Gå til innhold

Hva med en navnediskusjon her også?

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Hva er egentlig helnorske navn da? Mine to jenter har helnorske navn syns jeg, men de er vel ikke akkurat sånne navn som Ragnhild, Ingrid og Ingeborg. Er det det som menes med helnorske navn?

Vi har alltid valgt navn lenge før vi ble kjent med barna vi og jeg kan ikke skjønne at en som ikke har blå øyne og lyst hår ikke kan hete akkurat hva det skulle være. For meg er et norsk adoptivbarn, norsk, norsk, norsk, med noen etniske gener fra et annet land.

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ahava

5

• trk1365380645

4

• rao

3

• fei1365380229

2

Mest aktive i denne tråden

trk1365380645

Navnene vi vurderer her i huset er heilnorske, men de er nok relativt greie å uttale på de største språkene.

Vi har ikke tatt stilling til hvorvidt vi vil bruke barnets opprinnelige navn som mellomnavn. Det er kanskje viktig for identiteten? Er veldig usikker på akkurat den biten.

Vi tenkte masse på dette også:) Vi kom frem til at vi tror det kan være viktig å bevare en slags link til opprinnelseslandet, for å vise barnet at vi har respekt for bakgrunnen hans, på en måte. Jeg tenker at det er opp til barnet hvor viktig dette blir for ham/henne i fremtiden, men jeg som forelder må legge til rette for og vise respekt og aksept for at barnet kanskje føler at mye av identiteten kommer fra Etiopia, men også at barnet ikke føler det. Så på en måte tenker jeg at jeg må holde alle muligheter åpne, og samtidig legge til rette for både et naturlig forhold til bakgrunnen, men samtidig legge vekt på "det normalt norske". Og for oss ble navnet en del av dette: Han fikk "norsk" navn for å vite at det er her hos oss han hører til, og det etiopiske navnet som mellomnavn fordi han skal vite at det er der han er født og vi er glade for det! Dette var jo enkelt og greit forklart;)

fei1365380229

Det viktigste synes jeg, er at dere liker navnet selv, og selv synes det passer til barnet deres. Dessuten så synes jeg at navnene på søsknene bør passe litt. Rart hvis den ene heter Angelique og den andre Gerd, liksom... ;o))

Til sist synes jeg det er greit om navnet passer til etternavnet. Babie Hansen synes ikke jeg passer så bra f. eks. *ler*

Vi har forøvrig valgt unordiske navn til alle våre tre jenter ;o). Dette fordi vi likte akkurat disse navnene best. Andre synes kanskje navnene er grusomme, men det bryr vi oss ikke så mye om ;o)

Klem fra

Det var en artikkel i en avis her for en stund siden om noen som hadde en søskenflokk alá Roar, Victoria og My, det syntes liksom ikke jeg passet helt godt sammen :o)

Vi reiser også mye, og har slekt i utlandet. Men erfaringen der er at folk i hvert fall husker mannen min og sønnen min godt, etter de innledende morsomhetene. ;o)

Hadde først tenkt på ANE, har du noengang prøvd å få noen med f.eks engelskspråklig bakgrunn til å uttale det? Eller for den del, stave det.. Tihi.. Hadde mye moro der, ja! Mange rare forslag.. ;-) Men, det er nå litt synd, synes det navnet liksom kan passe til alle, uansett personlighet.. :-/

Vi tok å vrei litt på barnets opprinnelige navn, slik at lyden av navnet ble noenlunde likt. Tror det var lurt. jenta vår responderte på navnet mer eller mindre med en gang og ble etter kort tid veldig bestemt på hva hun het. Tror dette med navn avhenger litt på hvor gamle barna er og kanskje litt på hvor de kommer fra. kan vanskelig se for meg en fornorsking av et asiatisk navn ( mener ikke å være fordomsfull....).man gjør vel hva man synes er det rette for en selv...

Lykke til med avgjørelsen

Navn ja... Da vi fikk Bella så falt det ganske naturlig at hun skulle hete det navnet hun fikk, uten at jeg skal komme nærmere inn på årsaken til det. Hun har to navn, et norsk (men kanskje ikke urnorsk) og et som er litt mer "internasjonalt", (rundt 130 som har det i Norge).

Nestemann? Vi har tenkt på mye rart, men så har vi også tenkt at siden vi kanskje får et barn som har hatt navnet sitt i et par år allerede, så vil vi forsøke å beholde eller fornorske dette navnet, om mulig.

Me lyt sjå! Vi bestemte oss som sagt ikke før navn før tildeling forrige gang, så da klarer vi neppe det neste gang heller.

Hva jeg synes om (ur-)norske navn på adoptivbarn? Tidligere reagerte jeg på det og syntes det var litt snodig. Men nå synes jeg i grunnen at det er ok. Jeg reagerer mer på uvanlige navn, for å si det sånn ;o)

Beste hilsen fra

Annonse

Barbie Hansen, he, he....der lo jeg godt :-)

Dere har flotte navn på jentene deres!!

Koselig at du synes det :) Navnene har nok vært litt vanskelig for enkelte å svelge, men vi synes de er nydelige, så smaken er som baken... ;o)

Hva i all verden vi skal finne på å kalle nestemann derimot..-DET er ikke lett å finne ut :)

Klem fra

Hva er egentlig helnorske navn da? Mine to jenter har helnorske navn syns jeg, men de er vel ikke akkurat sånne navn som Ragnhild, Ingrid og Ingeborg. Er det det som menes med helnorske navn?

Vi har alltid valgt navn lenge før vi ble kjent med barna vi og jeg kan ikke skjønne at en som ikke har blå øyne og lyst hår ikke kan hete akkurat hva det skulle være. For meg er et norsk adoptivbarn, norsk, norsk, norsk, med noen etniske gener fra et annet land.

Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Vi har hatt våre navnefavoritter lenge (siden før førstemann ble unnfanget), og ser ingen grunn til å endre det.

Men det er tydelig at det er folk som mener annerledes.

Hadde først tenkt på ANE, har du noengang prøvd å få noen med f.eks engelskspråklig bakgrunn til å uttale det? Eller for den del, stave det.. Tihi.. Hadde mye moro der, ja! Mange rare forslag.. ;-) Men, det er nå litt synd, synes det navnet liksom kan passe til alle, uansett personlighet.. :-/

Om jeg het det, ville jeg bare uttalt det "anna" i engelskapråklige navn. Det er jo ganske likt.

Jeg gjør i hvert fall noe tilsvarende med mitt eget.

Om jeg het det, ville jeg bare uttalt det "anna" i engelskapråklige navn. Det er jo ganske likt.

Jeg gjør i hvert fall noe tilsvarende med mitt eget.

Joda, likt er det.. Men, så er det Ane jeg liker.. Hva gjør man?? ;-) KAN jo kalle henne (om det blir jente, da!) Anna, bare for å gjøre det enklere. Pent navn, det og! De skifter navn ofte nok, disse små. Å ha et "alias" til èn del av familien blir litt i overkant, syntes jeg. Men, kanskje ikke? Navnevalg SKAL ikke være lett! Men, okke som ser det ut til å bli et helt annet navn... Og kanskje vi endrer mening når vi ser "henne", uansett. Ehm..

Joda, likt er det.. Men, så er det Ane jeg liker.. Hva gjør man?? ;-) KAN jo kalle henne (om det blir jente, da!) Anna, bare for å gjøre det enklere. Pent navn, det og! De skifter navn ofte nok, disse små. Å ha et "alias" til èn del av familien blir litt i overkant, syntes jeg. Men, kanskje ikke? Navnevalg SKAL ikke være lett! Men, okke som ser det ut til å bli et helt annet navn... Og kanskje vi endrer mening når vi ser "henne", uansett. Ehm..

Det blir jo ikke et alias - bare en annen uttale på et annet språk. Og slik vil det jo være med veeeldig mange navn, selv om de er internasjonale - de uttales litt forskjellig i forskjellige land.

Tenk på hvordan navn som feks Kristoffer, Peter og Helene uttales på hhv norsk, engelsk og fransk.

Synes for øvrig Ane er et pent navn! ;o)

Navnene vi vurderer her i huset er heilnorske, men de er nok relativt greie å uttale på de største språkene.

Vi har ikke tatt stilling til hvorvidt vi vil bruke barnets opprinnelige navn som mellomnavn. Det er kanskje viktig for identiteten? Er veldig usikker på akkurat den biten.

Identitet er ikke noe man har, det er noe man skaper. Så lenge vi som foreldre er trygge på våre valg og formidler det til barna, tror jeg det blir riktig nesten uansett. I vår familie er det vanlig å velge navn ved å kalle opp slektninger. Så det kommer vi til å gjøre. Hva vi gjør med barnets første navn, vil være litt avhengig av hvor gammelt barnet er, men vi tenker å ha det som kjælenavn. "Heilnorske" navn på adoptivbarn er vel ikke rarere enn internasjonale navn på egenfødte norske barn?

Annonse

Det er jo et nydelig navn! Forsto ikke helt problemet - omgås dere engelskspråklige hele tiden?

Identitet er ikke noe man har, det er noe man skaper. Så lenge vi som foreldre er trygge på våre valg og formidler det til barna, tror jeg det blir riktig nesten uansett. I vår familie er det vanlig å velge navn ved å kalle opp slektninger. Så det kommer vi til å gjøre. Hva vi gjør med barnets første navn, vil være litt avhengig av hvor gammelt barnet er, men vi tenker å ha det som kjælenavn. "Heilnorske" navn på adoptivbarn er vel ikke rarere enn internasjonale navn på egenfødte norske barn?

Neida, vi er temmelig sikre på hva slags navn vi ønsker på nestemann.

Men vi har ikke bestemt oss for hva vi gjør med det opprinnelige navnet.

trk1365380645

Neida, vi er temmelig sikre på hva slags navn vi ønsker på nestemann.

Men vi har ikke bestemt oss for hva vi gjør med det opprinnelige navnet.

Da jeg skrev om det opprinnelige navnet tidligere, glemte jeg et poeng. Mange barn har jo navn som enten bio-familien eller andre som har vært viktige for barnet har gitt det. Og da føler jeg at både i respekt for barnets historie før meg, og på en måte i minne om og takknemlighet for de som tok vare på barnet mitt før jeg kunne være med det, vil det være riktig å føre navnet videre, på en eller annen måte.

God natt!

Det er jo et nydelig navn! Forsto ikke helt problemet - omgås dere engelskspråklige hele tiden?

Ikke HELE tiden, men har en god del venner og litt familie som er fra "utlandet" (flere forskjellige land), der vårt felles språk er engelsk+et par til.. ;-) Har "prøvd ut" navnet Ane på dem, funket ikke helt slik jeg ville, så det får vi bruke på den neste (om det er jente..), når de har fått trent litt mer!

Ikke HELE tiden, men har en god del venner og litt familie som er fra "utlandet" (flere forskjellige land), der vårt felles språk er engelsk+et par til.. ;-) Har "prøvd ut" navnet Ane på dem, funket ikke helt slik jeg ville, så det får vi bruke på den neste (om det er jente..), når de har fått trent litt mer!

Heter selv Ragnhild som jeg ser noen ganger har blitt tatt opp i trådem som ett urnordisk navn :-)

Tror aldri jeg har opplevd at noen utenfor norden har klart å uttale navnet mitt riktig, til og med tanten min som har bodd i norge i nesten 20 år sliter ennå *ler*.

Synes uansett at dere skal velge navn etter hjerte jeg, ikke hva som passer best "i omgangskretsen".

Stor klem fra

For min del hadde det ingenting å si når vi skulle velge navn til gutten vår om det var nordisk eller internasjonalt. Mannen helte mer til det siste, men når jeg tenker meg om kan det vel kansje være at de nordiske navnene jeg kom med var ganske så sære *ler*

Vi endte ihvertfall opp med ett alternativ som er veldig internasjonalt og beholdt i tillegg mellomnavnet hans som også bruker i flere land både i Europe og Sør Amerika.

Navnet vi fant til lilleøsteren igjen er ett nordisk navn og det navnet hadde vi brukt uanvhengig om hun var egenfødt eller adoptert :-)

Lykke til videre!! Klem fra

Vi tenkte masse på dette også:) Vi kom frem til at vi tror det kan være viktig å bevare en slags link til opprinnelseslandet, for å vise barnet at vi har respekt for bakgrunnen hans, på en måte. Jeg tenker at det er opp til barnet hvor viktig dette blir for ham/henne i fremtiden, men jeg som forelder må legge til rette for og vise respekt og aksept for at barnet kanskje føler at mye av identiteten kommer fra Etiopia, men også at barnet ikke føler det. Så på en måte tenker jeg at jeg må holde alle muligheter åpne, og samtidig legge til rette for både et naturlig forhold til bakgrunnen, men samtidig legge vekt på "det normalt norske". Og for oss ble navnet en del av dette: Han fikk "norsk" navn for å vite at det er her hos oss han hører til, og det etiopiske navnet som mellomnavn fordi han skal vite at det er der han er født og vi er glade for det! Dette var jo enkelt og greit forklart;)

Jeg tenker litt av det samme som deg. Vi har søkt om godkjenning på et barn mellom 3 og 5 år, og jeg tror at det er viktig for barnet at h*n får beholde navnet sitt, men at h*n også får et norsk navn å bruke i den "nye" identitetsutviklingen.

Eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...