lillefrøken Skrevet 30. januar 2001 Del Skrevet 30. januar 2001 Jeg er ei jente på 18 år som har gått på p-pillen Diane i 5 måneder. Legen tok ikke noen undersøkelse før han skrev ut resept,noe jeg synes var ganske greit i og med at jeg var ganske nervøs da. Men nå tør jeg ikke gå til legen for å få ny resept da jeg er redd for at jeg må ta en gynekologisk undersøkelse... Kunne jo tenke meg en resept for 1 år, og ikke bare disse 3 måneders-reseptene. Problemet er bare at jeg ikke har noe som helst lyst å gå til legen min å ta en slik undersøkelse. Jeg vet jo at jeg antakelig må det,men gruer meg skikkeli... Hva gjør han egenlig på slike undersøkelser? Og er det en mulighet at den kan utsettes litt til..? Hilsen ei nervøs; 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17438-n%C3%A5r-m%C3%A5-man-ta-gu/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
karrihansen Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 hei ! jeg hadde akkurat det samme probleme som deg ! men, en gla melding, du MÅ ikke ta en gu undersøkelse. legen råder deg til det, men du må ikke for å få ny resept ! det er bedre at du kommer deg til en lege å får ny resept enn at du blir gravid ! men en anne ting er at det lønner seg å ta en sånn test ! det er ikke farlig, legen fører inn noe som heter spetaklum eller noe sånt, for å få bedre åpning, så titter han litt og kjenner med fingeren at alt kjennes griet ut og for å finne ut om du har betent livmor tapp ! dette gjør ikke vondt i det hele tatt ! så tar han klamydia test ved å sikke inn en lang q-tips, dette kjenner du helle ikke ! den siste testen har tar er kreft prøve fra livmor veggen, den kan være litt ubeghagelig, men ikke vond ! da fører han en q-tips med tagger sånn at han får med seg litt vev fra veggen, det kan også begynne å blø litt, men da får du et bind å ta på deg når du skal hjem ! jeg råder deg til å ta en test, det er kjempe jævelig med en gang, men når man bar ekommer seg opp i stolen går ting helt greit, det gjorde hvertfall det for meg ! ta med deg en venninne eller en kjæreste som kan holde deg med selskap. håper det går greit ! klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17438-n%C3%A5r-m%C3%A5-man-ta-gu/#findComment-79379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Jeg synes du skal ta mot til deg og få en undersøkelse, mest for rå sjekke for chlamydia. Be din lege om resept for 3 år, det er mulig for p-pille. 16 Gynekologisk undersøkelse Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter. Ved undersøkelsen må kvinnen ligge på en undersøkelsesbenk med benene fra hverandre så legen kan undersøke. Det føles ofte ubehagelig for kvinnen å ligge slik med underlivet blottet. Husk, at for legen er det en vanlig 'arbeidssituasjon'. Det føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, det gjøres ikke som rutine. Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig. Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen. Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve. Ultralyd brukes stort sett kun av spesialister i gynekologi som et supplement til undersøkelsen, spesielt hvis legen finner noe unormalt eller er i tvil om sitt funn. 'Rutinemessig' bruk av ultralyd har liten hensikt. Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17438-n%C3%A5r-m%C3%A5-man-ta-gu/#findComment-80026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.