Gå til innhold

Vanvittig å tilgi

Anbefalte innlegg

Gjest uforståelig

En kvinnelig bekjent av meg i begynnelsen av 30-årene har vært sammen med samme mann i 5-6 år. For litt siden fikk hun vite han har hatt et forhold på si i 3 av dem, og det ble visst slutt mellom dem pga dette. Noen dager etter var alt tilsynelatende i orden igjen, så lenge han lovet å ikke ha kontakt med henne igjen (de har mange felles venner) skulle man prøve på nytt. Jeg kan ikke skjønne at hun kan stole på ham! Jeg ville aldri ha prøvd på nytt etter et så stort svik. Når man har kunnet holde på så lenge med en annen i tillegg, hvor mye legger man i det "offisielle" forholdet? Jeg personlig ville kanskje kunne tilgitt en enkelt episode, men et langvarig fast forhold på si? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172607-vanvittig-%C3%A5-tilgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Kan ikke se for meg at jeg kunne trodd jeg skulle klare å tilgi noe sånt.

Men det kommer an på hvilke forutsetninger som ligger til grunn. Har hun holdt sin sti ren f.eks? Har de levd hvert sitt liv disse årne?

Og det at hun nå har valgt å tilgi, betyr jo ikke at det kommer til bli en suksess.

Hun trenger sikkert masse støtte i tiden som kommer. Og ikke i form av fordømmelse av hennes valg. Da går hun bare imot deg, for å forsvare valget sitt. Men svar ærlig om hun spør om din mening :-)

Gjest tjohooo

Personlig ville jeg neppe tilgitt, men vi er jo forskjellig. Synes det er feil å si at det er vanvittig å tilgi. Mange vil nok synes at hun er naiv, men hun handler ut fra sine følelser og sin overbevisning.

Men handler hun i takt med respekt for seg selv, klarsyn og selvstendighet som enkeltindivid?

skorpionfisken

Har du kjeftet henne opp for dette nå da? Det er kanskje mye om dette du egentlig ikke vet alt om?

Jeg ville sagt at jeg beundrer deg at du vil prøve igjen, det hadde nok ikke jeg klart. Og så ville jeg sagt at hun må tenke på seg selv i dette, og at jeg er der for henne om hun trenger det dersom det ikke skulle gå bra likevel.

Så ville jeg bedt henne alarmere vennekretsen og be dem instendig om å si fra om de merker at han har noe på si igjen.

På den andre siden, så har jeg noe familie i generasjonen over hvor han har hatt en elskerinne på si i 30 år, stilltiende i avtale med kona om at det er de to som er offisielt sammen i det daglige, og at han koser seg med elskerinna når det passer seg i enkelte ferier og helger. I dette tilfellet synes jeg det er elskerinna som er den dummeste. Kona og deres barn i ekteskapet får hoveddelen, mens elskerinna og deres barn er bare der uoffisielt og får smulene.

Annonse

Men handler hun i takt med respekt for seg selv, klarsyn og selvstendighet som enkeltindivid?

Heller ikke jeg trodde jeg var i stand til å tilgi, men da jeg selv ble rammet av utroskap viste det seg at jeg maktet det likevel.

Derfor er det helt idiotisk å dømme andre før man selv vet hva dette egentlig er.

Har du kjeftet henne opp for dette nå da? Det er kanskje mye om dette du egentlig ikke vet alt om?

Jeg ville sagt at jeg beundrer deg at du vil prøve igjen, det hadde nok ikke jeg klart. Og så ville jeg sagt at hun må tenke på seg selv i dette, og at jeg er der for henne om hun trenger det dersom det ikke skulle gå bra likevel.

Så ville jeg bedt henne alarmere vennekretsen og be dem instendig om å si fra om de merker at han har noe på si igjen.

På den andre siden, så har jeg noe familie i generasjonen over hvor han har hatt en elskerinne på si i 30 år, stilltiende i avtale med kona om at det er de to som er offisielt sammen i det daglige, og at han koser seg med elskerinna når det passer seg i enkelte ferier og helger. I dette tilfellet synes jeg det er elskerinna som er den dummeste. Kona og deres barn i ekteskapet får hoveddelen, mens elskerinna og deres barn er bare der uoffisielt og får smulene.

Så du "Krøniken" i går? Søs og moren snakket om en bekjent som hadde kone og en elskerinne. Søs sier at hun ikke kan forstå at konen finner seg i det, hvorpå den meget respektable moren sier noe sånt som: "Jaja, det er vel en del ubehag hun slipper da, med denne ordningen".

Holdt på å le meg ihjel, har SÅ sansen for den serien!

mvh

Gjest tjohooo

Heller ikke jeg trodde jeg var i stand til å tilgi, men da jeg selv ble rammet av utroskap viste det seg at jeg maktet det likevel.

Derfor er det helt idiotisk å dømme andre før man selv vet hva dette egentlig er.

Å tilgi som del av en prosess, ja. Det blir noe helt annet. Men å "forgive and forget" over natta, tyder på noe helt annet.

Gjest tjohooo

Oi har han barn med elskerinna også?

Elskerinner er som regel dumme, men ofte også de som er mest overbevist om at de ikke er det og prøver å se det positive i situasjonen til de blir blå.

Gjest tjohooo

Så du "Krøniken" i går? Søs og moren snakket om en bekjent som hadde kone og en elskerinne. Søs sier at hun ikke kan forstå at konen finner seg i det, hvorpå den meget respektable moren sier noe sånt som: "Jaja, det er vel en del ubehag hun slipper da, med denne ordningen".

mvh

:) Når går den? Må begynne å se den jeg også, alle snakker jo om den

:) Når går den? Må begynne å se den jeg også, alle snakker jo om den

Den går mandager kl. 21.30. Før gikk den lørdager 21.30, synes det var mye bedre, det er jo en typisk familieserie, men 22.30 er for sent for min ynsget å legge seg når det er skole dagen etter!

Den går i reprise på Nrk2, tror det er søndagen!

Du MÅ se Krøniken, ALLE må se den!

fei1365380229

Den går mandager kl. 21.30. Før gikk den lørdager 21.30, synes det var mye bedre, det er jo en typisk familieserie, men 22.30 er for sent for min ynsget å legge seg når det er skole dagen etter!

JA! Den er bare dritbra. Ble så glad når den nå kom igjen. Den andre danske serien som går; ørnen (krim) virket også kjempebra. Danskene kan det der med filmer og serier.

Annonse

skorpionfisken

Oi har han barn med elskerinna også?

Elskerinner er som regel dumme, men ofte også de som er mest overbevist om at de ikke er det og prøver å se det positive i situasjonen til de blir blå.

Ja, han har to voksne barn (og barnebarn) med kona, og to barn sent i tenårene med elskerinna.

Mesteparten av formuesgodene deres står oppført på kona som har særeie, så det er ikke mye, om noe som faller på særkullsbarna hans.

skorpionfisken

mvh

Ja den serien er virkelig konge. Jeg liker den halvsvenske mora der.

Nja,- jeg er ikke helt enig i at det er en familieserie - for de yngre i familien. I alle fall når den avløst "Med hjertet på rette..." på lørdagene i fjor (som vi alle så på), så ble det litt feil med voldtekt og aborter etc. Men det var vel mest i de første episodene,det da.

Ellers er jeg enig at den er en kjempeserie, men ikke nødvendigvis for de yngste (og de er heller ikke spesielt interessert,tror jeg)...

Nja,- jeg er ikke helt enig i at det er en familieserie - for de yngre i familien. I alle fall når den avløst "Med hjertet på rette..." på lørdagene i fjor (som vi alle så på), så ble det litt feil med voldtekt og aborter etc. Men det var vel mest i de første episodene,det da.

Ellers er jeg enig at den er en kjempeserie, men ikke nødvendigvis for de yngste (og de er heller ikke spesielt interessert,tror jeg)...

Kommer jo litt an på hvor gammel "den yngste" er da, min er snart 11...

Mente ikke at det var familieserie av type Emil eller Pippi, men at vi med litt større barn kan se på noe sammen!

Enig i at voldtekt og abort (som heldigvis ble avlyst da!) ikke er underholdning for barn, men jeg synes at slik det var laget i denne serien, var det en ganske OK tilnærming til emnet for litt større barn. (Hun var 10 da).

Gjest Ugga Bugga

mvh

*LOL*

Slik kan man også se det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...