Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt i 20 åra. Vil fortelle sist jeg hadde se me en partner hadde vi bare oralsex me hverandre, jeg oppdaget etter en ca 2 uker at der kom noen som lignet på små Kviser men veske i, så begynte jeg å lure på om det var Herpis. Jeg kom meg til doktoren min og han trodde jeg hadde fått herpis, men han kunne ikke gjøre noe me det pga det var for sent, han tok noe blodprøver etc så jeg ikke har fått svar på enda. Jeg lurer på?? jeg har jo hørt om Herpis 1 og Herpis 2, Herpis 1 er oppe rundt munnen og den Herpis 2 er nedentil, jeg ble smittet fra munnen til nedentil hva Herpis har jeg da ? og hvis jeg skulle være så uheldig å evt smitte min eks fremtidige Kone nedentil vil hun få Herpis 1 eller Herpis 2 da? og hun smitter meg igjen og jeg og får Herpis 2 ?? Er der ingen måte å kvitte seg me Herpis ?? Det sammenlignes jo Helvetesild (elveblest) hadde det for noen år siden, det gikk jo vekk me noen piller.. Tenke på Herpisen hos meg var på forhuden og ikke under på hode, kan jeg omskjæres ?? så bli kvitt det, og hvor ofte kan jeg gjøre regning på det kommer tilbake ?Håpe jeg har forklart godt nok.. Med vennligs hilsen en forvirra ung mann....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173054-herpis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herpes simplex er et virus, og du blir aldri kvitt det når du først er smittet. Det ligger latent i nervebaner i området der du ble smittet, og veldig mange får mer eller mindre regelmessige utbrudd.

Ang. type 1 og 2 - det har bare med plassering å gjøre. Type 1 betyr at man har smitten i munnområdet, type 2 betyr nedentil. Men det er samme viruset. Det er svært smittsomt, unngå å kysse og oralsex under utbrudd!!

Jeg har hele livet vært veldig plaget med munnherpes, hatt opptil 4 utbrudd på leppa i løpet av 1 mnd. Men etter at jeg for 5 år siden begynte å ta tilskudd av C-vitamin, er utbruddene redusert til 1-2 i året. En årsak er nok at C-vitamin styrker slimhinnene, der herpes oppstår, og en annen grunn er at det styrker immunforsvaret. Man får gjerne utbrudd i forbindelse med forkjølelse og andre perioder der man har litt nedsatt immunforsvar. Jeg tar 1000 mg C-vitamin daglig. De få gangene jeg får utbrudd tar jeg store doser på 5-7000 mg C-vit, noe som faktisk forkorter utbruddstiden til noen få dager. Før kunne det ta 2 uker før et sår var helt borte.

Kjøp C-vitamin på apoteket, 250 mg tabletter i bokser. Jeg har prøvd syrenøytral C-vit, men har ikke så god erfaring med dette.

Første gang man som voksen får herpes, blir man gjerne veldig syk med influensasymptomer - høy feber og store hevelser. I munnen kan dette være så plagsomt at det er vanskelig å spise.

Håper noe av dette kunne hjelpe deg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173054-herpis/#findComment-1143334
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Herpes simplex er et virus, og du blir aldri kvitt det når du først er smittet. Det ligger latent i nervebaner i området der du ble smittet, og veldig mange får mer eller mindre regelmessige utbrudd.

Ang. type 1 og 2 - det har bare med plassering å gjøre. Type 1 betyr at man har smitten i munnområdet, type 2 betyr nedentil. Men det er samme viruset. Det er svært smittsomt, unngå å kysse og oralsex under utbrudd!!

Jeg har hele livet vært veldig plaget med munnherpes, hatt opptil 4 utbrudd på leppa i løpet av 1 mnd. Men etter at jeg for 5 år siden begynte å ta tilskudd av C-vitamin, er utbruddene redusert til 1-2 i året. En årsak er nok at C-vitamin styrker slimhinnene, der herpes oppstår, og en annen grunn er at det styrker immunforsvaret. Man får gjerne utbrudd i forbindelse med forkjølelse og andre perioder der man har litt nedsatt immunforsvar. Jeg tar 1000 mg C-vitamin daglig. De få gangene jeg får utbrudd tar jeg store doser på 5-7000 mg C-vit, noe som faktisk forkorter utbruddstiden til noen få dager. Før kunne det ta 2 uker før et sår var helt borte.

Kjøp C-vitamin på apoteket, 250 mg tabletter i bokser. Jeg har prøvd syrenøytral C-vit, men har ikke så god erfaring med dette.

Første gang man som voksen får herpes, blir man gjerne veldig syk med influensasymptomer - høy feber og store hevelser. I munnen kan dette være så plagsomt at det er vanskelig å spise.

Håper noe av dette kunne hjelpe deg :-)

Legg spørsmålet til forumgruppen

Kjønnssykdommer og infeksjonsmedisin

(på dette forum for kvinnesykdommer skal du ikke betale)

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173054-herpis/#findComment-1145763
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...