Gå til innhold

Det var verd det - hvert minutt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mark Griffiths, Cliff Hall, Brian Bennett, Bruce Welch og Hank Marvin, sammen utgjør disse fem The Shadows, Cliff Richards tidligere skygger - som på ingen måte står i noens skygge.

Programmet på NRK nu i aften fikk det til å swinge i flishaugen, det er brennsikkert, og da Hank dro Wonderful Land måtte jaggu gubbefan opp å stryke vekk en nostalgisk tåre og svelge en klump i halsen i et sentimentalt øyeblikk. Minnene strøymar på so eg knapt kan andast.

Plutselig husket jeg min egen første gitar på min 7-årsdag i 1960, og likeledes hvordan Hank ble «sviktet» i 1964 for den garvede picking-gitaristen Chet Atkins. I 40 år har jeg fulgt Chet, lært teknikkene, skaffet maken gitarer og gnukket på neglene, som stadig knakk i jobben. Først Gretsch C G, deretter over på Gibson C G, som jeg nå kun trakterer til husbruk. (husbråk, som Plutten sier)

Men nå...lengselen etter en Vox 30 W Top Boost og en Fender Stratocaster på en Binson ekkomaskin er som et nikotinsug. Men dessverre, mer enn førti år med thumb-pick har nok satt sine spor, nå låter'e Chet av alt jeg tar i.

Allikevel, Shadows har alltid hatt, og vil alltid ha en plass i hjertet mitt.

Skrevet

Shadows har vel en plass i de flestes hjerter vil jeg tro - enten som et lite musikalsk minne,bare et glimt av fordums glans -eller noe man ikke vil minnes - eller som et gys av barndomsminner over en crewcut-pappa som er blank i aua der han gjemmer sin gamle, billige gitar bak sofaen og en mamma som svinger seg foran han med svingskjørt og et lite glimt av hofteholdere under.

Hørte hver en tone i natt -og det er så forunderlig enkelt og KORREKT - hver en tone, den treffer akkurat der den skal.

For mange er nok denne musikken på høyde med "Svensktoppar" - for meg er det bare et gys av glede, -og selvsagt skal vi på konserten når de kommer til sommeren, gubbe! ;Þ

Gitarer har alltid vekket noe i meg

Skrevet

Shadows er jo et levende bevis på at noe kan være ubeskrivelig sylharry, og likevel kult :-)

"............................"

Skrevet

Shadows er jo et levende bevis på at noe kan være ubeskrivelig sylharry, og likevel kult :-)

Kan ikke tenke meg noe som er mer fjernt fra begrepet «harry» en gamle, gode Shadows.

Skrevet

Shadows har vel en plass i de flestes hjerter vil jeg tro - enten som et lite musikalsk minne,bare et glimt av fordums glans -eller noe man ikke vil minnes - eller som et gys av barndomsminner over en crewcut-pappa som er blank i aua der han gjemmer sin gamle, billige gitar bak sofaen og en mamma som svinger seg foran han med svingskjørt og et lite glimt av hofteholdere under.

Hørte hver en tone i natt -og det er så forunderlig enkelt og KORREKT - hver en tone, den treffer akkurat der den skal.

For mange er nok denne musikken på høyde med "Svensktoppar" - for meg er det bare et gys av glede, -og selvsagt skal vi på konserten når de kommer til sommeren, gubbe! ;Þ

Gitarer har alltid vekket noe i meg

Jepp, vib'ene treffer de fleste hjemme, derfor har også Shadows overlevd, og ikke bare overlevd, de er blitt en kult innen gitar-sjangeren.

Jeg savnet imidlertid flere av melodiene fra «Tasty» i denne konserten, men bortsett fra det...det var verd å brenne litt midnattolje for. Jeg fikk jo Mark Knopflers «Going Home» servert rett i øret.

Skrevet

Aha.... ante ikke hva du babla om igår, før jeg snakka med mamma isted;) hehe... hun var like i skyene som det du er!

Skrevet

Å ja! Risla litt både her og der ja...

Er en tanke handikapet, men jammen klarte jeg å ta en aldri så liten svingom på stuegulvet med min kjære..

Lider litt av det idag, men pyttsann...

Skrevet

Kan ikke tenke meg noe som er mer fjernt fra begrepet «harry» en gamle, gode Shadows.

Fullstendig uenig. Det er ubeskrivelig harry - men kule.

Skrevet

Fullstendig uenig. Det er ubeskrivelig harry - men kule.

Du må jo være fra Horten - minst!

Skrevet

Du må jo være fra Horten - minst!

Fordi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...