Gjest Korak Skrevet 29. januar 2001 Skrevet 29. januar 2001 Er for tiden til omfattende tannlegebehandling, og er blitt nysgjerrig på noen småting. Håper du kan svare. MOD, co,,3M Scotchbond 1 Step, Tetric Ceram cavifil. Hva står alt sammen for? Svar gjerne detaljert. Hva er forskjellen på anestesi infiltrasjon og ledning. Hva er: supraging og depurasjon. Vet du om noe lesestoff på internett som kan besvare slike og lignende spørsmål? På forhånd mange takk. 0 Siter
Gjest Flua Skrevet 29. januar 2001 Skrevet 29. januar 2001 Regner med at tannlegen har tatt kvelden nå..?? Så jeg tillater meg å bidra med det lille jeg vet ) MOD, co,,3M Scotchbond 1 Step, Tetric Ceram cavifil. Dette beskriver fyllingen og materialet som er brukt. MOD betyr mesialt-okklusalt-distalt, og betegner hvilke flater av tanna som er fylt. M og D er sideflatene mot nabotennene, O = tyggeflaten. Supraging er forkortelse for supragingivalt. Supra=over gingiva=tannkjøtt. Depurasjon er fjerning av tannstein og pussing av gamle fyllinger. Håper det hjalp litt, tannlegen vil sikkert utdype litt! ) 0 Siter
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 29. januar 2001 Skrevet 29. januar 2001 Regner med at tannlegen har tatt kvelden nå..?? Så jeg tillater meg å bidra med det lille jeg vet ) MOD, co,,3M Scotchbond 1 Step, Tetric Ceram cavifil. Dette beskriver fyllingen og materialet som er brukt. MOD betyr mesialt-okklusalt-distalt, og betegner hvilke flater av tanna som er fylt. M og D er sideflatene mot nabotennene, O = tyggeflaten. Supraging er forkortelse for supragingivalt. Supra=over gingiva=tannkjøtt. Depurasjon er fjerning av tannstein og pussing av gamle fyllinger. Håper det hjalp litt, tannlegen vil sikkert utdype litt! ) Hei Korak. Flua kan nok sine ting og har besvart spørsmålene dine korrekt. Når det gjelder bedøvelse sprøytes denne inn ved tannen som skal bedøves. Bedøvelsvesvæsken infiltrerer i vevet og bedøver tannen lokalt. Eller man kan bedøve ved nerven direkte i kjeven. Dette gjøres ofte i jekselområdene i underkjeven der man blokkerer ledningen (les nerven) og får bedøvelse over et større område. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.