Gå til innhold

Øver på sovende pasienter

Anbefalte innlegg

Gjest Uglemor
Skrevet

Ja, det er i alles interesse, men da må vi bli spurt på en informativ og fin måte. Slik at vi har et godt grunnlag å ta stilling til det på. Og hvis vi ikke ønsker å ha studenter tilstede, bør det respekteres av alle.

Jeg er jo enig med deg forsåvidt, det er det beste å bli spurt og kunne si ja eller nei. Men kanskje ville veldig mange sagt nei. De fleste gruer seg jo uansett, og vil helst ha de flinkeste av de flinke til å gjøre jobben. Det er naturlig å tenke sånn. Særlig rett før man skal inn til en eller annen undersøkelse man gruer for.

Men i det offentlige helsevesnet er studenter en viktig komponent. Det ligger i kortene at de må være der. Og det betyr at ikke alle kan velge å si nei. Da får vi ikke utdannet fler. Det regnes som en nødvendig del av "pakka". Derfor tror jeg det er mest vanlig at det informeres om at studenter kommer til å delta, uten at det fremstilles som et spørsmål.

Det er alltid noen som sier ifra at de ikke ønsker studenter og det blir respektert.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sigga

12

• flisa

5

• Hønemoren

5

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei igjen hønemoren.... Jeg har fulgt deg og din historie her inne. Fryktelig trist historie med din 3 åring. Og så utrolig vondt det må føles hvis det liksom ikke skulle ha skjedd heller. Litt klønete skrevet, men håper du forstår hva jeg mener. Tenk at svaret på mange håpløse situasjoner, tilstander og historier kunne vært løst med god kommunikasjon. Gjensidig kommunikasjon med respekt. Uansett hvem det er mellom; lege-pasient, deg-meg, prest-klokker, sør-Mr Kahn...

Mye sant i det du skriver sigga.

Var vel ikke akkurat i dette tilfelle dårlig kommunikasjon, men skjønner godt hva du mener.

Vi som foreldre, unge dengang, i begynnelsen av 20-årene, gjorde det vi kunne, nemlig ringte legevakten og fikk lege hjem, men ikke med en gang. Barnet var jo ikke blå......altså hastet ikke ifølge dem. Pusteproblemer hadde han som vi forklarte nøye.

Legen kom da og stilte feil diagnose. Dette var akutt, veldig akutt. Det vi i ettertid har hørt av flere innen helsevesenet er at denne legen skulle lagt barnet inn på sykehus for å følge utviklingen. Disse uttalelser etter å ha lest rapporten fra legebesøket. Derfor er dette ekstra vondt, det behøvde ikke skjedd.

Jeg fikk et "glupt" svar av en sykepleier en gang også, vet du hva hun sa? Jo: " Du skulle tatt en kniv og skåret et snitt i halsen så barnet fikk luft". Er det meningen vanlige, unge mennesker skal gjøre det, ha greie på det.....! Altså ikke bare en opplevelse i denne sammenheng, men mye rart i ettertid.

Vil allikevel si at jeg setter stor pris på mine barn jeg har fått etter dette første. Jeg glemmer ikke, såret gror aldri, men har vel lært meg å leve med det for å si det sånn. Livet må gå videre og jeg må glede meg over det som er, over de små ting også og ta en dag av gangen. Ingen vet hva morgendagen bringer og jeg har virkelig følt på kroppen hvor kort tid det kan være mellom liv og død. LEV DAGEN IDAG!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Vil vi ha nye leger eller ikke? Og vil vi at disse legene skal ha erfaring? Eller vil vi som pasient velge en ny gynekolog hvis denne aldri har sett inni et underliv før?

Synes det er greit at de får være med jeg. Og jeg synes det er helt greit at jeg ikke vet noe om de var der eller hvem de var. Men hvis jeg skulle være våken, da ville jeg vite om det på forhånd. Slik at jeg var forberedt. Og jeg ville sagt ja.

Skrevet

Herregud er DET så nøye da? - når man ligger der med beina i bøylene og skal bli operert - har man da likevel ikke noen formening om de er ferdig utdannet hvem som er legen, anestesisykepleieren eller en under opplæring?

Jeg lå sånn i sommer- ble operert for analfissur( fytti H***) - jeg var SJELEGLAD da jeg fikk operasjon -hadde full tillitt til kirurgen som gikk igjennom operasjonen med meg på forhånd. Så trillet de meg ned i kjelleren til operasjon av folk som ikke presenterte seg, -jeg hadde blå plastlue og sykehusskjorte - for dem var jeg en PASIENT som trengte hjelp.

Og hjelp fikk jeg. Da jeg våknet stod det også folk rundt meg som jeg aldri har sett før - men jeg var blitt "helbredet" og var dypt takknemlig over at det var over og at alt hadde gått bra.

Mulig de "tappet meg" for avføring også under narkose - hva vet jeg - det kan jo ha vært en skikeklig dritjobb - men det spiller da vel ingen rolle???

:-)

Skrevet

Jeg trodde det var normal praksis å informere pasienten og eventuelt innhente tillatelse til å ha medisinerstudenter tilstede under «intimundersøkelser». Noe annet er vel å karakterisere som overgrep?

hvorfor det? - jeg vil heller gå til en gynekolog som i studentiden har fått se skikkelige underliv - enn som har stått og rota i en gris eller et roastbiff-smørbrød....og i full narkose kunne de hatt inn pizzabudet for alt jeg bryr meg om - det er INTET seksuelt over slike situasjoner - heller tvert i mot - skjønner nesten ikke at de orker å komme hjem til "ei til" - hehe

Skrevet

hvorfor det? - jeg vil heller gå til en gynekolog som i studentiden har fått se skikkelige underliv - enn som har stått og rota i en gris eller et roastbiff-smørbrød....og i full narkose kunne de hatt inn pizzabudet for alt jeg bryr meg om - det er INTET seksuelt over slike situasjoner - heller tvert i mot - skjønner nesten ikke at de orker å komme hjem til "ei til" - hehe

Det har jeg tenkt på også....og når begge ektefellene er gynekologer da!

Skrevet

hehe - Oskar!!!!!!!!! kom inn på badet litt og se - tror du det er sopp jeg har - er ikke helt sikker på diagnosen. - Hva tror du? - smaker det mugg?

*ler*

Skrevet

...og i amorøse settinger:

Skal jeg ta deg litt i vagina - eller bare tilføre litt saliva på labia majora?

---TALK DIRTY OSCAR!!!!

MUS!

hehe

(nå tror jeg snart jeg skal ta helgen)

Skrevet

Enig, jeg hadde blitt ganske forbanna om jeg fikk vite noe sånt i ettertid. Jeg har ikke noe imot at studenter øver seg, det er jo forståelig, men synes vi har krav på å få vite det på forhånd. helt klart!

Tvillingmamma
Skrevet

Ja, det er sant og veldig forskjell på legene her. Min fastlege spurte veldig pent om det var greit at en student var med på "timen". Det var en pratetime og helt greit for min del. Følte etterpå at denne studenten hadde veldig lærdom av å være der, hun uttrykte det. Det gjorde meg godt egentlig, at jeg var til nytte for henne.

Var hos skolelegen med en av døtrene mine da hun gikk i 1. kl. Da spurte også skolelegen (forresten den samme jeg nå har som fastlege) om det var greit at en student var med. Vi kom inn på forkjellig, bl.a. at jeg var ekstra redd for min datter fordi jeg hadde mistet et barn tidligere. Da spurte legen om jeg ville fortelle om dette, noe jeg gjorde. Det tok lang tid husker jeg, men de hadde tid nok. Fikk også her høre etterpå at det var veldig lærerikt for studenten å høre min opplevelse om min 3-åring som døde under tragiske omstendigheter, døde i mine armer. Det at en lege skulle vært litt mere nøye ville i dette tilfelle gjort at jeg hadde hatt mitt 4. barn (førstefødte) her idag. Skulle ikke skjedd, nemlig.

Er det rart at Hønemoren passer til meg? Ikke rart man må jobbe med ikke å overbeskytte de nye barna etter en slik hendelse.

Tidligere Dame55

Hei, jeg har lenge sett at du har skrevet her inne, men visste ikke at du har mistet barn.

Det har jeg også. Mistet ei tvillingjente for 6 1/2 år siden. Hun ble 8 dager.

I dag har jeg vært i bisettelse til en gutt som bare fikk leve i 6 dager.... En nydelig bisettelse, men så urettferdig det er at små barn ikke får leve.

Gode tanker til deg og dine!

Klem fra

Skrevet

Hei, jeg har lenge sett at du har skrevet her inne, men visste ikke at du har mistet barn.

Det har jeg også. Mistet ei tvillingjente for 6 1/2 år siden. Hun ble 8 dager.

I dag har jeg vært i bisettelse til en gutt som bare fikk leve i 6 dager.... En nydelig bisettelse, men så urettferdig det er at små barn ikke får leve.

Gode tanker til deg og dine!

Klem fra

Ja, er urettferdig og vi får vårt opp igjen mange ganger i livet. Det fikk du sikkert idag.

Mange varme tanker til deg og dine også og god helg, vi skrives sikkert mere, Tvillingmamma.

Skrevet

Det er ikke snakk om overgrep mot en persons seksualitet, men om en persons integritet. Noen legger også kanskje listen for bluferdighet på et annet hakk enn det du gjør.

Skrevet

hehe - Oskar!!!!!!!!! kom inn på badet litt og se - tror du det er sopp jeg har - er ikke helt sikker på diagnosen. - Hva tror du? - smaker det mugg?

*ler*

*gaaaper av latter* :-D

Skrevet

Det er ikke snakk om overgrep mot en persons seksualitet, men om en persons integritet. Noen legger også kanskje listen for bluferdighet på et annet hakk enn det du gjør.

Det er din skyld - før var jeg sjenert! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...