Gå til innhold

Bursdager og hvem som blir bedt?

Anbefalte innlegg

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Bare lurer på om det ofte er slik at man overveier og ikke be til barns bursdag de barna som er litt andreledes enn andre.

Skrevet

Det er mulig det er en del som overveier det, -ja, og mulig en del som gjør det....

Men til det vil jeg bare si at neste gang kan det være ditt barn som blir stående utenfor felleseskapet.

Er det snakk om å be alle jentene i klassen, ja så be ALLE.

Er det snakk om å be alle 4 åringene i barnehagen, så be ALLE.

Ikke ekskluder noen fordi de er andrledes. hva lærer barna om å være inkluderende da?

Hvis det er så at dette ene barnet vil være en så sto belastnig å invitere, så inviter bare noen få, ikke en hel gruppering....

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er mulig det er en del som overveier det, -ja, og mulig en del som gjør det....

Men til det vil jeg bare si at neste gang kan det være ditt barn som blir stående utenfor felleseskapet.

Ikke ekskluder noen fordi de er andrledes. hva lærer barna om å være inkluderende da?

Hvis det er så at dette ene barnet vil være en så sto belastnig å invitere, så inviter bare noen få, ikke en hel gruppering....

Så enig, så enig! Man får heller plukke ned han med tenna i tapetet etter at selskapet er slutt. Utrolig hva man kan holde ut et par timer en gang i året. :-)

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Takk for fint svar. Må si at jeg ikke er en av dem som overveier å ikke invitere noen fordi de er andreledes. Har selv et barn med aspergers syndrom, så det skulle bare mangle. Ble inspirert til å stille spørsmålet fordi det har vært diskusjoner om dette på forumet for foreldre småbarn og på forumet for bokstavbarn. Tenkte at jeg nådde en større og mer sammensatt gruppe i åpent forum. Håper at flere vil svare.

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Så enig, så enig! Man får heller plukke ned han med tenna i tapetet etter at selskapet er slutt. Utrolig hva man kan holde ut et par timer en gang i året. :-)

Godt å høre!!

Skrevet

"Hvis det er så at dette ene barnet vil være en så sto belastnig å invitere, så inviter bare noen få, ikke en hel gruppering...."

Problemet for den det da gjelder, vil bli at denne aldri vil være en av de som blir valgt ut.

Sikkert ikke så gøy, ellers er jeg enig i det du skriver.

Man holder ut et par tre timer med en spesiell unge, selv om det kan være slitsomt mens det står på.

Personlig har jeg større problemer med unger som er uhøflige og ikke takker for maten, ikke takker for seg, samt oppfører seg som bortskjemte drittunger.

fei1365380229
Skrevet

Vi ber alltid alle guttene eller jentene i klassen til ungene, der er det flere med diagnoser. Foreldrene til barna er flinke til å være med når det trengs og vi får telefonnummer vi kan ringe hvis de ikke er med.

Ser også at ungene er "snille" mot de barna som er annerledes og det tror jeg er fordi både lærere og foreldre er flinke til å inkludere.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Nei, alle eller ingen i f.eks. barnehageavd. så lenge man ikke har kontakt på fritiden med noen av de da. Hos oss er det 4 fra barnehagen, men de har vi kontakt med på fritiden. Men invitasjonene leveres ikke i barnehagen.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Ojsan. Trodde du mente annerledes til sinns, ikke mht allergier og sånt. Ble vel litt feil mitt svar da...

Skrevet

Hei.

For meg har det aldri vært et alternativ å utelate noen i klassen til jentene mine, fordi de er "anderledes".

Snakker heller med foreldrene i forkant av selskapet, om hvordan ting bør legges opp for at deres barn også skal kunne trives i selskapet.

Med vennlig hilsen

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Ojsan. Trodde du mente annerledes til sinns, ikke mht allergier og sånt. Ble vel litt feil mitt svar da...

Nei jeg mente anderledes yil sinns, om man kan si det slik. Så svaret ditt var helt slik jeg håpet de fleste skulle svare :o)

Skrevet

be alle, tenk på hvordan det er å vite at du ikke får komme på bursdeg bare fordi du ikke er helt lik de andre. Barn som "ikke" er som andre har følelser de å.

Skrevet

I barnebursdager har vi bedt alle eller ingen.

Det dreier seg om noen timer, og da klarer man å hanskes med de fleste..

Det har aldri vært tema her i huset å velge bort noen, og det har datteren alltid vært klar over.

Det hadde ikke blitt noe selskap på henne, hvis hun hadde foreslått å utelate en...

Nå er datteren min 15 år, og nå feires dagen på kino eller lignende med noen venner, og da velger hun de hun er mest sammen med...men ber heller med seg et par for mye enn for lite

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Takker for mange engasjerte svar, det ser ut til at alle som har svart ikke ville ha utelatt noen i bursdagen til barna sine. Det er jeg veldig glad for å vite. :o))

Gjest ta hensyn til hverandre
Skrevet

Takker for mange engasjerte svar, det ser ut til at alle som har svart ikke ville ha utelatt noen i bursdagen til barna sine. Det er jeg veldig glad for å vite. :o))

I min sønns klasse var det en som nesten ingen ba. Han var en problemelev. Men jeg ba han, og faktisk var det den høfligste av dem alle. Men hanhang rundt oss voksne på kjøkkenet og ikke bland barna. Han er nå i forsterhjem,og alle som ikke ville vite noe av han den gangen burde skamme seg! Tenk en liten kropp å ha problemer hjemme, ikke få hjelp av lærerne og ikke bli bedt i bursdag.

Tror han følte at jeg godtok han. Min sønn likte han ikke, og ba han bare ordi jeg sa han måtte utifra menneskelige hensyn. Ettersom ungene ble større, så er hand en av klassekameratene som har vært hyggeligst og høfligst hvis vi har møttest. Har alltid noen hyggelige ord og ønsker god jul, god helg eller annet som passer når vi går fra hverandre. Tenk hvilken kapasitet denne gutten må ha vært, når han oppfører seg slik til tross for vanskelige hjemmeforhold og utestenging fra fellesskapet med skole/skolekamerater.

Må også si at de mammaene som var mest forferdet over denne umulige skapningen, og ikke ba han. Som prata mest dritt om familien bak han. DE har i dag ungdommer som har vært i konfliktrådet, de har vært med på innbrudd og de bruker narkotika. Og høflige er de iallefall ikke. SELV OM de hadde (i mødrenes øyne) mye bedre oppvekstforhold enn han som ingen bad.

Nei, mennesker er alt for slemme med hverandre.

Skrevet

Da jeg var 10-11 år ble alle jentene i klassen min invitert i bursdag bortsett fra meg og en jente som hadde en liten hjerneskade. Jeg var bare litt stille og beskjeden... Venninnene mine som kanskje hadde litt bedre selvtillitt, men ellers var ganske lik meg, ble invitert. Dette skjedde to ganger. Det er sånnt man husker hele livet. Jeg frykter at det samme skal skje mine barn... Skulle det skje hadde jeg tatt en alvorlig prat med foreldrene til disse barna! Og jeg ville aldri latt barna mine gjøre noe liknende!

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Da jeg var 10-11 år ble alle jentene i klassen min invitert i bursdag bortsett fra meg og en jente som hadde en liten hjerneskade. Jeg var bare litt stille og beskjeden... Venninnene mine som kanskje hadde litt bedre selvtillitt, men ellers var ganske lik meg, ble invitert. Dette skjedde to ganger. Det er sånnt man husker hele livet. Jeg frykter at det samme skal skje mine barn... Skulle det skje hadde jeg tatt en alvorlig prat med foreldrene til disse barna! Og jeg ville aldri latt barna mine gjøre noe liknende!

Jeg ville heller aldri latt barna mine gjøre noe slikt. Og det er faktisk foreldrene som bør ha det avgjørende ord om slike ting.

Skrevet

Det er forskjell på å be 2 fra klassen og utelate 2. Vi har som regel bedt bare 2 fra klassen, fordi ungen ehar så mange andre vnner de vil ha i bursdag. I år har vi lyst til å be alle jentene i klassen til Plutten - men det får bli stående buffet....:)

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Det er forskjell på å be 2 fra klassen og utelate 2. Vi har som regel bedt bare 2 fra klassen, fordi ungen ehar så mange andre vnner de vil ha i bursdag. I år har vi lyst til å be alle jentene i klassen til Plutten - men det får bli stående buffet....:)

Helt sant, det er forskjell på å be to og å utelate to.

Stående bufet går helt sikkert greit. Vi bodde før i en leil. på 60 kvadrat og hadde opp til 15 stk i bursdag. Det gikk helt fint og mye bedre enn å utelate en eller to. :o))

Skrevet

Helt sant, det er forskjell på å be to og å utelate to.

Stående bufet går helt sikkert greit. Vi bodde før i en leil. på 60 kvadrat og hadde opp til 15 stk i bursdag. Det gikk helt fint og mye bedre enn å utelate en eller to. :o))

ja, for vi har alltid hatt en regel om å fylle opp rundt bordet - og det har jeg fått mye kritikk på fra DOL - Som regel har det blitt 2 fra klassen - 2 kusiner, ei søster og en niese - og så var det fullt.

Nå tenkte vi alle jentene i klassen - men da må slekta vike....:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...