Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å få bekkenløsning ved å bruke hormonspiralen Levonova? Jeg fikk satt inn spiralen i høst, og fra november har jeg hatt store smerter. Pga at 2 prolaps går jeg til manuell terapi, og min terapaut sier jeg har fått bekkenløsning. Jeg hadde bekkenløsning med mitt første barn (født i 1995), men ikke med nummer to (født i 2001). Mener å huske at bekkenløsning har noe med hormoner å gjøre, derfor denne linken til spiralen. Jeg har også blitt mer overfølsom, og blir lettere rørt etc (dette plager meg ikke). Jeg har sjekket om dette kan være en mulig bivirkning men kan ikke se det i Levonovas pakningsvedlegg.På forhånd takk for svar.Mvh Anne1967

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172477-bekkenl%C3%B8sning-med-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, jeg har før hørt om samme bivirkning. Progsteronnivået er høyt undre svangerskap, og gestagen som er i spiralen minner litt om det hormonet. Ganske visst er det ikke det hormonet som man regner med utløser bekkenløsning hos gravide, men forholdene etter fødselen er annerledes. Hvis du tar spiralen ut innen 3-6 måneder er firmaet (Schering) villige til å erstatte, ikke med penger, men med en ny spiral. Dere bør fortelle firmaet om bivirkningen. Enkelte kan nok også få visse psykiske reaksjoner på levonova.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg måtte fjerne min levonova pga langvarig bekkenløsning, og ble mye bedre innen en mnd etterpå! Var til en fysikals medisiner som sa at han hadde sett dette flere ganger tidligere. Han sa at du får ikke bekkenløsning av spiralen, men du blir heller ikke kvitt det hvis du har det "latent", og det kan derfor forverre seg.

Synd egentlig, for det var en veldig kjekk prevensjon!

• 1 år senere...
Gjest landfald

Hei.

Jeg har fått satt inn p-stav nylig, som også inneholder gestagen. Nå er jeg blitt usikker på om det er noe jeg egentlig vil ha, fordi jeg siden fødsel for 3 mnd siden har hatt bekkenløsning. (den har blitt mye bedre, så jeg vil ikke ødelegge noe nå.)

Derfor lurer jeg på hva du gjorde. Fjernet du spiralen, og ble du bedre av det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...