Sakse1365380450 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei, Dr. Moen. Jeg skrev et innlegg her vedr. Østrogen/Progesteronbeh. datert 11.01.05. Jeg begynte altså på progynova 1 mg, og fikk etter 16 dg. på disse vanlig mens, kraftig som jeg pleier og i 7 dg. mot normalt 8-9.Jeg har ikke benyttet provera, da jeg ville være foruten blødninger denne måned. 1)Hva skjer? Er jeg i forstadiet til overgangsalderen, eller var det ikke den allikevel? Jeg blir fort og ofte overopphetet og regner med det er symptom på overg.alderen. Jeg har øket dosen med Levaxin, da jeg de siste årene har vært alt for lav.(16fT4, og TSH4. Har nå 19/0,22) Har nå ikke begynt på progynova igjen, da jeg ville se hva som skjer uten østrogen/gest., beh. Kjenner litt verk i eggstokker, av og til, og VELDIG trett. Nå 3 dg. uten tilførsel. 2)Er det noe annet jeg kan ta, imellom tiden, for å dempe hetetoktene, for å slippe ta østrogen, eller kan jeg ta BARE østrogen, siden jeg får mensen, og sannsynligvis produserer progesteron på egenhånd, eller kan jeg ikke benytte østrogen uten å samtidig ta kunstig progestron? 3)Dersom jeg skulle bli gravid, hva gjør jeg da?(Har fortsatt håp!) Må det ikke spesielle hormonprep. til for å kunne gjennomføre et evnt.svangerskap? 4)Om jeg får store problemer med hetetokter,etc., framover nå,kan jeg da umiddelbart begynne på progynova igjen,og samtidig provera? Helt forvirret jeg. Håper du kan hjelpe meg denne gangen også. På forhånd takk! Vennlig hilsen....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173843-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 1. Det kan väre to forklaringer paa din blödning. Det ene at livmoren har värt saa sterkt paavirket av östrogen at slimhinnen avstötes. Den andre muligheten er at du har hatt en egglösningsblödning og altsaa har produsert progesteron som du selv er inne paa, men det er ikke mulig aa si hva som var bakgrunn for din blödnng uten aa ha tatt pröve av livmorslimhinnen. 2. Catapressan i dose paa 75 mikrog 2 ganger daglig kan hjelpe noe, men ikke hos alle. Effexor ('lykkepille') kan ogsaa hjelpe. Noen synes preparater man kan kjöpe i helsekostbutikker (f.eks. sojaprodukter) kan hjelpe, men det er ikke vitenskapelig bevist. Det er ikke noe i veien for at du over noen maaeder tar rent östrogen, men gaar det overlang tid bör man ta provera eller faa livmorslimhinnen sjekket med ultralyd og ev. prövetaking hos gynekolog. Det er ikke noe allmennleger har erfaring med. 3. Det betyr ikke noen om du blir gravid underhormonbehandling. Du vil ikke faa blödning etter provera om du er gravid 4. Ja, du kan starte paa nytt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173843-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5/#findComment-1152562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Ang det med graviditet. Blir du gravid (noe jeg anser som svært lite sannsynlig), så vil kroppen selv ordne det med hormoner. Eggstokken hvor egget løsnet produserer hormon i de første tre måneder, deretter overtar morkaken. Jeg husker ikke din alder, men risiko for abort hos kvinner over 40 år er ca 50% Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173843-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5/#findComment-1154059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.