Gå til innhold

Lov å nekte behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var for litt over 14 dager til legen for å bestille meg en time for helskjekk da jeg ikke har vært i form i det siste, har slitt med magen og hatt endel ubehag pga den!

Da fikk jeg vite at jeg hadde en ubetalt regning hos dem, og at jeg ikke kunne få time hos dem før denne var betalt, Siden jeg som student ikke hadde hatt utbetaling av studeielån etter jul, var jeg blakk som få og fikk ikke bestilt meg time idet hele tatt... dette fordi det er en liten plass med bare et legekontor, så de har liksom makta der!

Så bare noen dager etter dette skjer det, Jeg blir hentet med ambulanse med store magesmerter, rushet inn for operasjon (infeksjon i gallen) og i sykehus-senga i en uke, med masser av ubehag og smerter, osv osv osv!!!

Legene spurte meg om hvorfor ikke dette hadde blitt oppdaget pga at det ville blitt oppdaget ved blodprøve ga det store annatall hvite blodlegmer i blodet mitt, og tegn til infeksjon, hvorfor jeg ikke hadde kjent det osv, jeg prøvde da godt som jeg kunne å forklare at jeg hadde prøvd å gått til legen uten hell... men ble synde bukken her og!

Hvilke rettigheter har jeg etter sådan behalndling, kan jeg klage dette inn til noe?

Lips1365380508
Skrevet

Vet egentlig ikke hvilken rettigheter du har her,men syns du burde klage jeg, for dette er ikke rett det de gjorde, og det kunne gått mye verre med deg. Har hørt masse dritt om leger i det siste, og man burde garantert klage, for de begår så mange feil, på VÅR bekostning, men uansett om alle kan gjøre feil eller ei, så trenger ikke nødvendigvis de slippe ut, for av og til går det skikkelig skeivt... så klag, det er din rett!!

Vet ikka hva du kommer til å få utav det,men kanskje de kan være obs neste gang noe sånt skjer... og det er jo bedre å forhindre det nå mens du kan, enn å tie stille og at noe slikt skal skje med noen andre..

Håper du er frisk nå:o)

Gjest Merkelig praksis
Skrevet

Ta kontakt med Helsetilsynet (Fylkeslegen) eller Pasientombudet.

Ikke dumt å gå til avisa heller. For dette er grovt!

Skrevet

Vet egentlig ikke hvilken rettigheter du har her,men syns du burde klage jeg, for dette er ikke rett det de gjorde, og det kunne gått mye verre med deg. Har hørt masse dritt om leger i det siste, og man burde garantert klage, for de begår så mange feil, på VÅR bekostning, men uansett om alle kan gjøre feil eller ei, så trenger ikke nødvendigvis de slippe ut, for av og til går det skikkelig skeivt... så klag, det er din rett!!

Vet ikka hva du kommer til å få utav det,men kanskje de kan være obs neste gang noe sånt skjer... og det er jo bedre å forhindre det nå mens du kan, enn å tie stille og at noe slikt skal skje med noen andre..

Håper du er frisk nå:o)

Får jeg klage skjema hos dem da eller???

Nå var det ikke legen, men sekretæren som nektet å bestille time til meg før jeg hadde betalt, og hadde gallen ventet på studielånet mitt skulle komme så hadde alt vært greit!:)

Har endel å si på de legene der på kontoret, de overkjører mennesker, nekter å godta at man kjenner sin egen kropp bedre enn hva de gjør slik man bare vet når noe er galt, og jeg er heller ikke den som springer til legen bare fordi jeg tror, jeg venter i det lengste, noe jeg gjorde denne gange og, fordi jeg ville gå til lege hjemme og ikke der jeg studerer!

Frisk og frisk, går vel en uke til:) men gallen er iallefall borte og alle stenene også:) så da er alt godt, sårene og stingene og de små smertene kommer seg etter hvert:)

Skrevet

Ta kontakt med Helsetilsynet (Fylkeslegen) eller Pasientombudet.

Ikke dumt å gå til avisa heller. For dette er grovt!

Har sett på det som grovt jeg og, men er redd jeg kommer til å drite meg ut, og det til syvende og sist går utover meg... igjen!

Skulle kansje ha funnet ut rettighetene mine før jeg går i gang med prosessen:)

Lips1365380508
Skrevet

Får jeg klage skjema hos dem da eller???

Nå var det ikke legen, men sekretæren som nektet å bestille time til meg før jeg hadde betalt, og hadde gallen ventet på studielånet mitt skulle komme så hadde alt vært greit!:)

Har endel å si på de legene der på kontoret, de overkjører mennesker, nekter å godta at man kjenner sin egen kropp bedre enn hva de gjør slik man bare vet når noe er galt, og jeg er heller ikke den som springer til legen bare fordi jeg tror, jeg venter i det lengste, noe jeg gjorde denne gange og, fordi jeg ville gå til lege hjemme og ikke der jeg studerer!

Frisk og frisk, går vel en uke til:) men gallen er iallefall borte og alle stenene også:) så da er alt godt, sårene og stingene og de små smertene kommer seg etter hvert:)

Er ikke sikker hvor du kan få skjema, men som du skrev oppe her, finn ut rettighetene dine først ja, det er tryggest..

Les dette:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263727

"De sier at norge er verdens beste land å bo i." I dont think so...

Skrevet

Er ikke sikker hvor du kan få skjema, men som du skrev oppe her, finn ut rettighetene dine først ja, det er tryggest..

Les dette:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263727

"De sier at norge er verdens beste land å bo i." I dont think so...

Det skal virke pent utenpå, men ikke inni... er det ikke det man sier:)

Tenkte jeg skulle ta meg en tur ned på kontoret demmers på mandag, og spørr hvilke rettigheter jeg har, de er vel pliktige til å hjelpe meg å klage iogmed at dette er offentlig?

Skrevet

Tenkte jeg skulle ta meg en tur ned på kontoret demmers på mandag, og spørr hvilke rettigheter jeg har, de er vel pliktige til å hjelpe meg å klage iogmed at dette er offentlig?

Jeg tror pasientombudet er rette instans, men sjekk siden deres først. http://www.helsenett.no/pasientombud/

De kan nok i såfall fortelle deg hvor du bør henvende deg dersom dette ikke er under deres område. For eksempel dersomd et er en helt privatpraktiserende lege og ikke en kommunlege.

Skrevet

Jeg tror pasientombudet er rette instans, men sjekk siden deres først. http://www.helsenett.no/pasientombud/

De kan nok i såfall fortelle deg hvor du bør henvende deg dersom dette ikke er under deres område. For eksempel dersomd et er en helt privatpraktiserende lege og ikke en kommunlege.

Vi har kun kommuneleger her, eller offentlig helesteneste...

takker for linken!

Skrevet

Vi har kun kommuneleger her, eller offentlig helesteneste...

takker for linken!

Værsågod!

Håper du får hjelp der. Det skal ikke være sånn i Norge at man ikke skal få hjelp når man er sjuk. Selv om denne regjeringa som sitter nå gjør sitt beste for å privatisere det meste så har vi da ikke fått helt USA tilstander enda.

Lips1365380508
Skrevet

Hvis ikke sekretæren er helt sammarbeidsvillig, så ber du om å snakke med sjefen, så får han insikt om hva slags mennesker som jobber for han... (dvs, hvis han ikke er enig med det hun gjorde, for det er ikke sikkert at hun fulhgte loven,kan hende hun gjorde det hun mente var best)

Skrevet

Prøv å kontakte norsk pasientforening, http://www.helsenett.no/pasientforening/index.html. Du kan ringe dem og drøfte episoden på telefon, og vil sannsynligvis få et klart svar på hvorvidt legekontoret har rett til å nekte konsultasjon pga manglende betaling.

Pasientombudet har ikke ansvar for kommunehelsetjenesten, bortsett fra i Oslo, så det er sannsynligvis bedre å kontakte pasientforeningen.

Hadde vært interessant å høre hva de svarer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...