marthea Skrevet 29. januar 2001 Skrevet 29. januar 2001 Jeg er gravid i uke 29, og bærer på en død tvilling (død mellom uke 23-25). Det andre barnet har det fint og vokser som det skal. Jeg har fått beskjed om å sette daglige injeksjoner med fragmin 5000 i.e., for å forebygge risikoen for blodpropp pga. det døde fosteret. På bruksanvisningen står det at de skal settes i underhudsfettet (subkutant?) i magen. Men nå føler jeg ikke for å stikke meg selv i magen. Jeg er vel redd for å stikke hull i livmora, selv om det sikkert ikke går an. Men er det like greit å sette denne andre steder på kroppen f.eks. hofte, lår, arm så lenge den settes like under huden?? Takknemlig for svar. mvh 0 Siter
kjerringskinn Skrevet 29. januar 2001 Skrevet 29. januar 2001 Det må være vondt å bære på en død tvilling! Godt at det andre barnet utvikler seg som det skal. Skjønner veldig godt at du ikke synes det kjennes ok å begynne å stikke seg selv i magen, men det krever tilvenning og blir en vanesak. Pass bare på at du varierer stikksted fra dag til dag, ellers kan det bli et slags arr. Det vanskeligste med å sette sprøytene er å overvinne det å stikke seg selv, og særlig å stikke i magen. Hør evt med legen om du kan få et "stikkekurs" for å føle deg trygg på hva du gjør. Jeg brukte Fragmin f.o.m 4.måned fordi jeg har hatt blodpropp tidligere. I den forbindelse fikk jeg grundig instruksjon på Aker Sykehus, og tilbud om å komme dit til jeg følte meg fortrolig med å sette sprøytene selv. Det ble fokusert veldig på at det overhodet ikke var mulig å stikke gjennom fosterhinna, fordi nålen er for kort, og den måtte settes i magen (husker ikke hvorfor). En mager trøst er at du får større område å velge i etter hvert som magen vokser ;-) Lykke til med de neste 11 ukene! 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 30. januar 2001 Skrevet 30. januar 2001 Jeg synes "kjerrinskinn" gir deg gode tilbakemeldinger, derfor sier ikke jeg noe mer her. Lykke til videre. 0 Siter
marthea Skrevet 31. januar 2001 Forfatter Skrevet 31. januar 2001 Det må være vondt å bære på en død tvilling! Godt at det andre barnet utvikler seg som det skal. Skjønner veldig godt at du ikke synes det kjennes ok å begynne å stikke seg selv i magen, men det krever tilvenning og blir en vanesak. Pass bare på at du varierer stikksted fra dag til dag, ellers kan det bli et slags arr. Det vanskeligste med å sette sprøytene er å overvinne det å stikke seg selv, og særlig å stikke i magen. Hør evt med legen om du kan få et "stikkekurs" for å føle deg trygg på hva du gjør. Jeg brukte Fragmin f.o.m 4.måned fordi jeg har hatt blodpropp tidligere. I den forbindelse fikk jeg grundig instruksjon på Aker Sykehus, og tilbud om å komme dit til jeg følte meg fortrolig med å sette sprøytene selv. Det ble fokusert veldig på at det overhodet ikke var mulig å stikke gjennom fosterhinna, fordi nålen er for kort, og den måtte settes i magen (husker ikke hvorfor). En mager trøst er at du får større område å velge i etter hvert som magen vokser ;-) Lykke til med de neste 11 ukene! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.