grb Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg er en kvinne på 37 som i 1996 fikk diagnosen Hodkins Lymfom. For dette fikk jeg først en cellegiftkur som ikke fjernet alt. Jeg måtte derfor gjennom en høydosekur med stamcelle støtte i 97, med påfølgende stråling i 98.Denne behandlingen førte til at østrogenproduksjonen min stoppet og jeg begynt med østrogentabletter og senere plaster. Etter store medieoppslag om bivirkninger av østrogen valgte jeg å slutte med dette i 2003. (mot fastlegens vilje)Da min mor har benskjørhet tenkte jeg at det var lurt å sjekke benmassen min. Resultatet av denne målingen er at jeg har en uttalt osteoporose i ryggen og nedsatt benmasse i venstre hofte, men ikke like uttalt som i ryggen.legen anbefaler derfor at jeg starter med østrogen igjen. Hun vil også måle benmassen igjen om et år og da ta stilling til om jeg skal begynne med medisinering for benskjørhet.Så til mine spørsmål:* Hvor stor er faren for å utvikle kreft/ hjerte/karsykdommer som følge av langvarig østrogenbruk? Da jeg er såpass ung regner jeg med å måtte bruke østrogen i mange år.* Vil det være nok å bare bruke østogen når jeg allerede har en uttalt osteoporose? Bør jeg ikke starte med annen medisinering nå for å lettere forebygge? Det går jo ikke å reparere den skaden som allerede er skjedd?* Er det andre ting jeg bør gjøre? Jeg røyker ikke, trener regelmessig og har normal kroppsvekt. Hva med kosthold, alternativ medisin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171565-benskj%C3%B8rhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Som så mange andre misforstår du litt det med farene ved østrogen. De forsøk som har vist øket risiko for blodpropp, hjertekarsykdommer og brystkreft ved bruk av hormonbehandling er utført på kvinner langt ut over den alder hvor kvinner ellers slutter med egen hormonproduksjon. (50-80 år). Det kan ikke sammenlignes med kvinner som mister sine hormoner på din aldre. Det er således ikke vist øket risiko for brystkreft hos kvinner yngre enn 50 år selv om de har brukt hormoner i mange, mange år. Jeg vil derfor foreslå deg å bruke hormon med østrogen til du blir ca 50 år og så vurdere det på linje med andre kvinner i klimakteriet. Det ser ut som østrogen alene ikke er så, eller ikke farlig i det hele tatt med hensyn til brystkreft. Det andre hormonet (gestagen) gis for å beskytte livmoren for ukontrollert vekst. En hormonspiral vil være et alternativ til gestagen, du kan så få østrogen som plaster eller tablett. Det eneste osteoporosemiddel som bygger opp bein på nytt er Forsteo, men det er meget kostbart og brukes bare når det foreligger brudd i tillegg. Du bør sikre tilstrekkelig kalk og D-vitamin, f.eks. calcigran forte. Alternativ behandling er ikke tilstrekkelig dokumentert verken med hensyn til effekt og ev. bivirkninger. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171565-benskj%C3%B8rhet/#findComment-1130810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.