tromsøjente76 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Har prøvd pille sånn og sånn, hva nå? I følge legemiddelhandboka går det _ikke_ an å sammenligne piller med forskjellige gestagener mht mengde fordi de har forskjellig potens. Det er jo også velkjent at to kvinner ikke nødvendigvis reagerer likt på samme pille. Var litt frustrert, så jeg prøvde å systematisere pillene++ etter hva de inneholder for at det skulle bli lettere å sammenligne. Når to piller inneholder samme hormon(er) vil det vel i alle fall muligens være en indikasjon på om det er noen vits å prøve den andre om man har prøvd den ene...? Her er i alle fall oversikten jeg laget: (Hvilket gestagen står aller fremst, mengden av dette står så først og så mengden østrogen, om det er noe). *Levonorgestrel*: Levonova (spiral): 20µg, Microluton (mini): 30µg, Loette: 100µg, 20µg, Trionetta/Trinordiol: 50-125µg, 30-40µg, Microgynon/Follimin: 150µg, 30µg, Jadelle (implantat): * *Desogestrel*: Cerazette: 75µg, Marvelon: 150µg, 30µg *Noretisteron*: Conludag (mini): 350µg, Synfase: 500-1000µg, 30µg *Etonogestrel*: NuvaRing (p-ring): 120µg, 15µg, Implanon (implantat): * *Drospirenon*: Yasmin: 3000µg, 30µg *Lynestrenol*: Exluton (mini): 500µg *Norelgestromin*: Evra (plaster): 150µg, 20µg * implantatene inneholder kun gestagen, usikker på hvor mye ca. som skilles ut i løpet av et døgn. Sprøyten har jeg ikke sett på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Tusen takk for fin oversikt! Tok ei stund før jeg skjønte den helt da... :-) Vet at vi reagerer forskjellig på forskjellige hormonelle prevensjonsmidler, men har lyst å anbefale cerazette som jeg prøver nå. Jeg har slitt VELDIG med å finne p-piller som passer for meg, men har nå et lite håp om at jeg har funnet noen som passer meg. Har bare brukt cerazette i en mnd, men har nesten ikke hatt noen bivirkninger å prate om i det hele tatt. Fått litt kviser, men jeg syns det er bedre enn å ikke se meningen med livet liksom... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1142785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jewel66 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Tusen takk for fin oversikt! Tok ei stund før jeg skjønte den helt da... :-) Vet at vi reagerer forskjellig på forskjellige hormonelle prevensjonsmidler, men har lyst å anbefale cerazette som jeg prøver nå. Jeg har slitt VELDIG med å finne p-piller som passer for meg, men har nå et lite håp om at jeg har funnet noen som passer meg. Har bare brukt cerazette i en mnd, men har nesten ikke hatt noen bivirkninger å prate om i det hele tatt. Fått litt kviser, men jeg syns det er bedre enn å ikke se meningen med livet liksom... :-) jeg brukte cerazette en periode og hadde fryktelige humørsvingninger og sinneanfall. Men....det er vel som alle andre p-piller veldig individuelt hvordan man reagerer. Jeg slutta ihvertfall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1143048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjente76 Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Tusen takk for fin oversikt! Tok ei stund før jeg skjønte den helt da... :-) Vet at vi reagerer forskjellig på forskjellige hormonelle prevensjonsmidler, men har lyst å anbefale cerazette som jeg prøver nå. Jeg har slitt VELDIG med å finne p-piller som passer for meg, men har nå et lite håp om at jeg har funnet noen som passer meg. Har bare brukt cerazette i en mnd, men har nesten ikke hatt noen bivirkninger å prate om i det hele tatt. Fått litt kviser, men jeg syns det er bedre enn å ikke se meningen med livet liksom... :-) Har du også brukt Marvelon? Vurderer Cerazette, men da jeg gjorde dette så jeg at det er samme gestagen som Marvelon (halvparten), som ikke funker. Marvelon inneholder jo også østrogen, men likevel... Heller derfor litt mot Microluton, selv om det betyr strengt regime når det gjelder tidspunkt, siden det er veldig lav dose Levonorgestrel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1143086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Har du også brukt Marvelon? Vurderer Cerazette, men da jeg gjorde dette så jeg at det er samme gestagen som Marvelon (halvparten), som ikke funker. Marvelon inneholder jo også østrogen, men likevel... Heller derfor litt mot Microluton, selv om det betyr strengt regime når det gjelder tidspunkt, siden det er veldig lav dose Levonorgestrel. Jeg ville ikke begynne med minipiller fordi det er så strengt med tidspunkt. Det kan være veldig stor forskjell når på døgnet jeg står opp i uka og i helgen, vet ikke om dette kunne hatt innvirkning. Og tar jeg den om kvelden har jeg lettere for å glemme... Har ikke prøvd den andre som du foreslår. Men som du sier inneholder den østrogen og også MER av det andre (går helt i surr for meg med begreper og virkemidler her...). Tror det kan være en del forskjell på de to selv om du har kategorisert dem i samme gruppe. For min del tror jeg østrogen passer dårlig. Og Cerazette inneholder lite hormoner i forhold til andre. Har tidligere prøvd p-sprøyte, trionetta, follimin, diane, yasmin, nuvaring... Og kommer ikke på flere. Cerazette er den som har klart å gi meg best livskvalitet i tillegg til å ha preventiv effekt. Og Diane også, men etter et lite opphold på trekvart år så "tålte" jeg den plutselig ikke lenger! Så måtte bare slutte, og nå syns jeg livet mitt er mye bedre :-) Spør gjerne mer hvis du lurer på noe :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1143159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulterufsa Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg ville ikke begynne med minipiller fordi det er så strengt med tidspunkt. Det kan være veldig stor forskjell når på døgnet jeg står opp i uka og i helgen, vet ikke om dette kunne hatt innvirkning. Og tar jeg den om kvelden har jeg lettere for å glemme... Har ikke prøvd den andre som du foreslår. Men som du sier inneholder den østrogen og også MER av det andre (går helt i surr for meg med begreper og virkemidler her...). Tror det kan være en del forskjell på de to selv om du har kategorisert dem i samme gruppe. For min del tror jeg østrogen passer dårlig. Og Cerazette inneholder lite hormoner i forhold til andre. Har tidligere prøvd p-sprøyte, trionetta, follimin, diane, yasmin, nuvaring... Og kommer ikke på flere. Cerazette er den som har klart å gi meg best livskvalitet i tillegg til å ha preventiv effekt. Og Diane også, men etter et lite opphold på trekvart år så "tålte" jeg den plutselig ikke lenger! Så måtte bare slutte, og nå syns jeg livet mitt er mye bedre :-) Spør gjerne mer hvis du lurer på noe :-) Hva slags reaksjoner får du på det du ikke tåler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1143195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hva slags reaksjoner får du på det du ikke tåler? Det verste er når jeg blir ustabil i humøret og deprimert. Har også fått uregelmessige, langvarige eller mellom- blødninger med forskjellige typer. Nedsatt sexlyst, hodepine og kvalme har også vært plagsomme bivirkninger... Jeg har vel hatt det meste tror jeg... Men noen bivirkninger har jo vært forbigående da. Ja, også måtte jeg bytte en gang fordi legen mente at de p-pillene jeg brukte kunne være årsak til hyppige urinveisinfeksjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1143599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr.Moi Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hei Tromsøjente. Jeg har brukt Diane i flere år pga kviser, hadde ingen nevneverdige bivirkninger med disse. Har brukt Yasmin i 3 år nå og er veldig fornøyd, ingen ubehag. Fikk beskjed av min lege å kutte ut pga at jeg har fyllt 35, dette pga økt risiko for brystkreft som øker betraktelig med alder og langvarig bruk av P-piller! Har nå fått Implanat, som varer i 3 år og heter Implanon 68 mg, dette inneholder bare en liten mengde av det kvinnelige hormonet Progestogen (Etonegestrel)og har en utløsningshastighet på ca 35-45 ug første året og avtar de to neste årene til ca 25-40ug. Det er en liten plaststav på 4cm som settes rett inn under huden. Har hatt denne nå i 6mnd og ikke hatt noen form for bivirkninger. Kan anbefales da det bare er ett hormon og varer i 3 år. Skulle man ønske å ta det ut så kan man det når man ønsker, og dette forsvinner raskt ut av kroppen. Det er nytt i Norge og det er ikke så mange allmenpraktiserende leger som har fått opplæring i å sette det inn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172973-oversikt-over-piller/#findComment-1981844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.