Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet at den dagen du har eggeløsning har du mest sjanser for å bli gravid. Hva med de andre dagene? Jeg har sett ett sted i forum at det stod prosent skala for hvor mange prosent det er sjanser for at du kan bli gravid de forskjellige dagene. Kan noen hjelpe meg . Prøver å bli gravid. Takk på forhånd :)

mvh

Sadd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173420-sjanser-for-%C3%A5-bli-gravid-etter-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja...i en såkalt perfekt syklus på 28 dager så er eggløsning 14 dager etter første dag i siste mens (= 14 dager før neste mens). Egget lever i ca et døgn, og det er kun da en kan bli befruktet. Men så finnes det jo noe som heter svømmere, og de kan faktisk leve inntil fem døgn inni kvinnen, slik at en da har flere dager på seg å skyte inn flest mulig svømmere som kan treffe blink.

Altså, det er kun en dag en er befruktningsmulig, men en trenger ikke ha sex på akkurat denne dagen. Det kan holde med opptil fem dager tidligere.

Dette gjelder for de superheldige jentene som alltid vet når de har eggløsning og har den etter klokken. For alle oss andre, så er eggløsningen litt mer ustabil og kan komme til litt andre tider enn 14 dager før neste mens (som ikke heller alltid er 14 dager etter forrige mens). Jeg har også sett en oversikt over sannsynlighet for å bli befruktet, og jeg mener det er sannsynlighet for eggløsningstidspunktet i syklusen.

Eggløsning er styrt av mange ulike faktorer, som hormoner, tilførte eller egenproduserte, sykdommer, stress, orgasmer osv.

Kort oppsummert så er vi befruktningsdyktige i ett døgn per syklus, men det døgnet er litt vanskelig å finne av og til, og derfor er det satt opp en sannsynlighetsoversikt/ snittsstatistikk over eggløsning over forventet el i en syklus.

You see?

Det kommer helt an på lengden på syklus og lengden på mens.

Har du (relativt) kort syklus og (relativt) lang mens, kan du godt bli gravid etter samleie rett etter mensen. Sæden lever jo noen dager også.

Eggløsning kommmer ca 14 dager før neste mens, stort sett ganske uavhengig av lengden på syklus og lengden på mensen.

Si at jeg ha en syklus på 25 dager, og har mensen en drøy uke, så har jeg samleie dag 9, sæden lever noen dager, og jeg har eggløsning dag 11, da er det stor sjanse for å bli gravid.

Selv om man strekker litt på disse tidene (litt kortere mens, litt lenger syklus) kommer man fort innenfor "faresonen", særlig fordi det er vanlig at syklusen er litt kortere en gang i blant.

hvis det er 28 dager mellom hver blødning, er sannsynligheten for å bli gravid;

di første 6 dagene 0%, 7.dag 0,1%, 8.dag 0,7%, 9.dag 2,5%, 10.dag 5,5%, 11.dag 10,4%, 12.dag 14,6%, 13.dag 16,9%, 14.dag 17,3%, 15.dag 14,1%, 16.dag 9,1%, 17.dag 4,9%, 18.dag 1,9%, 19.dag 0,5%, 20.dag 0,1% og 21-28.dag 0%.

det er slik det står skrevet der du har vært inne før å sett.

lykke til med planlegginga ;o)

Gjest Dolly24

Har ikke peilnig når det gjelder de andre dagene, men det kan jo være individuelt.Ei venninne av meg ble gravid første dagen etter mensen og til og med på første forsøk.Her er det noen prosent,men husker ikke om det var her jeg fant dem; 11.dag etter mens: 10,4%,12.dag 14,6%,13.dag 16,9%, 14.dag 17,3% og 15.dag 14,1%.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...