Gå til innhold

Gynekologisk undersøklse

Anbefalte innlegg

Det er jo opp til hver enkelt - den eneste "reelle" faren jeg vet om er celleforandringer, men jeg anser sjansen for å være svært liten for det, ting tatt i betraktning, og for meg er det uansett verdt det for å slippe en GU.

Jeg er skeptisk til folks iver etter å presse jenter til å utførlig sjekke akkurat den delen av kroppen stadig vekk, enten de kjenner tegn på noe galt eller ei. Kan like gjerne få kreft et annet sted, som ingen oppfordrer meg til å få undersøkt...

Det er jo en grunn til at leger oppfordrer jenter til å sjekke seg der nede, de gjør jo ikke der for moro skyld.

Det er mye problemer som kan oppstå der nede som er umulig for å oss å kjenne eller vite om hvis vi ikke blir undersøkt. Du sier du har hatt en partner, hva med faren for clamydia? det merker du ikke hvis du har..

Ellers er det selvfølgelig viktig å sjekke seg for kreft, og jeg kan ikke skjønne at noen tar den risikoen og lar være bare fordi det er litt ubehagelig å sprike med bena i 3 minutter.

Fortsetter under...

Gjest Ugga Bugga

Jeg er 29, også bare hatt en partner, har ingen sykdommer, problemer eller symptomer "nedentil", og har aldri tatt en slik undersøkelse. Jeg har heller ingen planer om det. Fastlegen min, som gir meg resepter på P-ringen, har heller aldri nevnt det. Passer meg utmerket. :)

Jeg trodde alle MÅTTE gjennom slike kreftundersøkelser, at man fikk innkalling automatisk hvis man ikke har tatt en slik undersøkelse før en bestemt alder.

Gjest tubal-kandidat

Jeg trodde alle MÅTTE gjennom slike kreftundersøkelser, at man fikk innkalling automatisk hvis man ikke har tatt en slik undersøkelse før en bestemt alder.

Fikk en da jeg var 25 elns, men bare kastet den. Ingen kan jo tvinge deg, akkurat...

Gjest tubal-kandidat

Det er jo en grunn til at leger oppfordrer jenter til å sjekke seg der nede, de gjør jo ikke der for moro skyld.

Det er mye problemer som kan oppstå der nede som er umulig for å oss å kjenne eller vite om hvis vi ikke blir undersøkt. Du sier du har hatt en partner, hva med faren for clamydia? det merker du ikke hvis du har..

Ellers er det selvfølgelig viktig å sjekke seg for kreft, og jeg kan ikke skjønne at noen tar den risikoen og lar være bare fordi det er litt ubehagelig å sprike med bena i 3 minutter.

Kreft er det eneste argumentet som har noen vekt for meg - men tenk på alle de andre stedene du kan få svulster da som sagt, uten at noen tar CT-scan av hodet eller sjekker tarmen din ditt hvert 3. år av den grunn..?

Og, jeg har garantert ikke klamydia eller andre kjønnssykdommer (ettersom partneren min ikke har det), men selv dét hadde ikke vært noen krise, ettersom jeg tenker å betale 6000+ kr for kirurgisk sterilisering etterhvert allikevel, satt litt på spissen :).

Alle må selvsagt gjøre det som er riktig for dem, jeg ønsker ikke å overtale noen til noe, jeg bare gir et litt alternativt syn på spørsmålet som ble stilt.

Kreft er det eneste argumentet som har noen vekt for meg - men tenk på alle de andre stedene du kan få svulster da som sagt, uten at noen tar CT-scan av hodet eller sjekker tarmen din ditt hvert 3. år av den grunn..?

Og, jeg har garantert ikke klamydia eller andre kjønnssykdommer (ettersom partneren min ikke har det), men selv dét hadde ikke vært noen krise, ettersom jeg tenker å betale 6000+ kr for kirurgisk sterilisering etterhvert allikevel, satt litt på spissen :).

Alle må selvsagt gjøre det som er riktig for dem, jeg ønsker ikke å overtale noen til noe, jeg bare gir et litt alternativt syn på spørsmålet som ble stilt.

Så du sier altså at fordi man ikke sjekker andre steder på kroppen for kreft er det heller ingen vits i å skekke underlivet? For kvinner er jo akkurat det stedet et gansge utsatt sted når det gjelder kreft da. Dessuten kan man oppdage kreft andre steder på kroppen ved at man f.eks får en kul, det kjenner du jo ikke hvis kreften ligger på eggstokkene dine.

Men ok, du har tydeligvis gjort deg opp en mening om dette, og jeg skal slutte diskusjonen her :)

Annonse

Luna21365380663

Mange har sagt at det er grusomt, osv, og jeg har lest litt hva de gjør og sånt, men hvor vont er det egentlig? Kanskje det varierer fra person til person. Tar vel ikke mange minutter å undersøke alt...Men legen min (dame), er ikke den mest sensitive typen akkurat. Hun er ganske hardhent...og alle de andre legene her i byen er menn...

Uff, jeg gruer meg allerede. Har litt lyst til å gå, for å skjekke at alt er i orden.. spesielt nå som jeg har hatt sopp.

Du.. gå til en mann. Han vet ikke helt hva han holder på med, så han er mye mer forsiktig enn en dame. Det har jeg hørt. Jeg hadde en grusom kvinnelig lege første gang som presset inn det utroligste. En annen stod og glante på. Det er noe av det verste jeg har opplevd. Kom deg til en mann. Det skal jeg gjøre neste gang. hvis det blir noen neste gang, da..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...