provera Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hei!Er usikker på om legen har gitt meg rett råd:Har gjennom et par år hatt uregelmessig/kraftige og langvarige blødninger. Hos gynekolog (min leges mann) i mars/april -04 , (etter en meget kraftig og langvarig blødning som ble stoppet med Cyklokapron(?)), ble det påvist stor fortykkelse av slimhinne i livmor. Ingen eggløsning.Det ble tatt prøver av vevet, intet unormalt. Fikk Provera tabletter som jeg skulle ta for å rense opp og forhåpentligvis slippe utskrapning. Hadde en 3 dagers liten blødning neste mnd., men valgte å avstå fra tablettkuren da jeg var i en situasjon hvor jeg ikke orket nok en stor blødning. Utsatte det derfor og tenkte å ta den senere. Var plaget hele sommeren med hetetokter: de gav seg i aug/sept. Noen ny blødning kom imidlertid ikke før nå i januar/februar.Blør fremdeles: oppsøkte derfor legen for å få råd. Fikk nye Cyklokapron som jeg skulle ta i 4 dager ( t.o.m. igår) og samtidig skulle jeg begynne med Provera i 10 dager.(har nå tatt dem i 2 dager)Blødningene har startet igjen, jeg føler meg selvfølgelig sliten(spiser jern) og jeg er derfor usikker på om legen ga meg rett råd. Føler at dette er å trekke alt i langdrag,og at jeg må regne med å ta Provera flere ganger dersom jeg etter gynekologens råd i -04 skulle ta Cyklokapron under blødningene for å redusere dem. Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174581-bl%C3%B8dninger-i-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Det er typisk for overgangsalderen, det med vekslende hetetokter når du i en periode ikke produserer østrogen og blødningsforstyrrelser når produksjonen er normal. De rikelige og sjeldne blødninger tyder på at du produserer østrogen, men ikke har eggløsning og derfor mangler hormonet progesteron. Provera er en erstatning for det. Jeg vil anbefale deg å bruke provera i 10-12 dager per måned inntil du ikke lengre har blødninger, da får du renset opp med regelmessige mellomrom og slipper de uforutsigbare blødninger. Cyklokapron skal ikke tas sen en kut for å stoppe blødninger, de bare reduserer rikelige blødninger. Første gangen bør du ta provera i minst 10 dager, eller til blødningen stopper opp. Når du stopper kommer det gjerne en blødning, det er en slags menstruasjon. Du begynner så neste omgang med provera i 10-12 dager fra 15.dag i den nye syklus (første blødningsdag regnes som dag 1). Det fortetter du med til det ikke lengre kommer blødninger. Altså provera er for å regulere blødning og rense opp i livmoren, cyklokapron reduserer en rikelig blødning. Vennlig hilsen Mette H Moen PS din alder opplyste du ikke! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174581-bl%C3%B8dninger-i-overgangsalder/#findComment-1161779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Det er typisk for overgangsalderen, det med vekslende hetetokter når du i en periode ikke produserer østrogen og blødningsforstyrrelser når produksjonen er normal. De rikelige og sjeldne blødninger tyder på at du produserer østrogen, men ikke har eggløsning og derfor mangler hormonet progesteron. Provera er en erstatning for det. Jeg vil anbefale deg å bruke provera i 10-12 dager per måned inntil du ikke lengre har blødninger, da får du renset opp med regelmessige mellomrom og slipper de uforutsigbare blødninger. Cyklokapron skal ikke tas sen en kut for å stoppe blødninger, de bare reduserer rikelige blødninger. Første gangen bør du ta provera i minst 10 dager, eller til blødningen stopper opp. Når du stopper kommer det gjerne en blødning, det er en slags menstruasjon. Du begynner så neste omgang med provera i 10-12 dager fra 15.dag i den nye syklus (første blødningsdag regnes som dag 1). Det fortetter du med til det ikke lengre kommer blødninger. Altså provera er for å regulere blødning og rense opp i livmoren, cyklokapron reduserer en rikelig blødning. Vennlig hilsen Mette H Moen PS din alder opplyste du ikke! Det kom inn en feilskrivning: Cyklokapron skal ikke tas som en kur for å stoppe blødninger, de bare reduserer rikelige blødninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174581-bl%C3%B8dninger-i-overgangsalder/#findComment-1163050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
floppie Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Kan jeg spørre deg om noe? Hetetokter - blir man "satt ut av spill" mens de pågår, jeg skal begynne i en jobb, og lurer på hvordan dette vil påvirke meg hvis jeg er midt i en samtale, for eksempel. Ble du svimmel, kortpustet, ør i hodet osv? Unnskyld at jeg ikke kan hjelpe deg med dine problemer, men du har jo fått fint svar av legen her 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174581-bl%C3%B8dninger-i-overgangsalder/#findComment-1165921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.