Gå til innhold

Praktisk problem på soverommet

Anbefalte innlegg

Gjest kjipegreier

Kanskje ikke noen svar på dette sprm her inne på dette forumet. Men jeg prøver meg likevel.

Kort sagt:

Han hater å sove med vinduet oppe, jeg må ha vinduet oppe.. -Hva gjør vi?

Jeg må liksom kjenne den kalde trekken over annsiktet mitt om natten når jeg kryper under dyna, selv om det er minusgrader ute. Han vil helst ha det like varmt på soverommet som i stua. -Selv om han har varmere dyne enn meg og jeg ligger nærmest vinduet så finner vi ingen løsning. Nå bytter vi litt på å få viljen vår om natta, men dette ødelegger helt klart nattesøvnen.. Og det er faktisk et seriøst problem som går på helsa løs..

-Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173362-praktisk-problem-p%C3%A5-soverommet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, her er det jeg som er varmefreaken. Ikke så varmt som i stua, men uansett.

Jeg varmer opp meg selv med gode fine varmevifta sittende i senga hver kveld, så slår jeg av vifta og krøller meg inn i dyna. Da kommer han og lukker opp vinduet, men da er jeg varmvarmvarm og god inni dyna. Hvis jeg mot formodning skulle begynne å fryse midt på natta lukker jeg enten vinduet eller setter det på bare bittelitt gløtt.

skjønner hva du mener.. Må også ha luft! Hva med å ha vinduet oppe - og kjøpe flanellpysj og dynetøfler og evt. varmeteppe til han? Eller sånn varmeteppe til å ligge på? Han må da tåle frisk luft???

Enten må dere møtes på halvveien som jeg skriver over her, eller så må en av dere vende dere til den andres vaner... Sånn er det å være samboer! ;O)

Annonse

Gjest Persille

Det er du som er "avviker", og har ønsker utenom gjennomsnittet, så du bør vel være den som tar hensyn.

Det er det vel ikke? Det er unormalt å ha det like varmt på soverommet som i oppholdsrommene...

Og det er jo en grunn til at barn sover best ute i frisk luft?

Ikke helt enkel den der nei.

Det er flere gode grunner til å ha opp vinduet, hovedsaklig at en da får frisk luft og at luftfuktigheten i rommet reduseres.

Det er IKKE normalt å ha det like varmt på soverommet som i stua. Ikke er det spesielt sunt heller (slimhinnene tørker ut).

Men å kreve å ha opp vinduet når det er svært kaldt ute er vel heller ikke helt normalt. Selv om jeg selv var slik. Har ved flere anledninger sovet med 0 grader i soverommet.

Enten må dere kjøpe ekstra tepper o.l. til han, eller i alle fall lufte ut godt på forhånd, evt ha opp ventiler.

Er det kulden eller den friske lufta som er problemet for han?

Annonse

skorpionfisken

Vi har det også litt sånn.

Jeg ligger nærmest vinduet, og sniker opp handa og åpner vinduet etter at han er sovnet. Så sniker jeg det igjen om morgenen. Døra står åpen til resten av huset om dagen, sånn at det er varmt der (og klart for sengekos) når vi legger oss. Etter akten sovner han med en gang, og jeg sniker handa opp og åpner vinduet.....

Er vanene deres skrevet i stein (eller i DNA-koden?), eller kan de la seg justere litt over tid?

- Varmelaken og varmeflaske til ham

- Heng din dyne ut, eller på et kaldt rom, slik at den er kald når du legger deg

- Ha rommet varmt om dagen, og stormluft rett etter legging, lukk så vinduet igjen, ha døren inn til resten av huset på gløtt

- Hold rommet litt kjøligere enn resten av huset og ha vinduet så vidt på gløtt på natten

Vi har det på samme måte for tiden - men det er mannen min som har forandret seg. Vi har vært sammen i over tretten år og har alltid hatt vinduet oppe - med unntak av eventuelle netter med orkan og regn rett mot vinduet eller 15 kuldegrader.

I vinter har han blitt DEN frysepimmem, og vil ha vinduet igjen. jeg åpner det når vi legger oss, han står opp og stenger det før vi sovner, jeg våkner etter et par timer tett i hodet og tørr i munnen - og åpner det, og han våkner iskald og forfrossen om morgenen!

Ikke så ille hver natt da, men ganske ofte.

Vi har gjort ett tiltak, og det er å få oss lange dyner på 220 cm. Det hjalp noe for ham, og ekstra deilig for meg :-)

Merkelig at han har forandret seg så på det området!

Han foreslår å ha døra oppe til resten av huset, men det hjelper ikke mye for meg. Jeg må har kjølig, frisk natteluft når jeg sover !

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...