lina Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Hei Jeg fødte i november i fjor en frisk gutt. Fødselen ble ganske dramatisk da det under pressriene ble oppdaget panneleie og det ikke var mulig å føde slik at det ble bestemt keisersnitt i full nakrose. Jeg fikk høre etterpå at det ikke var mulig å bruke tang eller sugekopp da pannen til gutten lå å stanget på skambenet mitt. Pannen var så hoven at jordmor faktisk trudde det var testikler hun kjente og de trudde han kom med rompa først. Men etter mye kjenning og undersøkelser kom de fram til at det måtte være pannen. Det jeg har undret meg over i ettertid er at hvorfor de ikke skjønte at han lå slik. Under fødselen gikk fosterlyden ned under riene antagelig fordi hodet til barnet ble presset bakover den lå på ca. 70-80 slag i minuttet. på grunn av dette ble legen tilkalt og det ble lagt elektrode på barnets hode slik at de kunne følge med hele tiden. Jeg husker også på at jeg på kontroll dagen før fortalte jordmor på sykehuset (jeg hadde da gått 12 dager over termin ) at jeg trudde barnet hadde snudd seg og at det var blitt mye lettere i bekkenet. Hun undersøkte meg og kunne bekrefte at hodet enda var godt bevegelig, men at ungen bare hadde dreid seg rundt og at det ikke var uvanlig. Jeg syntes selv og jeg komenterte det at det var underlig at presset i bekkenet ble lettere. Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å si noe om dette leie kunne vært oppdaget tidligere. Men utifra de signaler de fikk under og like før fødeselen har de ikke kunne gitt dem noen hint. Grunnen til at jeg spør er at det hadde vært greit å blitt spart for den traumen det tross alt er når fødselen må avsluttes med keisersnitt og det tar mange timer før du får se barnet etterpå. Samtidlig er jeg jo glad for at det finnes hjelp slik at barnet kunne bli reddet. Hva er foresten normal fosterlyd under riene? Hvis det hadde blitt oppaget tidligere hadde jeg kanskje fått epidural og fått være mere tilstede under fødselen. Ved undersøkelsene under pressriene synses jeg riene ble voldsomme, vet du om indvendige unersøkelser under riene er med på å øke de i styrke, jeg har født et barn tidligere men kan ikke huste at de var så harde. Dette ble langt, men jeg håper noen kan svare meg på spørsmålene. Det er ikke så greit å gruble over slike ting i ettertid. Hilsen lina 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17370-fosterlyd-under-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 30. januar 2001 Del Skrevet 30. januar 2001 Jeg skjønner godt at du har en del tanker etter en slik traumatisk fødselsopplevelse. Man vil alltid spørre seg om det var mulig å finne det ut tidligere, og ikke minst vil man dvele en del rundt hva som kunne skjedd hvis man ikke hadde grepet inn i tide. Håper du har fått tilbud om å snakke om fødselen med de som var tilstede, da spes. jordmor som fulgte deg over lengre tid. Når det gjelder pannefødsel, så er det noe som skjer om lag 1 per 1000 fødsler. Det er ikke lett å oppdage tidlig, og jeg skjønner godt at din jordmor ikke kunne si noe om dette før fødselen. Det er først når vannet har gått at man har store muligheter for å oppdaget panneinnstilling. Det skal ikke lang tid til før det har blitt dannet en stor fødselssvulst, som gjør at det blir langt vanskeligere å finne ut hva man har med å gjøre. At de trodde det var seteleie, er egentlig ganske typisk. Tror man imidlertid at det er sete som ligger ned, bør man jo finne et hode i toppen av magen. Finner man ikke det, bør man jo undersøke nøyere. Det var nok på det stadiet de fant ut at ditt barn lå i panneleie. Hvis man finner ut dette når hodet står høyt i bekkenet, er det en sjangse for at den snur seg så nakken kommer ned mot din rygg, og da kan i prinsippet fødselen skje normalt. Snur den seg med pannet mot skambeient, vil det stå bom fast, og keisersnitt må til. Fosterlyden under en langvarig fødsel vil ofte gå både veldig opp for så å gå langt ned. Man ønsker gjerne en fosterlyd mellom 110 og 140, men den svinger gjerne veldig under den siste delen av utdrivningsfasen. Under riene blir den gjerne veldig lav, men det viktigste er at den raskt tar seg opp etter rien er ferdig. Hvis man er bekymret vil man, som de gjorde hos deg, overvåke kontinuerlig med CTG (fosterlydregistrering grafisk). Det grafiske diagrammet vil vise om noe er alvorlig utifra mønsteret som blir dannet. Det kan godt tenkes at du hadde fått narkose selv om du hadde hatt epidural fra før. Når det er hastekeisersnitt, har man ikke tid til å forsikre seg om at epiduralen er god nok til at man kan operere. Når det gjelder smerter under innvendige undersøkelser, er det klart at man gjerne opplever riene som enda vondere, hvis dette skjer under en ri. Man gjør det når man vil kjenne om hodet kommer lenger ned under en ri eller om det står bom fast. Vanligvis kjenner man på åpningen under en ri-pause. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17370-fosterlyd-under-f%C3%B8dsel/#findComment-79270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.