Gå til innhold

hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Gjest vanskeligdilemma
Skrevet

Jeg er en moden kvinne i 30 årene som har møtt en mann jeg først trodde var rett for meg. Nå har jeg blitt i tvil.

Her om dagen hadde vi en utblåsning, kun en av mange, og jeg lurer på hva han egentlig vil. Jeg lurer også på hva jeg vil nå.

Saken er slik.

Vi har kranglet mye den siste tiden. Han ønsker å fortsette tross alt, men jeg vet ikke om jeg orker mer. Jeg føler ikke vi når hverandre lenger. Vi prater forbi hverandre når vi forsøker å få hverandre til å forstå. Han har vist stor forståelse tidligere men nå.... er det ingen forståelse å få lenger.

Senest i dag så forespurte han om jeg ville ha pause. Jeg begynte å bli i tvil om hva han ønsket og derfor sa jeg meg først enig... kanskje en pause ville være godt for oss begge. så begynte han å fortelle at han ikke egentlig ønsket pause, men ville kun mitt beste. Jeg forstår fortsatt ingenting av hva han ønsker, men synes dette minner mye om en tidligere situasjon jeg har vært i. Likevel, nå er vi i denne situasjonen, og jeg undrer på om dette er riktig lenger. Hvorfor skal jeg gå å slite med så mye, jeg er oppgitt, lei meg, sliten og stresset av alt. Jeg føler det blir vanskelig å streve videre men vet likevel ikke helt hva jeg skal gjøre. På tross av mye vondt mellom oss, så er jeg glad i han og vi har hatt evnen til å prate om mye.

Nå vet jeg bare ikke lenger...

Skrevet

Hva er egentlig problemet her, du sier han vil ha pause, fordi han vil ditt beste slik at du skal kunne finne ut hva du vil. Så hvorfor sliter du, hva er feil i forholdet, hva er det han ikke lenger forstår?

Ta den tilbudte pausen, og tenk over hva som ikke er bra, og hvorfor du ikke lenger tror det er den rette osv.

mil1365380270
Skrevet

Høres ut som du vil han skal si dere skal ha pause, sånn at du slipper? Hvorfor skulle du eller være så avhengig av hva han mener om temaet?

Eller er det bare det at du vil ha bekreftelse? Da må du si det.

Skrevet

En klassisk greie når menn og kvinner krangler, er fortolkninger fra kvinnens side.

Ta en liten mental gjennomgang for deg selv her: Hva er det han faktisk har sagt? Hvilke ord har han brukt når dere har kommunisert og kranglet?

Og så: I hvor stor grad har du begynt å tolke det han sier i en eller annen retning?

Den episoden du refererte til; etterlater meg som mannlig leser med et sterkt inntrykk av at du har tillagt hans ord meninger som ikke var der.

Som mann kan jeg gi min lille analyse av den situasjonen, i fall det kan hjelpe. Dette er gjetninger; basert på en del klassiske kommunikasjonsproblemer mellom menn og kvinner. Du får selv avgjøre om dette er relevant.

______

Han ser at dere har problemer, og er trolig usikker på akkurat hva du vil. Og spør derfor: "Trenger vi en pause" eller lignende.

Du begynner å tolke spørsmålet. I stedet for å gi et svar, begynner du å analysere hvilke motiver han kan ha for å spørre dette spørsmålet - og kommer muligens med et svar du tror han ønsker, ut fra din analyse av situasjonen.

Som mann er jeg rimelig sikker på at svaret du gav, er det siste i verden han ville høre. Han hadde nok håpet at du ville satse videre på forholdet, og når du da svarer positivt på at dere trenger en pause, får han antagelig litt panikk.

Og kommer dermed med en mindre eller større utredning om hva han mener og føler (antagelig lite gjennomtenkt og rotete - da han har fått mer en litt snev av panikk over svaret du gav.

Og du sitter forviret igjen: Du gav svaret du trodde han ville ha; og responderer på en måte du ikke skjønner.

__

Muvel. En liten analyse, foretatt med alt for få opplysninger, og med et enormt antall gjetninger.

Jeg overlater det til deg å se om det er noe du føler kan stemme i det jeg skriver over.

Men en liten huskeregel: Menn er som oftst direkte i sin kommunikasjon; og mener akkurat hva de sier. Så lenge man ikke begynner å skulle tolke budskapet til å skulle bety noe mer enn ordene som ble sagt; er de fleste menn ganske enkle å kommunisere med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...