i 2 uker i juni, og skal ha leiebil en ukes tid så vi får sett litt av øya. Er jo svært variert natur slik jeg har forstått det, med ørkenaktig og forsteinet skog i vest, og mer frodig i øst, samt flere ganske høye fjell.

Hva het den stranda dere dro til når dere leide scooter da? Vi har ikke tenkt å ligge på stranda hver dag i 2 uker, men litt strandliv blir det nok ja :-)

Og kjekt å vite at det ikke er mer enn 10 min. å gå til Eftalou, det er jo ikke så lang fin strand i Molivos.

Forresten - selv om det staves med b på gresk, så heter det Lesvos. Bokstaven b (beta) i det greske alfabetet uttales ikke lenger b, men v. :-) Så når de leser opp sitt alfabet nå, så sier de alfa, vita (ikke beta) osv. Men i gammel-gresk var en b en b, for å si det sånn. Nå må de skrive MΠ (m pi) for bokstav-lyden B :-) Og siden de bruker "vår" P som R, så ser jo ordet bar ganske rart ut fx. : MΠAP

Men tilbake til Lesvos, joda jeg gleder meg som en unge, og tråler nettet for bilder og info... :-)

Annonse

Hei Gemini!

Forresten, om man reiser med barn så kan vel Petra eller Plomari (og kanskje andre steder) være greie valg?

Selvsagt forutsatt at man klarer seg uten bamseklubber som sagt. :-)

Kreta er best ;)

Hun som startet tråden spurte også om hvorfor man har en øy som sin favoritt. Ikke alltid like lett å beskrive kanskje.

Men siden jeg også er nysgjerrig på Kreta - vel å merke de mindre overturistifiserte stedene på øya, så lurer jeg på hva som gjør Kreta til en favoritt...

Om du gidder å fortelle litt om det da? :-)

Hei Gemini!

Jeg har vært der! Vi bodde i Petra, men hadde bil hele tiden, og jeg tror det var den stranda du beskriver vi også falt for! Rullesteinstrand med taverna på "starten" av stranda, med bord i flere "etasjer" i skråningen der, liksom?

Utrolig deilig å få være ganske alene på stranda hvis man bare gadd å gå litt lenger enn de andre :)

Lesvos er forresten en kjempefin øy!

Jeg vandret i Tove Nilsens fotspor paa Kreta. Chania er en deilig by, men jeg drar aldri dit i turistsesongen,( for mange mennesker og mas.) . I gamledelen av byen, den venezianske havnen, er jeg lommekjent, nesten. Saa vil du spise verdens beste blaaskjell, besoeke deilige jazzbarer, hvor det er skjoent aa lese aviser til et glass vin til 11 kroner literen, bli invitert paa intime konserter klokken 4 om natten eller hvor du skal sitte og nyte varm sjokoladekake paa regnfulledager ..vet jeg hvilke steder du skal besoeke. La barna bli hjemme og dra alene!

Annonse

Hei Angelica!

Joda, jeg har vært på Lesvos før, i hele 2 dager... hihi :-)

En liten avstikker med båt over fra Chios den gangen. Men det kvalifiserer vel ikke akkurat - jeg har vært noen timer i Mytilini by, og tatt lokalbussen til Skala Eressos og så tilbake igjen neste dag. Skal bli spennende og fint å få oppleve mer.

Vi skal bo i Molivos, og skal være der i 2 uker i juni, og skal ha leiebil en ukes tid så vi får sett litt av øya. Er jo svært variert natur slik jeg har forstått det, med ørkenaktig og forsteinet skog i vest, og mer frodig i øst, samt flere ganske høye fjell.

Hva het den stranda dere dro til når dere leide scooter da? Vi har ikke tenkt å ligge på stranda hver dag i 2 uker, men litt strandliv blir det nok ja :-)

Og kjekt å vite at det ikke er mer enn 10 min. å gå til Eftalou, det er jo ikke så lang fin strand i Molivos.

Forresten - selv om det staves med b på gresk, så heter det Lesvos. Bokstaven b (beta) i det greske alfabetet uttales ikke lenger b, men v. :-) Så når de leser opp sitt alfabet nå, så sier de alfa, vita (ikke beta) osv. Men i gammel-gresk var en b en b, for å si det sånn. Nå må de skrive MΠ (m pi) for bokstav-lyden B :-) Og siden de bruker "vår" P som R, så ser jo ordet bar ganske rart ut fx. : MΠAP

Men tilbake til Lesvos, joda jeg gleder meg som en unge, og tråler nettet for bilder og info... :-)

Pokker, pi-symbolet kom helt feil ut... Så riktig ut på forhåndsvisning. Jaja...

Gjest sussilei

De har jeg seff på bokmerkelista :-)

Men takk for tips da!

Alt vi kan om Lesvos lærte vi på disse sidene!

Men favoritter:

Nydeligste strand: Tarti

Nydeligste by: Ayassos

Nydeligste by nær havet: Molivos, men Plomari har mest sjarm

Hyggeligste greker: Oceanis bilutleier, hoteleier, og båtutflukt-arrangør i Plomari

Best shopping: Mytilini (uten tvil!)

Beste varme kilde: Vet ikke - prøvde bare den i Eftalou - artig, men husbondens ryggplager ble ikke bedre :)

Beste pizza ( vi hadde med oss en treåring): Bepple Beach Hotel (dvs restauranten)

Beste mat: Hm - ikke sikker, mye godt og billig

Hyggelig minne: Kjøpe ferske, håndplukkede, kjempegode fersken på torvet i Plomari, av en lokal greker på sliten moped

Hyggeligste minne: Umulig å velge ett !

Flotteste biltur: "Kjerreveien" over fjellet fra Ayassos tilbake til Plomari. Fantastisk utsikt, fantastisk tur !

Beste keramikk: Helt klart Ayassos !

Beste tips: Lei bil - så mye som mulig ! Øya er STOR !

God tur ;)

Paros og Santorini er mine favoritter. Santorini pgav sitt utrolig vakre særpreg og med de svarte strendene (varmt og trå på, men praktisk å slippe all den sanden i håndkledet)

og sikkert litt fordi jeg og sambo dro på vår første øyhopping sammen og hadde øya som utgangspunkt. Den er veldig romantisk!

Paros har mange flotte strender og ligger greit til om man vil på dagstur til feks Anti Paros. Vet ikke hvor gamle barna dine er, men er de over småbarn stadiet, kan dere f eks ta en tur i dryppsteingrotten på Anti Paros. Skikkelig stilig om man ikke har høyde skrekk! (som meg ;-)

Paros er koselig og har som sagt flotte strender. Vi har bodd i Parikia og Naoussa og kommer oss rundt enten ved hjelp av bil, moped eller buss. alt ettersom hvordan det passer seg. På Paros er det også litt billigere enn på Santorini.

I sommer er jeg lysten på Naxos> Paros> Anti Paros og Naxos igjen.

Lillemann var 11 mnd da han var der første gang. Da var vi der i første del av juni, det var veldig behagelig med tanke på temperaturer o.l. Det blir spennende å se hvordan han liker det denne gangen, som 3 åring. Om noen har erfaring med halvstore småttiser på øyhopping, hører jeg gjerne på ;o)

Gøy med øyhopping!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...