Gå til innhold

Misfarging av tenner hos barn

Anbefalte innlegg

Grem1365380811

Jeg har en datter på 9 år som jeg synes har gulere tenner enn mange andre. Vi er flinke til å pusse og bruke fluor, og hun får ikke mye godteri. Tannpleieren spurte sist, litt som en spøk, om hun drikker mye te.I en kort periode i begynnelsen av svangerskapet, brukte jeg litt Medrol Comp. m/neomycin utvortes mot kviser. Jeg var ikke klar over at et utvortes middel kunne påvirke fosteret. Så leste jeg på bruksanvisningen at barn kunne få misfargede tenner hvis man brukte dette under svangerskapet, og sluttet straks.Kan dette ha hatt noen påvirkning? Jeg er nå veldig bekymret, og tenker mye på dette.Er det noe å gjøre med det etterhvert? Vil bleking hjelpe i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172452-misfarging-av-tenner-hos-barn/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Grem.

Misfarging av tenner hos barn kan ha mange årsaker.

For de fleste skyldes det de spiser og drikker. Noen barn har hatt sykdom med feber og tatt medisiner mot sykdom. Dette kan gi misfarging. Noen har medfødte lidelelser som kan gi utslag i misfarging eller mangelfull utvikling av emalje.

Jeg kan ikke se at medikamentet du brukte har misfarging av tenner hos barnet som kjent bivirkning.

Te kan gi misfarging, men det arter seg som et belegg på overflaten av tennene. Barn drikker vel ikke te ? Jeg synes tannpeleiers kommentar var litt uoverveiet og tøvete.

Vi bleker ikke barns tenner.

Foreldres behov for barns kosmetiske vellykkethet har altså grenser. Vent med problemet til ungen er voksen og har voksne tenner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...