viks Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Hei! Jeg er ei jente på 26 år som har hatt kjønnsvorter i 7 år (!) nå, nå er jeg LEI! Jeg har prøvd utallige kurer hjemme, fryst bort hos gynokologen min, og til og med operert på sykehuset, men, de kommer alltid tilbake. Hva kan jeg gjøre...det ødelegger utrolig mye, og nå har også samboeren min fått dette. Bør han gå til legen? Kan jeg be om å få operert bort vortene på sykehuset? Sist jeg var der så glemte de nemlig et par stykker, er det derfor de har kommet tilbake? Jeg har bare 5 vorter nå, og holder dem små ved stadig å ta kurer hjemme, kan jeg bli operert selv om det er så få? Gynokologen min har sagt at disse vil forsvinne av seg selv etter hvert, men jeg begynner jo å lure... Jeg synes det er utrolig plagsomt, og gruer meg bla veldig for å bli gravid med tanke på at noen skal se de ekle vortene, men jeg og samboeren min vil ha barn om ikke alfor lenge. Håper du har noen gode råd, det trenger jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17349-kj%C3%B8nnsvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år. Man kan pensle kondylomer med podofyllinså de forsvinner, men det fjerner ikke virus, det ligger tilbake i kroppen. Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ved synlige kjønnsvorter kan det være en ide å bruke kondom, men vi vet ikke om det beskytter fullt ut mot overføring av virus. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen. Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17349-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-79759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.