Gjest Tuttifruttii Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Jeg er førstegangsgravid i min 26. uke nå, og har spm. ang. urinprøve. I flere uker nå, har jeg måttet så ofte på toalettet. Jordmor trodde det var fordi jeg hadde bakoverliggende livmor, slik at den presset på urinblæra. Dette er flere uker siden, du/dere mente det var for tidlig å merke noe til press fra livmora da. Stixen viste ingenting galt, men for tre uker siden leverte jeg en prøve som de sendte inn til en grundigere sjekk. I dag fikk jeg høre at jeg måtte levere en ny test som de skal tømme over på borsyre. Dette var fordi de hadde funnet mikrober i urinen. Helsesøster sa det ikke dreide seg om urinveisinfeksjon, men noe annet. Derfor lurer jeg på: Hva kan det være da??? Jeg har jo hørt at det kan være skadelig med uvi. i sv.skapet om den ikke blir behandlet. Trenger jeg uroe meg? I tillegg lurer jeg på dette med kosttilskudd. Jeg har lenge før jeg ble gravid og gjennom hele svangerskapet tatt Floradix som vitamintilskudd. Men så oppdaget jeg at man helst ikke skal ta jerntilskudd under en graviditet før man har fått "klarsignal" fra lege/jordmor. Skal jeg bare fortsette med tilskuddet, eller skal jeg la være? Hva kan skje om man tar for mye jern o.l. under sv.skapet?. Vennlig hilsen Tuttifrutti 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17291-mikrober-i-urinen-ved-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Det er umulig for meg å si noe om hva det kan være for noen mikrober de kan ha funnet i urinen din. Jeg synes enten du bør vente og se, eller ta kontakt med helsesøster og spørre hva de heter. Jeg har uansett ingen tro på at dette ikke skal la seg behandle. Det fine er jo at man finner ut av det før du får ytterliger plager. Det kan være en tendens til at ubehandlede urinveisinfeksjoner kan spre seg oppover mot nyrebekkenet i svangerskapet. Da blir man imidlertidig syk med feber, kvalme og smerter i siden/ryggen. Når det gjelder ditt spørsmål om Floradix, kan jeg trygt si at du gjerne kan fortsette med dette. Det man er litt tilbakeholdne med i forhold til jernbehandling, er¨å anbefale en frisk, gravid kvinne å ta jerntilskudd som om hun var "blodfattig", bare fordi hun er gravid. Tidligere tenkte man at jerntilskudd var noe omtrent alle gravid trengte. Den dosen med jern du får i deg gjennom anbefalt Floradix-dose, er ikke stor, og slettes ikke nok til at man vil si at det holder for gravide med stort jernbehov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17291-mikrober-i-urinen-ved-graviditet/#findComment-78677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.