Gå til innhold

Positiv gravidtest i går.

Anbefalte innlegg

Gjest Vest i landet

Hei!Fikk et positivt svar på testen i går, og har i den forbindelse fire spørsmål:1: Jeg hadde en spontanarbort for en tid tilbake. Jeg var ca. i 5. uke, og jeg blødde endel. Jeg har hatt menstruasjon en gang etter aborten. Den var noe kortere enn vanlig og jeg blødde ikke så mye. Har jeg blitt gravid for tidlig?2: Jeg som sjelden drikker alkohol har selvsagt de to siste helgene vært både på jentetur og annet lag. Det har blitt endel alkohol. Vin og noen drinker den ene helgen, og sist helg drakk jeg en halv flaske vin og et par drinker torsdag, en halv flase vin og 5 irish fredag, og en flaske vin samt noen drinker lørdag. Har jeg gjort noe som har skadet barnet? Det høres ut som om jeg er en stor drikker, men det er jeg altså ikke. Til vanlig.Spørsmål 3: Jeg badet i en utendørs stamp i helga, og jeg hadde sex med kjæresten min i den. Vi badet i 2 timer. Har hørt at det er bakterier i slike stamper. Kunne dette gjort noen skade?Spørsmål 4: Jeg er rhesus minus av blodtype. Måtte ta en sprøyte etter forrige fødsel. Da jeg aborterte sist var det uenighet om jeg trengte sprøyte. Jeg fikk en for sikkerhets skyld. Må jeg ta en sprøyte om jeg også aborterer denne gangen?På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171833-positiv-gravidtest-i-g%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Du har ikke blitt gravid for tidlig

2. Tidlig i svangerskapet (før man kan vite man er gravid) er det veldig liten blodkontakt mellom fosteranlegg og mors sirkulasjon, så det er ikke mye som går over. Det er den daglige alkoholpåvirkning som er farlig, ikke enkeltepisode.

3. Bakterier skader stort sett ikke fosteret, det ligger godt beskyttet.

4. Det diskuteres om det er nødvendig med rhesus-forebyggelse etter tidlig abort, men er man usikker kan man like gjerne ta en sprøyte.

Du husker å ta 400 mikrog folat daglig?

Lykke til med videre graviditet (uten alkohol!)

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...