Gå til innhold

Gjøre det slutt når man har felles barn

Anbefalte innlegg

Gjest obersvator

Er snart 24 og vært sammen med samboern snart 6 år, jeg har ikke tenkt til å dra noe sted i hvert fall.... Mange som bryter som ble sammen som 30-åringer og...

Jada, folk i alle aldersgrupper bryter forhold. Men tør du vedde i mot at andelen er ganske mye større i parforhold som innledes når hun er 17 år, enn når hun er 24-25?

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

8

• cec5

5

• Dorthe

2

• Clue1365380406

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Det var da merkeleg. det var det de sa på sykehuset oxo. At far måtte ver klar over at han ikke hadde noen rett over sine unger når vi ikke var gift ellr sambuara. Men det va ikke det som var temaet da. Jeg vil da ikke det!! Det er da det jeg har sagt hele tiden.

Dersom det stemmer, så har du og han bevisst signert på at du skal ha eneansvaret for barna da de ble født, det sjekker du jo lett på papirene dine....

Clue1365380406

Det er feil, faren har like mye å si som deg, og du har ikke lov til å flytte ungene vekk fra ham.

Dersom du gjør det, må du være forberedt på at han får utvidet samvær, og at du må sørge for at de blir fraktet frem og tilbake til ham, samt betale for det.

Dessuten er det like viktig at barna får treffe faren sin som at de får treffe moren, det er ikke sånn at den ene er bedre enn den andre (i normale forhold).

Den som har hovedomsorgen for barna har faktisk lov til å flytte med dem hvor som helst innen Norges grenser!

Uten den andres tillatelse.

Det er når det gjelder flytting til utlandet at begge må være enige om det.

Du må nok sette deg litt mer inn i lovverket før du kommer med så bastante uttalelser.

Gjest Persille

Den som har hovedomsorgen for barna har faktisk lov til å flytte med dem hvor som helst innen Norges grenser!

Uten den andres tillatelse.

Det er når det gjelder flytting til utlandet at begge må være enige om det.

Du må nok sette deg litt mer inn i lovverket før du kommer med så bastante uttalelser.

"Den som har hovedomsorgen for barna har faktisk lov til å flytte med dem hvor som helst innen Norges grenser! Uten den andres tillatelse."

* Nei, for dersom det er felles foreldreansvar, noe de aller fleste har, så har begge foreldrene bestemmelsesrett når det gjelder valg av skole, etc - dermed blir det litt vanskelig. Du har heller ikke lov til å nekte den andre det lovpålagte samværet - som oftest er det en dag hver uke og annenhver helg, noe som blir vanskelig å gjennomføre om det er 200 mil mellom foreldrene.

"Det er når det gjelder flytting til utlandet at begge må være enige om det. "

* Da også.

"Du må nok sette deg litt mer inn i lovverket før du kommer med så bastante uttalelser. "

* Henvis til lover som viser du har rett, ellers forholder jeg meg til informasjonen jeg fikk da jeg flyttet fra eksen for 8 mndr siden. Regner med at lovene ikke har forandret seg så mye siden det?

Generelt er det greit å holde en hyggelig tone når man svarer på innlegg, det åpner for en bedre dialog :)

Gjest Persille

Jeg har faktisk alltid visst at han ikke var min store kjærlighet. Grunnen til jeg sa ja til han var at den som var min store kjærlighet ikke ville ha meg. Han er min store kjærlighet enda.

Og så fikk du to barn med ham??

"Den som har hovedomsorgen for barna har faktisk lov til å flytte med dem hvor som helst innen Norges grenser! Uten den andres tillatelse."

* Nei, for dersom det er felles foreldreansvar, noe de aller fleste har, så har begge foreldrene bestemmelsesrett når det gjelder valg av skole, etc - dermed blir det litt vanskelig. Du har heller ikke lov til å nekte den andre det lovpålagte samværet - som oftest er det en dag hver uke og annenhver helg, noe som blir vanskelig å gjennomføre om det er 200 mil mellom foreldrene.

"Det er når det gjelder flytting til utlandet at begge må være enige om det. "

* Da også.

"Du må nok sette deg litt mer inn i lovverket før du kommer med så bastante uttalelser. "

* Henvis til lover som viser du har rett, ellers forholder jeg meg til informasjonen jeg fikk da jeg flyttet fra eksen for 8 mndr siden. Regner med at lovene ikke har forandret seg så mye siden det?

Generelt er det greit å holde en hyggelig tone når man svarer på innlegg, det åpner for en bedre dialog :)

Bestemmelsesretten angående valg av skole gjelder om barnet skal på privatskole, ikke hvilken offentlig skole det skal på.

Man kan flytte hvor man vil i landet, så lenge man er med på å betale reiseutgiftene ved samvær.

Annonse

Gjest Persille

Bestemmelsesretten angående valg av skole gjelder om barnet skal på privatskole, ikke hvilken offentlig skole det skal på.

Man kan flytte hvor man vil i landet, så lenge man er med på å betale reiseutgiftene ved samvær.

Det sier seg jo selv at dette ikke er gjennomførbart om det er 200 mil mellom foreldrene?

Faren har jo krav på minste lovpålagt samvær uansett...

Det sier seg jo selv at dette ikke er gjennomførbart om det er 200 mil mellom foreldrene?

Faren har jo krav på minste lovpålagt samvær uansett...

Jeg tror fortsatt du tar feil.

De fleste ser det umulige i å gjennomføre "vanlig samvær" når det er 200 mil mellom foreldrene, men svaret den samværsberettigede vil få da, er at da får man lage andre ordninger. Den som har omsorgen kan fortsatt flytte dit h*n vil i landet.

Gjest Persille

Det er barna som har krav på samvær, ikke faren.

Jaja, poenget er at far og barn har krav på å treffes :)

Og det er faktisk faren som har krav på det tror jeg, det er jo bare å se på alle de sakene der far er dømt for vold mot mor f.eks, men likevel skal treffe barna (ofte mot barnas vilje)....

Dersom det stemmer, så har du og han bevisst signert på at du skal ha eneansvaret for barna da de ble født, det sjekker du jo lett på papirene dine....

Nei, man kan la være å signere på noen avtale om foreldreansvar, da har moren det.

Annonse

Gjest Persille

Jeg tror fortsatt du tar feil.

De fleste ser det umulige i å gjennomføre "vanlig samvær" når det er 200 mil mellom foreldrene, men svaret den samværsberettigede vil få da, er at da får man lage andre ordninger. Den som har omsorgen kan fortsatt flytte dit h*n vil i landet.

Jeg tror faktisk ikke man kan gjøre dette dersom man har felles foreldreansvar...

Om man bor sammen, og far eier huset, og mor tar med seg barna og flytter - så har de fortsatt registrert adresse hos far, og denne får ikke mor endret uten fars samtykke, eller ved dom. Det vet jeg med 100% sikkerhet - for det brukte jeg lang tid på å få til....

Og det er ingen automatikk i at mor skal være fast bosted, og dermed ha hovedomsorgen.

Går det så langt som til retten, så vil de ikke bare ta hensyn til mor og far, men også hvor barna har sin tilhørighet. Nå er disse forsåvidt små barn, så de har begrenset med venner etc, men moren har jo uttalt seg på en måte i andre innlegg her som tyder på at dømmekraften ikke er spesielt god. Hun har jo fått to barn på to år med en mann hun ikke er glad i bare fordi den hun egentlig er glad i ikke ville ha henne...

Gjest Persille

Nei, man kan la være å signere på noen avtale om foreldreansvar, da har moren det.

Ja, det er det jeg sier, om de bevisst har gjort dette på sykehuset.

Sykehuset plikter å opplyse om de tre kryssene nederst på arket, hvorvidt de gjør det eller ikke er en helt annen sak.

Da jeg fødte gjorde de det ikke, så eksen presiserte at han gjerne ville ha med det også. Jordmoren så ikke poenget med det i det hele tatt, så unødvendig mente hun.

Men jeg tipper han er glad for at han "tvang" gjennom det i dag :) Vi var jo selvfølgelig enig om det den gangen, at det var mest riktig...

Jeg tror faktisk ikke man kan gjøre dette dersom man har felles foreldreansvar...

Om man bor sammen, og far eier huset, og mor tar med seg barna og flytter - så har de fortsatt registrert adresse hos far, og denne får ikke mor endret uten fars samtykke, eller ved dom. Det vet jeg med 100% sikkerhet - for det brukte jeg lang tid på å få til....

Og det er ingen automatikk i at mor skal være fast bosted, og dermed ha hovedomsorgen.

Går det så langt som til retten, så vil de ikke bare ta hensyn til mor og far, men også hvor barna har sin tilhørighet. Nå er disse forsåvidt små barn, så de har begrenset med venner etc, men moren har jo uttalt seg på en måte i andre innlegg her som tyder på at dømmekraften ikke er spesielt god. Hun har jo fått to barn på to år med en mann hun ikke er glad i bare fordi den hun egentlig er glad i ikke ville ha henne...

Ja, det har du rett i. Om man fortsatt bor sammen, har man nemlig felles omsorg, og den ene kan ikke ta barna og flytte uten den andres samtykke. Det gjelder om det så er flytting 50 meter.

Ja, det er det jeg sier, om de bevisst har gjort dette på sykehuset.

Sykehuset plikter å opplyse om de tre kryssene nederst på arket, hvorvidt de gjør det eller ikke er en helt annen sak.

Da jeg fødte gjorde de det ikke, så eksen presiserte at han gjerne ville ha med det også. Jordmoren så ikke poenget med det i det hele tatt, så unødvendig mente hun.

Men jeg tipper han er glad for at han "tvang" gjennom det i dag :) Vi var jo selvfølgelig enig om det den gangen, at det var mest riktig...

Jeg trodde du mente om de bevisst hadde krysset av for foreldreansvar til mor alene.

Man kan nemlig som du sier droppe å fylle ut den delen av skjemaet, og da er foreldreansvaret automatisk hos mor. Jeg har fått to barn med dagens skjema, og aldri blitt informert om hva det innebærer (men visste det jo selv, da).

Tillegg: Hvis mor har foreldreansvaret alene, kan hun flyttemelde barna uten fars underskrift.

Gjest Persille

Ja, det har du rett i. Om man fortsatt bor sammen, har man nemlig felles omsorg, og den ene kan ikke ta barna og flytte uten den andres samtykke. Det gjelder om det så er flytting 50 meter.

Jeg havnet i bråk fordi jeg tok med snuppa og flyttet 1 km, det ville nemlig ikke far.

Og ligningskontoret godtok ikke flyttemelding eller noe. Men så ble vi enige om at det var lurest sånn, og han signerte på flyttemeldingen....

Gjest Persille

Jeg havnet i bråk fordi jeg tok med snuppa og flyttet 1 km, det ville nemlig ikke far.

Og ligningskontoret godtok ikke flyttemelding eller noe. Men så ble vi enige om at det var lurest sånn, og han signerte på flyttemeldingen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...