Gå til innhold

steriliseres snart

Anbefalte innlegg

tenker1365380443
Skrevet

Jeg skal steriliseres om en måned og er sikker på at det blir riktig for meg for jeg skal ikke ha flere barn og tåler dårlig annen prev. Er det noe jeg bør være forsiktig med i tiden etterpå og evt. hvor lenge. Blir sykemeldt i 5 dager. Jobber på sykehjem med tunge pasienter.

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du skal gjøre det laporoskopisk (gjennom navlen), går det veldig greit.

Bruk løse bukser som ikke gnager akkurat der stingene sitter, så merker du nesten ingenting til det.

Du vil kanskje blø litt, tilsvarende som mot slutten av mensen, men det varer ikke lenge.

Skrevet

Hei!

Jeg fikk sykemelding i 2 dager (har kontorjobb) og det synes jeg holdt for meg. Var litt øm i magen i en ukes tid, samt noe plaget med luft i bukhulen de første 2 dagene. Det er jo ikke store inngrepet, bare et par sting i navlen. Jeg brukte vanntette, litt store plaster over såret og løstsittende bukser de første dagene, og hadde ingen øvrige plager.

Og du verden så praktisk det er å være sterilisert, kunne jeg bare sluppet mensen nå, så hadde jeg vært 100% fornøyd...

Lykke til!

Ørkenvandreren
Skrevet

Litt på siden av det du spør om;

Hvis du er i et fast forhold, er det jo gubben som burde sterilisert seg. Det er et mye mindre og enklere inngrep.

Skrevet

Er du mann eller dame?

Ettersom "tenker" ikke tåler andre former for prevensjon særlig godt regner jeg med det er en kvinne... :o) Som kjent finnes det kun ett prevensjonsmiddel for menn!

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Ettersom "tenker" ikke tåler andre former for prevensjon særlig godt regner jeg med det er en kvinne... :o) Som kjent finnes det kun ett prevensjonsmiddel for menn!

Joda, men det er menn som reagerer på gummien og får utslett...

Urk...

skorpionfisken
Skrevet

Litt på siden av det du spør om;

Hvis du er i et fast forhold, er det jo gubben som burde sterilisert seg. Det er et mye mindre og enklere inngrep.

Sånn tenkte min mann også da han ikke ville ha flere barn med meg.

Du kan tro hun som han gifter seg med nå ikke er blid for akkurat det.

Ørkenvandreren
Skrevet

Men hennes irritasjon oppveies sikkert av din skadefryd? :-)

skorpionfisken
Skrevet

Men hennes irritasjon oppveies sikkert av din skadefryd? :-)

:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Men sterilisering hos mannen er jo ikke irreversibelt (selv om det ikke alltid lykkes å reversere)?

Hos kvinnen er det derimot vanskelig å reversere en slik operasjon.

Skrevet

Men sterilisering hos mannen er jo ikke irreversibelt (selv om det ikke alltid lykkes å reversere)?

Hos kvinnen er det derimot vanskelig å reversere en slik operasjon.

Tja... Ca. 1/4 av de som prøver å få reversert inngrepet lykkes. Dessuten er det jo et spørsmål om helsevesenet virkelig skal bruke ressurser på å prøve å reversere slike inngrep så lenge mange andre med tildels alvorlige diagnoser står på ventelister?

Gjest angrer inngrepet
Skrevet

Bare vær obs på en mulig bivirkning. Min menstruasjon endret seg etter steriliseringen - jeg fikk PMS, som jeg aldri før har hatt, og den ble uregelmessig.

Nylig var jeg hos en ny gynekolog og nevnte noe kirurgen sa, før hun steriliserte meg: At det ikke var mulig å angre, for hun gjorde jobben skikkelig, brente av eggstokkene 2 eller 3 steder.

"Aha!", sa gynekologen da. Det er fordi det ble så "grundig" og "skikkelig" gjort, at du nå går inn i for tidlig overgangsalder, det er blitt forstyrrelser i blodtilførselen i eggstokkene, som igjen forstyrrer hormonene og fører til uregelmessigheter og overgangsalder.

Herved er du advart! Be kirurugen gjøre en så "vakker" jobb at blodtilførselen opprettholdes så lenge at du kommer i naturlig overgangsalder i hvert fall! Jeg angrer min sterilisering på grunn av alle problemene jeg fikk.

Men umiddelbart etter inngrepet - kjørte jeg hjem og fortsatte helt som før, ingen komplikasjoner. Bare pass på at du utfører løftene på jobb riktig, så bør det gå rimelig bra. Be om en liten sykemelding, kanskje? Etpar dager bør være nok.

Lykke til! Og som sagt - selv om kirurgen påstår at det aldri er påvist komplikasjoner som dem jeg har - stol på meg. Si at du vil beholde eggstokkene intakt, utover snittet som hindrer egg i å nå livmoren.

Annonse

Skrevet

Bare vær obs på en mulig bivirkning. Min menstruasjon endret seg etter steriliseringen - jeg fikk PMS, som jeg aldri før har hatt, og den ble uregelmessig.

Nylig var jeg hos en ny gynekolog og nevnte noe kirurgen sa, før hun steriliserte meg: At det ikke var mulig å angre, for hun gjorde jobben skikkelig, brente av eggstokkene 2 eller 3 steder.

"Aha!", sa gynekologen da. Det er fordi det ble så "grundig" og "skikkelig" gjort, at du nå går inn i for tidlig overgangsalder, det er blitt forstyrrelser i blodtilførselen i eggstokkene, som igjen forstyrrer hormonene og fører til uregelmessigheter og overgangsalder.

Herved er du advart! Be kirurugen gjøre en så "vakker" jobb at blodtilførselen opprettholdes så lenge at du kommer i naturlig overgangsalder i hvert fall! Jeg angrer min sterilisering på grunn av alle problemene jeg fikk.

Men umiddelbart etter inngrepet - kjørte jeg hjem og fortsatte helt som før, ingen komplikasjoner. Bare pass på at du utfører løftene på jobb riktig, så bør det gå rimelig bra. Be om en liten sykemelding, kanskje? Etpar dager bør være nok.

Lykke til! Og som sagt - selv om kirurgen påstår at det aldri er påvist komplikasjoner som dem jeg har - stol på meg. Si at du vil beholde eggstokkene intakt, utover snittet som hindrer egg i å nå livmoren.

Men er de borti eggstokkene når de steriliserer da? Jeg har ikke angret en dag på at jeg lot meg sterilisere i alle fall! Den eneste endringen jeg har merket er at hormonene nå flyter fritt ettersom jeg ikke går på hormonprevensjon lenger og at humøret derfor er noe mer ustabilt. Og sexlysten er helt i taket! :o)

Skrevet

Men er de borti eggstokkene når de steriliserer da? Jeg har ikke angret en dag på at jeg lot meg sterilisere i alle fall! Den eneste endringen jeg har merket er at hormonene nå flyter fritt ettersom jeg ikke går på hormonprevensjon lenger og at humøret derfor er noe mer ustabilt. Og sexlysten er helt i taket! :o)

"Og sexlysten er helt i taket! :o) "

Ja, det har vi fått med oss, Lillemus.

;)

hehe

Har du noe på gang i helga, da?

Skrevet

;)

hehe

*Ler* Nei, har ingen spesielle planer for helgen. Dessverre. :o)

Ikke annet enn at jeg kan sove lenge to morgener på rad ettersom det er pappahelg! Herlig!

Skrevet

;)

hehe

*flirer*

Skrevet

*flirer*

Dere er bare misunnelige - så det så! ;o)

Gjest 45-åring
Skrevet

Omsider fikk jeg svaret jeg har lurt på helt siden jeg sterililserte meg og ett år etterpå var på full fart inn i overgangsalderen. Etter ett år med uregelmessige blødinger stoppet de helt, jeg er nå 45 og er ferdig med alt som heter blødninger og sex (lysten er helt borte).

Gjest angrer inngrepet
Skrevet

Omsider fikk jeg svaret jeg har lurt på helt siden jeg sterililserte meg og ett år etterpå var på full fart inn i overgangsalderen. Etter ett år med uregelmessige blødinger stoppet de helt, jeg er nå 45 og er ferdig med alt som heter blødninger og sex (lysten er helt borte).

Ja, der har du dessverre svaret! Er det ikke ergelig!? Og jeg synes ikke noe om at slike bivirkninger ikke blir nevnt før inngrepet - da ville jeg nemlig takket nei!

Vi hadde nemlig allerede et skrantende ekteskap, så gubben forsvant, så forsvant mensen og så sexlysten! Jotakk - montro om slikt kan komme inn under pasientskadeerstatning, du?

Vi får bare håpe at det retter seg etterhvert. For her i gården er alt helt flatt, kan man si...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...