Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber under et års tid i utlandet (mest i Sverige men ca annen hver uke noen dager i andre land i Europa). Etter et år skal jeg tilbake til mitt vanlige jobb i Oslo. Jeg er 32 år og gift og når min söster fikk barn nå i desember satte mine hormoner virkelig i gang... Jeg kan egentlig tenke meg å slenge p-pillrene med en gang, men kan dog tenke meg å vente til april så at det eventuelt blir et vår barn i stedet for höstbarn.

Jeg skjönner dog at det kan ta tid å bli gravid spesiellt når en kun treffer mannen sin på helgene, men det finnes jo muligheter for at så skjer.

Nå tar jeg fly minst to ganger per uke ofte mer og er mye på farten. Trives veldig godt med dette og det fungerer bra. Men vet ikke om jeg vil vente med barn på grunn av det.

Hva rekommenderes å gjöre, vente eller pröve å kombinere mye jobbing og graviditet? Hva bör jeg tenke på hvis jeg går for det siste?

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17322-graviditet-og-mye-flyreiser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes du og din mann skal ta en skikkelig prat om dette. Dere bør selvfølgelig være enig om hvorvidt dette er tiden for å tenke på barn, eller om noe tilsier at dere bør vente. Dette med vår eller høst-barn kan ha både fordeler og ulemper, hvis du er opptatt av planlegging. Derfor vil jeg anbefale deg å droppe det aspektet. Når man snakker med voksne jenter om barn kontra karriere, vil mange si at det egentlig aldri passer perfekt å få barn. De fleste har alltid noe på gang; venter på en forfremmelse, skal bare gjøre unna et prosjekt, bør tjene litt mer penger, bør komme inn i nytt hus først osv. Kjenner du deg igjen?

Når du er 32 år, og kanskje planlegger å få 2-3 barn i løpet av din karriere, er det ikke så dumt å starte snart. Det er ikke gitt at man blir gravid så snart som man skulle ønske.

Jeg er litt usikker på hva som er øvre grense for hvor mye man bør fly i svangerskapet. Jeg vet at det er en viss dose med radioaktiv stråling man mottar når man flyr, men denne er i prinsippet forsvinnende liten.

Hvis du kjenner en flyvertinne, vil jeg anbefale deg å spørre henne om hva som er vanlig praksis for denne yrkesgruppen. Blir de satt på bakken så snart svangerskapet er bekreftet? Er det tilfelle, bør du vurdere hvorvidt du ønsker å fortsette med flyving hvis du skulle bli gravid. Du har i så fall rettigheter som arbeidstager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...