Gå til innhold

Uregelmessig mens...

Anbefalte innlegg

Jeg har mensen ca hver tredje/fjerde måned. Og da varer den ca tre-fire dager. Før var det mindre, da varte den bare kanskje to dager.Jeg var hos legen for dette i fjor, og fikk vite at det gjør ingenting om det er sånn. Hun mente at jeg er ikke steril på noen måte, men jeg må trenge en eller annen hormonbehandling for å kunne få barn senere.Derfor var ikke p-piller eller annen prevensjon nødvendig...?Men vinteren før var jeg gravid, og mista ungen etter to måneder. Jeg tror iallfall det... Jeg tok to tester som var positive(heeelt svake) og en tredje et par dager etter som var negativ. Jordmora mente at dette dreide seg om spontanabort(selv om jeg ikke hadde vært syk eller fått vondt i magen -eller merka det på noen annen måte.Nå har jeg gått uten p-piller i et par mnd(tror jeg slutta i august/september), og har ikke blitt gravid enda. Men har fått resept på p-pillene nå og skal snart hente den ut. Så da lurer jeg..Er jeg steril? Eller er jeg sånn som kan ha vanskeligere for å få barn enn andre? Jeg tror kjæresten min(som jeg nå for tida ser veldig sjelden) har ok sædkvalitet(uten at jeg noen gang har spurt han).Jeg har regelmessig mens så lenge jeg går på pillene. Om jeg da slutter feks på en mandag, kommer mensen NOENGANGER så tidlig som onsdag, men vanligvis torsdag og varer da til mandag etter.Har aldri hatt kjønnsykdommer av noe slag, bortsett fra ett og annet tilfelle med sopp...Så, noen som kan svare meg...? Blir kjempeglad!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174278-uregelmessig-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du vil alltid få regelmessig menstruasjon når du bruker p-piller, eller nesten alltid for hos noen få stopper blødningen helt opp, og er man gravid, blir det ikke blødning.

Sjeldne menstruasjoner (uten p-pille) tyder på sjelden eller helt manglende eggløsning, og da blir man selvsagt ikke gravid. Det er imidlertid ikke til å fortutse om eggløsningen plutselig kommer, så man bør ikke unnlate å bruke prevensjon hvis man ikke ønsker å bli gravid.

Du burde kanskje ha fått en sjekk av dine hormoner før du begynner med p-pillene? For om mulig å finne en årsak til ditt problem.

Det er mulig at du må stimuleres med tabletter eller sprøyter til eggløsning når du ønsker graviditet. Hvis du er overvektig eller tynn kan det hjelpe å bli normalvektig før du prøver å bli gravid, det kan iblant normalisere forholdene. Du bør nok beregne litt ekstra tid for å oppnå graviditet, når du siden skal legge planer.

Man kan ikke vite noe om mannens sæd før an mikroskoperer eller det vises ved resultat av graviditet.

Blødningsmønsteret på p-piller lyder helt normalt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174278-uregelmessig-mens/#findComment-1161756
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...