Gjest Vest i landet Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hei!Fikk et positivt svar på testen i går, og har i den forbindelse fire spørsmål:1: Jeg hadde en spontanarbort for en tid tilbake. Jeg var ca. i 5. uke, og jeg blødde endel. Jeg har hatt menstruasjon en gang etter aborten. Den var noe kortere enn vanlig og jeg blødde ikke så mye. Har jeg blitt gravid for tidlig?2: Jeg som sjelden drikker alkohol har selvsagt de to siste helgene vært både på jentetur og annet lag. Det har blitt endel alkohol. Vin og noen drinker den ene helgen, og sist helg drakk jeg en halv flaske vin og et par drinker torsdag, en halv flase vin og 5 irish fredag, og en flaske vin samt noen drinker lørdag. Har jeg gjort noe som har skadet barnet? Det høres ut som om jeg er en stor drikker, men det er jeg altså ikke. Til vanlig.Spørsmål 3: Jeg badet i en utendørs stamp i helga, og jeg hadde sex med kjæresten min i den. Vi badet i 2 timer. Har hørt at det er bakterier i slike stamper. Kunne dette gjort noen skade?Spørsmål 4: Jeg er rhesus minus av blodtype. Måtte ta en sprøyte etter forrige fødsel. Da jeg aborterte sist var det uenighet om jeg trengte sprøyte. Jeg fikk en for sikkerhets skyld. Må jeg ta en sprøyte om jeg også aborterer denne gangen?På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171833-positiv-gravidtest-i-g%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 1. Du har ikke blitt gravid for tidlig 2. Tidlig i svangerskapet (før man kan vite man er gravid) er det veldig liten blodkontakt mellom fosteranlegg og mors sirkulasjon, så det er ikke mye som går over. Det er den daglige alkoholpåvirkning som er farlig, ikke enkeltepisode. 3. Bakterier skader stort sett ikke fosteret, det ligger godt beskyttet. 4. Det diskuteres om det er nødvendig med rhesus-forebyggelse etter tidlig abort, men er man usikker kan man like gjerne ta en sprøyte. Du husker å ta 400 mikrog folat daglig? Lykke til med videre graviditet (uten alkohol!) Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171833-positiv-gravidtest-i-g%C3%A5r/#findComment-1132606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.