frøken e Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei!Jeg er 38 år gammel og fikk diagnosen tidlig overgangsalder da jeg var 37. Jeg startet med Novofem og var fornøyd med dette bortsett fra veldige humørsvingninger (pms) og hodepine siste 14 dager før mens.Min gyno sa at jeg kunne bytte på med Novofem og Progynova hver annen måned, slik at jeg kun fikk mens annen hver måned og på denne måten lindre mine plager.Jeg tålte IKKE Progynova... jeg ble sengeliggende med hodepine i 14 dager før innså at jeg måtte slutte med disse. I denne perioden var jeg også plaget av nattsvette igjen.Gyno mente da at Trisekvens var løsningen... men jeg er tilbake til start. Forferdelige humørsvingninger og hodepine 14 dager før blødning.Det er tydelig at det er visse piller på brettet jeg ikke tåler så godt, men jeg kan desverre ikke velge bort noen :-SHva skal jeg gjøre? Halve måneden er bare elendighet!!!!Kan jeg få noe beroligende av min lege slik at jeg ikke er på randen av hysteri hele tiden?Finnes det spesialister på dette feltet i Norge?NB: blodtrykk er perfekt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172443-klimakteriet-pre-cox-og-pms-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tønnå Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 en ting jeg aldri har forstått... hva er vitsen med å bruke masse piller i overgangsalderen? for 10 år tilbake og mer, så fantes det ikke disse pillene i det hele tatt, og di klarte seg bra di. la heller naturen gå sin gang på den vanlige måten heller. men det er mine ord. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172443-klimakteriet-pre-cox-og-pms-plager/#findComment-1137233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 For det første er det opplagt at du bør bruke hormon med så tidlig overgangsalder, og for det andre er det viktig å finne frem til noe du kan befinne deg vel med, det er hovedhensikten med behandlingen. Litt rart med bivirkninger av Progynova, for de inneholder samme mengde østrogen som i Novofem (1 mg tabl) eller Trisekvens (2 mg). Du tåler tilsynelatende ikke gestagen som man må ta i 10-14 dager for å beskytte livmorslimhinnen. En annen måte å tilføre det er å legge inn i livmoren en gestagen-spiral. Hvis du ikke har født kan det være litt vanskelig, men det går stort sett bra. Så kan du eksperimentere med østrogen som tabletter eller plaster for dine plager. Forsøk plaster på 50 mikrog per dag, så kan du gå opp eller ned i dose etter behov. Du kan også forsøke Activelle, Kliogest eller Indivina (flere doser) som har gestagen sammen med østrogen i alle tabletter, da kan du muligens unngå PMS-svingninger. Du kan forsøke østrogen som plaster og så i 12 dager per måned bruke to minipiller daglig i tillegg for å rense ut livmorslimhinnen Jeg tror beroligende medikament er en dårlig løsning. Vi er mange gynekologer som anser oss som spesialister på dette området. De fleste praktiserende gynekologer har stor erfaring, men iblant må man prøve sge frem til man finner det beste for kvinnen. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172443-klimakteriet-pre-cox-og-pms-plager/#findComment-1137256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 en ting jeg aldri har forstått... hva er vitsen med å bruke masse piller i overgangsalderen? for 10 år tilbake og mer, så fantes det ikke disse pillene i det hele tatt, og di klarte seg bra di. la heller naturen gå sin gang på den vanlige måten heller. men det er mine ord. Det er forskjell på det å komme i overgangsalderen som 50-åring og som 37-åring. Man trenger nok støtte av de kvinnelige hormonene for å beskytte livmoren mot kreft litt lenger enn til man er 37 år gammel. Jeg er enig i at det ikke er ønskelig med hormonbehandling når man kommer i overgangen til "normal" tid. Det finnes andre ting man kan prøve. Men det er damer som er grusomt plaget i overgangen, og jeg kan forstå at de søker hjelp for det. Det er ikke morsomt å være "hormonella gruella" hele tiden. Det er ikke morsomt å svette så mye at man MÅ skifte klær 5-10 ganger om dagen. Og da mener jeg at man virkelig trenger det, fordi man er gjennomvåt. Det er heller ikke morsomt å ikke få sove fordi man vekselvis svetter og fryser hele natten gjennom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172443-klimakteriet-pre-cox-og-pms-plager/#findComment-1137272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arda1365380791 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det er forskjell på det å komme i overgangsalderen som 50-åring og som 37-åring. Man trenger nok støtte av de kvinnelige hormonene for å beskytte livmoren mot kreft litt lenger enn til man er 37 år gammel. Jeg er enig i at det ikke er ønskelig med hormonbehandling når man kommer i overgangen til "normal" tid. Det finnes andre ting man kan prøve. Men det er damer som er grusomt plaget i overgangen, og jeg kan forstå at de søker hjelp for det. Det er ikke morsomt å være "hormonella gruella" hele tiden. Det er ikke morsomt å svette så mye at man MÅ skifte klær 5-10 ganger om dagen. Og da mener jeg at man virkelig trenger det, fordi man er gjennomvåt. Det er heller ikke morsomt å ikke få sove fordi man vekselvis svetter og fryser hele natten gjennom. Et viktig forhold legen ikke nevner er at studier viser at hormonmedisiner har ønsket effekt for ca 7 av 10. Du kan jo være blant de 3 av 10 som ikke hjelpes av disse preparatene. Når det gjelder kommentaren fra "tønnå" kan det legges til at hormonmedisinene har vært på markedet helt fra 1960-tallet og at man regner med at 8 av 10 kvinner i perioder er så plaget med sin overgangsalder at de trenger noe som hjelper. Når hormonproduksjonen stopper, må man dessuten sørge for at benbygningen ikke brytes ned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172443-klimakteriet-pre-cox-og-pms-plager/#findComment-1140456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.