Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 12:3 og var på kontroll hos allmennpraktiker i uke 10:6. Ved denne kontrollen hadde jeg en vanlig gynekologisk undersøkelse. Legen sa da at hun kunne kjenne at livmoren var "bulky", men at størelsen ikke svarte til uke 11, men uke 8-10. Jeg tenket ikke så mye over det da, men da jeg kom hjem begynte det å svirre rundt i topplokket! Jeg tok en graviditetstest ved forventet mensturasjon og denne var positsiv, det vil si at denne var positiv før befruktning hvis jeg bare skulle være i uke 8 ved legebesøket. Det jeg lurer på nå er om det er normalt med litt forskjeller i størrelse på livmoren mellom kvinner, eller om det at min livmor kjentes litt liten ut kan bety at det er noe galt med mitt foster. Svangeskapet ellers har vært helt normalt. Jeg har vært mye kvalm og er det fremdeles. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17264-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-livmor-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du er ikke den første som har kommet hjem fra g.u. kontroll eller ultralydkontroll med den samme uroen som du beskriver. Det er ikke så lett når man faktisk har en god indikasjon på når man ble befruktet, for så å få vite at man ikke har kommet så langt. Jeg tror faktisk ikke at de lærde har en ensartet oppfatning av hva det kan skyldes, men det kan tyde på at noen befruktede egg ligger litt i "dvale" før de begynner den aktive utviklingen. Som eksempel kan jeg nevne at ved prøverørsbefruktning, hvor man vet på sekundet når det befruktede egget ble implantert, kan det også skje at man flytter på termin etter bl.a. ultralydmålinger av fosteret. Jeg synes ikke det er noen indikasjon, ut i fra det du sier, som tyder på at noe skulle være galt med hverken fosteret eller ditt svangerskap forøvrig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...