Gå til innhold

Hormonforstyrrelser etter spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Jente, 19oslo

Hei! Jeg er ei jente på 19 år som kom meg ut av en halvannet år lang periode med spiseforstyrrelser for ca to å siden. den første tiden etterpå hadde jeg store problemer megd å få tilbake menstruasjonen. I sommer begynte jeg også å få økt hårvekst, speiselt på magen og brystet. Dette synes jeg virker unormalt, siden de er svarte.. Nå er menstruasjonen ca i orden, etter at jeg har fått hjelp av en refleksolog. Men samtidig har jeg fått mer hårvekst i ansiktet også, ser nesten ut som bart. Dette synes jeg virker svært unormalt, og lurer på om du vet hva jeg bør gjøre med det? Jeg bør kanskje si at jeg er helt frisk nå, har gått opp i vekt fra 36 kilo til 55 og er 164 høy.Vennlig hilsen en veldig usikker jente

Fortsetter under...

Gjest ung kvinne, 31 år

Jeg vil bare si at du er ikke alene om å ha opplevd dette.

Jeg er riktignok en del eldre enn deg, men var igjennom det samme da jeg var på din alder.

I dag har jeg masse hår som vokser der man ikke ønsker og jeg frykter at dette kan ha sammenheng med spiseforstyrrelsen jeg hadde en gang. Nå i dag sliter jeg fortsatt med ureglemesig mens og problemer med å bli gravid, men dette har vi søkt hjelp for.

Jeg er veldig spent på hva legen vil svare deg. Kanskje jeg også får svar på noen av mine problemer.

Lykke til videre! Kjempefint at du har fått menstruasjonen i orden. Det har ikke jeg fått til.

(Er vanligvis aktiv bruker her med samme nick, men i dag velger jeg å være anonym av div grunner.)

Gjest tubal-kandidat

Jeg mistet også mensen i mange år (15-22 omtrent) pga, spiseforstyrrelser, men har nå hatt helt regelmessig mens i 6-7 år, går på hormonell prevensjon, og har ingen ekstra hårvekst eller andre ting. Så det er i hvertfall ikke er gitt resultat av det, men du var kanskje på "bunnen " lengre enn jeg var...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig at jenter med anoreksi faar unormal haarvekst, men det kan vel ikke väere aarsaken naa du er frisk igjen. Det er andre hormonforstyrrelser som kan gi unormal haarvekst, f.eks. tilstanden polycystisk ovarie syndrom (PCOS), men da er det vanlig med uregelmessige blödninger i tillegg. Jeg synes du skal faa henvisning til endokrinolog eller gynekolog for utredning med hormonpröver.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...