Gå til innhold

kan jeg sette bindestrek mellom mine to etternavn?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp med navnedilemma

jeg har to etternavn. Nå lurer jeg på om jeg har lov til å sette bindestrek mellom dem. Regnes det som et navneskifte? Det ene etternavnet har jeg tatt som voksen og måtte søke om å få det. Om jeg da velger å bruke bindestrek regnes det også som et navneskifte?

noen som kan reglene?

Fortsetter under...

Tidligere var dette veldig strengt, og nesten ingen fikk lov når man søkte. Men nå er det blitt enklere. Fra ssb.no (Statistisk Sentralbyrå):

"Siden navneloven av 1923 har det ikke vært anledning til å lage nye bindestreksetternavn, og de bestående var beskyttet. Etternavn med bindestrek måtte man bli født til, eller gifte seg til. Den nye navneloven som kom 1. januar 2003 endret dette. Nå kan par, man behøver ikke være gift, lage felles familienavn med bindestrek, og barnet kan få begge foreldrenes navn med bindestrek. Hvis en person med bindestrek i navnet sitt vil inngå en forbindelse, må ett av navnene velges."

Du må nok fremdeles søke, men det er mye lettere å få lov

tror

Det regnes som et navneskifte, men du slipper å søke. Bare melde fra til myndighetene.

Her er skjemaet du skal fylle ut:

http://odin.dep.no/filarkiv/170531/navn-bokm.word.dot

Skriv ut, fyll ut og send det til folkeregisteret i kommunen din.

Gjest hjelp med navnedilemma

Det regnes som et navneskifte, men du slipper å søke. Bare melde fra til myndighetene.

Her er skjemaet du skal fylle ut:

http://odin.dep.no/filarkiv/170531/navn-bokm.word.dot

Skriv ut, fyll ut og send det til folkeregisteret i kommunen din.

for svarene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...