Gå til innhold

noen som er besteforeldre her?

Anbefalte innlegg

Gjest brown eyed blonde
Skrevet

Jeg har tre små barn og tre par besteforeldre i nærheten (min manns foreldre er skilt). Dessverre er det vanskelig for oss å få besteforeldrene på banen til å hjelpe oss med barnevakt en gang i blant. Det vil si, mine foreldre stiller opp når det måtte være, men de begynner å bli gamle så jeg føler at jeg må ta litt hensyn der. Min manns foreldre er ikke noe flinke i det hele tatt. De er alltid veldig "lunkne" hvis vi en sjelden gang ber om hjelp og vi får følelsen av at de ofrer seg. Synes dette faktisk er ganske dårlig! De tenker visst ikke på at det faktisk er en investering å hjelpe oss litt. Min mann føler at han mister lysten til å gjøre noe for dem når de blir gamle siden de har så vanskelig for å ofre en kveld eller en helg for oss. Tenker ikke besteforeldre over sånt? Og er det ikke av og til greit å få være sammen med barna uten at vi foreldrene er tilstede? For kaffebesøker og slikt vil de gjerne komme på, "fordi de så gjerne vil de barnebarna"... Blir provosert av at vi skal føle at vi må stille opp når de vil SE ungene! Hvorfor kan de ikke tilby seg å gi oss litt avlastning? Husker de ikke hvordan det var å ha små barn? Vi er ofte slitne, men får ingen sympati for det. "Slik hadde vi det også", får vi høre!

Og det er ikke bare pga at vi skal få komme oss ut litt vi ønsker besteforeldrene på banen. Vi er sikker på at de har mye å tilby barna som de kunne hatt stor glede av. Tenk om ungene kunne fått et nært og godt forhold til sine besteforeldre! Det er jo kjempeverdifullt! Ungene vil så gjerne være hos dem på overnatting eller noen timer på besøk, men det er alltid så mye om og men at det er sjelden det blir. Hvordan forklare til de små at de ikke kan få komme til farfar eller farmor?

Har bestemt meg for å huske disse tingene til jeg en gang i fremtiden blir bestemor! Det gjelder å investere litt i barn og barnebarn! Ellers kan man fort bli sittende alene på gamlehjemmet...

Kanskje det finnes noen besteforeldre der ute som kan forklare meg hvorfor det blir slik?

• 3 måneder senere...
Gjest annet forum
Skrevet

Legg innlegget på åpent; vet det er noen bestemødre der.

Skrevet

Jeg er ikke bestemor men har flere venninner som er bestemødre. Tror nok de fleste bestemødre i en krevende jobb er mer slitne enn de som er i 20-30 årene med en krevende jobb. Dessuten har de jeg kjenner unger sjøl og har derfor rett og slett ikke overskudd til barnebarna. Jeg er kjempehappy at jeg ikke har blitt bestemor enda, jeg har mer enn nok med mine og minstemanns problemer så jeg hadde ikke orket å være en god bestemor nå. Om 12-15 år kanskje, når minstemann er voksen så kunne jeg stillt opp.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei, er besteforelder og vil gjerne avlaste, men barn og svigerbarn ber oss aldri enda de er ofte slitne. Men de to andre bestene er der til stadighet (og preger den lille på godt og ondt: Slikkerier, rare ideer og hva vet vi?).

Men i går fikk vi sjansen og hadde fine timer, løp omkapp forlengs og baklengs, studerte åmer, spilte golf og ringspill, så på togene komme og gå, hilste på naboer og tusen ting.

Givende for oss og avvekslende for den lille, helt sikkert.

Ta fatt i de gamle og rusk i dem!

Briv

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Ja da, er bestemor, sliten etter selv å ha vært dobbeltarbeidende med 4 barn.

En god støtte for meg, når jeg orienterer mine barn om min innsats overfor barnebarna, er min gamle svigermors uttalelse da vi fikk vårt første barn.

"Avlasting og barnevakt får dere planlegge selv, men jeg vil gjerne ha barna på besøk nå jeg har overskudd til det".

Den gange ble jeg litt støtt, men hun var første generasjon dobbeltarbeidende kvinne, og fort innså jeg at det var meningsløst at hun i tillegg til jobb og omsorgen for gamle foreldre/svigerforeldre, skulle føle ansvar for våre barn.

I dag er det min tur, omsorgen for gamle foreldre i tilleg til jobb er nok, barnebarna inviterer jeg på kose weakender når jeg har overskudd.

Skuffende for dere unge kanskje, men vi greier ikke alt.

Lykke til, kos deg med ungene og finn en kjekk ungdom som kan være barnevakt innimellom.

Gjest ikke så lett å spørre alltid heller
Skrevet

Hei, er besteforelder og vil gjerne avlaste, men barn og svigerbarn ber oss aldri enda de er ofte slitne. Men de to andre bestene er der til stadighet (og preger den lille på godt og ondt: Slikkerier, rare ideer og hva vet vi?).

Men i går fikk vi sjansen og hadde fine timer, løp omkapp forlengs og baklengs, studerte åmer, spilte golf og ringspill, så på togene komme og gå, hilste på naboer og tusen ting.

Givende for oss og avvekslende for den lille, helt sikkert.

Ta fatt i de gamle og rusk i dem!

Briv

Grunnen til at de lar være å spørre kan jo være at de er redde for å bry dere.

Vi har ikke så mye "avlastning" fra besteforeldrene på farsiden, selv om de bor veldig nærme men det går i grunnen greit - vi har andre bein å stå på når det gjelder barnevakt etc.

De få gangene vi spør går det som regel greit, men det er litt slik at vi må takk veldig for at de er så snille og hjelper til. Dette er til stor kontrast fra besteforeldrene på morssiden, som dessverre bor lengre unna, som nærmest gir oss inntrykk av at vi fortjener takk fordi de får lov å låne barna!

Det sårer meg at ikke farmor og farfar tar initiativ til å være sammen med barnet på sine egne premisser og fordi de har glede av å være sammen med barna, selv om det ikke er for å avlaste oss.

Det kan være alt fra å bake pepperkaker sammen, ta med på kino/teater, lese en bok for barnebarna osv.

Når vi kommer innom på besøk får vi høre hvor sjelden det er og hvor lenge siden de har sett barna osv. Men vi har faktisk en travel hverdag, og det er slitsomt at vi hele tiden må stille opp og være tilstede for at de skal få treffe sine barnebarn.

Jeg mener absolutt ikke å si at det er slik i din familie, altså! :o) Jeg bare forteller om slik vi har det.

Gjest et annet nick nå...
Skrevet

Hei

Ja da, er bestemor, sliten etter selv å ha vært dobbeltarbeidende med 4 barn.

En god støtte for meg, når jeg orienterer mine barn om min innsats overfor barnebarna, er min gamle svigermors uttalelse da vi fikk vårt første barn.

"Avlasting og barnevakt får dere planlegge selv, men jeg vil gjerne ha barna på besøk nå jeg har overskudd til det".

Den gange ble jeg litt støtt, men hun var første generasjon dobbeltarbeidende kvinne, og fort innså jeg at det var meningsløst at hun i tillegg til jobb og omsorgen for gamle foreldre/svigerforeldre, skulle føle ansvar for våre barn.

I dag er det min tur, omsorgen for gamle foreldre i tilleg til jobb er nok, barnebarna inviterer jeg på kose weakender når jeg har overskudd.

Skuffende for dere unge kanskje, men vi greier ikke alt.

Lykke til, kos deg med ungene og finn en kjekk ungdom som kan være barnevakt innimellom.

Lenge siden jeg skrev dette innlegget nå.

Det er nettopp det at besteforeldre en gang i blant _ønsker_ å være sammen med barnebarna jeg savner. Sånn som du sier, at du kan ha dem en helg eller noe. Dette er kjempefint både for barna, foreldrene og forhåpentligvis besteforeldrene.

Jeg har aldri forventet at besteforeldre skal stille som barnevakt i tide og utide. Men synes det er naturlig at de viser ekte interesse og glede over å være sammen med barna.

Særlig min svigermor har denne tendensen til å ville "se" barna ganske ofte, men med en gang det er snakk om å yte noe så er alt så vanskelig. Det er så mye om og men at det blir til at vi ikke spør. Jeg kan ikke forstå at ikke det bare er koselig å "passe" barna av og til. I vår stressende hverdag kan det være slitsomt med en farmor som vil komme på kaffe og sitte og "se" på barna. Det har vi rett og slett ikke ro og tid til så ofte.

Dette var bakgrunnen for mitt frustrerte innlegg.

NB! Mine svigerforeldre har verken jobb eller foreldre å ta seg av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...