Gå til innhold

Anbefalte innlegg

vi skal på ferie og min 12 årige datter skal ha mensen under hele oppholdet og har selv fremmet ønske om utsettelse av mens. Hun har hatt mensen i 9 måneder og ligger fast på en 32 dagers syklus. Er hun for ung - er det noen bivirkninger? Hvor lang tid må dette gjøres på forhånd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173855-utsette-mens-for-12-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan utsette mensen paa to maater. Den foerste vil jeg foretrekke:

1. Man starter ved den foregaaende menstruasjon med p-pille fra foertse dag i saa mange dager man oensker aa forskyve menstruasjonen. Naar man stopper med pillene kommer en ny bloedning, og saa starter en ny syklus etter denne med vanlig intervall. Man slipper dermed aa skulle spise piller under ferien (noen kan bli litt premenstruelle PMS av behandlingen somn beskrives nedenfor).

2. Den vanligste metoden er aa begynne (helst) 7 eller minst 5 dager foer ventet menstruasjon med primolut-tabletter 1x3 til et par dager foer man oensker menstruasjon.

Begge behandlinger krever resept av lege. Legen kjenner sikkert ikke foerste metode, men jeg synes altsaa den er best.

God ferie, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...