Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fjernet eggstokk og eggleder for snart et år siden pga stor (vann)cyste.Ble oppdaget da jeg måtte på legevakten pga veldig kraftig blødning under mens.Brukte da Trinoetta28 og hadde før op lite mens (3-4) dager og helt regelmessig.Etter op har mensen blitt veldig mye kraftigere, og noen ganger kom mensen før jeg var ferdig med pillene.Legen min sa at hormonene i kroppen sannsynligvis hadde forandret seg etter op, og jeg fikk Marvelon (21) istedet. Mensen kommer nå til tiden, men blødningen er fremdeles kraftigere enn tidligere.Blødningene varierer også veldig fra dag til dag.Kan blø masse de 2 første dagene, så ingenting 3., og så er det på'n igjen osv. På slutten har jeg gjerne et par dager med tidvis brun utflod.Lenger og kraftigere mens er en ting, men veldig frustrerende at den varierer så i styrke fra dag til dag. Hvilke tanker gjør du deg om dette? Alle prøver som ble tatt ifb. med op var bra og andre eggleder/eggstokk så bra ut. Hva har det å si for mine sjanser for å bli gravid? Er 29 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171417-menshormonforandringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første er det ikke noen sammenhang mellom en stor cyste og en rikelig blødning. Det har vært tilfeldig sammentreff.

For det andre, så er det ikke ’dine hormoner’ som bestemmer over blødningene når du står på p-pille, da er det pillen som ’overstyrer’ ditt hormonapparat. Om du bruker Trionetta eller Marvelon kommer ut på ett.

Jeg vet ikke hvor grundig du er utredet med f.eks,. ultralyd av livmoren? Muskelknuter kan for eksempel øke blødningsmengden. Lavt stoffskifte og ev. blodforstyrrelser (med hensyn til blodets størkningsevne) kan også gi rikeligere blødninger.

En mulighet for å unngå de voldsomme blødninger er å spise p-pille uten pause. Det kan du gjøre med marvelon (som har samme hormon i alle tabletter) men ikke med Trionetta.

Hvis din livmor er i ordne og den andre eggstokk og eggleder fungerer normalt, er det god mulighet for graviditet. Husk at i løpet av 30-årene reduseres fruktbarheten, spesielt fra 35-37 år.

Vennlig hilsen mette H Moen

For det første er det ikke noen sammenhang mellom en stor cyste og en rikelig blødning. Det har vært tilfeldig sammentreff.

For det andre, så er det ikke ’dine hormoner’ som bestemmer over blødningene når du står på p-pille, da er det pillen som ’overstyrer’ ditt hormonapparat. Om du bruker Trionetta eller Marvelon kommer ut på ett.

Jeg vet ikke hvor grundig du er utredet med f.eks,. ultralyd av livmoren? Muskelknuter kan for eksempel øke blødningsmengden. Lavt stoffskifte og ev. blodforstyrrelser (med hensyn til blodets størkningsevne) kan også gi rikeligere blødninger.

En mulighet for å unngå de voldsomme blødninger er å spise p-pille uten pause. Det kan du gjøre med marvelon (som har samme hormon i alle tabletter) men ikke med Trionetta.

Hvis din livmor er i ordne og den andre eggstokk og eggleder fungerer normalt, er det god mulighet for graviditet. Husk at i løpet av 30-årene reduseres fruktbarheten, spesielt fra 35-37 år.

Vennlig hilsen mette H Moen

Jeg ble undersøkt da jeg hadde den kraftige blødningen, og det var derfor cysten ble oppdaget.

Det ble tatt nøye ultralyd, en gang hos lege og en gang på sykehus, og jeg hadde vel 4-5 vanlige gy. undersøkelser.

Mener du at jeg kan ta p-pillene helt uten pause. Hvor lenge? Vil jeg da unngå blødninger helt?

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ble undersøkt da jeg hadde den kraftige blødningen, og det var derfor cysten ble oppdaget.

Det ble tatt nøye ultralyd, en gang hos lege og en gang på sykehus, og jeg hadde vel 4-5 vanlige gy. undersøkelser.

Mener du at jeg kan ta p-pillene helt uten pause. Hvor lenge? Vil jeg da unngå blødninger helt?

Du kan ta p-pille uten pause så lenge du ønsker (år), men mange får litt småblødning etter noen måneder, og da er det bare å stoppe i en uke før du fortsetter.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...