Gå til innhold

Kan noen si hva et etisk dilemma er?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Majalla

et etisk dilemma kan være en situasjon hvor jeg har taushetsplikt, men hvor den blir nødt til å vike av hensyn til andre mennesker feks.

De såkalte donorbarna som blir skapt vil jeg si er et etisk dilemma for forskningen. Er det riktig å skape barn bare for at de skal redde andres liv?

Et etisk dilemma kan være så enkelt som at du vet at bestevenninen din har jukset på en prøve, hva er det etiske riktige å gjøre? er det etisk riktig å si ifra til læreren eller å holde munn for venninens skyld.

På et litt mer komplisert basis, kan et etisk dilemma være hva slags etiske retninglinjer har Hydro Aliminiumsverk overfor små tettsteder som Årdal som er helt avhengig av Hydro. (skrev en oppgave om det en gang, derfor jeg brukte det som eksempel).

Et etisk dilemma kan være så enkelt som at du vet at bestevenninen din har jukset på en prøve, hva er det etiske riktige å gjøre? er det etisk riktig å si ifra til læreren eller å holde munn for venninens skyld.

På et litt mer komplisert basis, kan et etisk dilemma være hva slags etiske retninglinjer har Hydro Aliminiumsverk overfor små tettsteder som Årdal som er helt avhengig av Hydro. (skrev en oppgave om det en gang, derfor jeg brukte det som eksempel).

"Et etisk dilemma kan være så enkelt som at du vet at bestevenninen din har jukset på en prøve"

For meg ville ikke det vært noe dilemma. Jeg sier som en lærer jeg hadde en gang: det er ikke noe galt i å jukse på en prøve, så lenge man lærer noe av det.

:-)

"........................."

Annonse

Blant de mer hverdagslige er følgende:

Du får igjen en hundrelapp for mye på butikken.

Hva gjør du?

Dette er et moralsk dilemma, da alle vet hva de burde gjøre i dette tilfellet.

Et etisk dilemma er når en faktisk ikke vet hva som er riktig.

Et moralsk dilemma er når du vet hva som er riktig å gjøre, men er usikker på om du skal gjøre det eller ikke. Alle vet det ikke er lov å kjøre for fort, men mange vurderer å gjøre det likevel.

Et etisk dilemma er når en faktisk ikke vet hva som er riktig å gjøre. Det er flere gode eksempler på det lengre ned i trådet.

Jeg skrev en oppgave da jeg gikk på førskolelærerutdanninga med følgende etiske dilemma: (sånn ca..)

En synlig beruset alenefar kommer for å hente barnet sitt i barnehagen, etter at jeg har måttet ringe og etterlyse ham etter at han har vært for sein til å hente barnet sitt. Hva gjør man i dette tilfellet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...