espenjo Skrevet 30. januar 2001 Del Skrevet 30. januar 2001 Mot normalt hadde jeg høsten 1999 fire til fem tilfeller av langvaring (1-2 uker) med feber, hoste og tretthet. I februar 2000 gikk jeg til lege og fikk påvist en Mycoplasmainfeksjon. Prøvde kurer med Rovamycin og Vibramycin uten noe særlig bedring. Situasjonen bedret seg ikke noe nevneverdig, og konstant kvalme og utmattethet, fulgt av 1-2 nedturer hver måned (da med fullstendig utmattethet og sterk kvalme, også ofte halsproblemer) har fulgt meg til og med idag. Nedturene kommer alltid etter fysisk anstrengelse som er mer enn jeg tåler. Det kan være snakk om så lite som å løpe til bussen, og jeg er helt sengeliggende i 1-2 uker. Det har skjedd ingen bedring siden februar 2000. Saken har vært undersøkt av allmennlege, ØNH-spesialist og indermedisiner. Det er ikke noe spor av Mycoplasma lenger, og alle vanlige tester, EKG osv er normale. Diagnosen jeg får er Postviralt utmattelsessyndrom. Beskjeden jeg får er at det ikke finnes noen kur, at jeg kun må ta tiden til hjelp. En venn med samme diagnose gikk til en spesialist på Mycoplasma i USA etter å ha fått samme beskjed som meg, og fikk en antibiotikakur over lengre tid som gjorde han fullstendig frisk. Jeg har lagt dette frem for legen min, men verken den historien eller det at jeg etter over ett år ikke er blitt noe bedre blir ikke tatt til mer etterrettning. Sykdommen nå vart så lenge uten bedring, at jeg - spesielt når jeg hører at noen har blitt friske med kompetent legehjelp - må prøve å finne ut om det kan finnes en mer effektiv løsning enn å 'ta tiden til hjelp'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17447-mycoplasma-og-postviralt-utmattelsessyndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 Kjære espenjo, Det med postviralt utmattelsessykdom er et ganske diffust definert begrep. Det er ingen tvil om at vi ser endel tilfeller av svært langvarige slapphetsperioder etter enkelte virusinfeksjoner, nær sagt nesten uavhengig av hva slags virus det var som forårsaket infeksjonen (i parentes bemerket er Mycoplasma ikke virus, men bakterier, men det er sett tilsvarende langtidseffekt etter slike infeksjoner også). Det hersker ingen enighet om hvordan de skal behandles. Hvis infeksjone er over, slik det er tilfelle hos de fleste, og symptomene skyldes mer en ettervirkning enn en fortsatt pågående infeksjon er det lite poeng å gi mer antibiotika, spesielt langvarig antibiotikakur. Om din venn i USA hadde en langvarig Mycoplasmainfeksjon som ble behandlet med hell betyr det ikke nødvendigvis at du vil kunne få samme effekt. Det beste jeg kan anbefale å prøve en annen lege for å få en "second opinion". Kanskje han/hun vil se anerledes på din situasjon, men det er slett ikke sikkert. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17447-mycoplasma-og-postviralt-utmattelsessyndrom/#findComment-79347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.