1977mod Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hei Jeg har fått påvist forandinger i cellene etter celleprøve og deretter vevsprøver. Jeg opplevde beskjeden som svært ubehagelig, og gynekologen min gjorde ikke saken bedre ved å være kald og brutal i sin beskjed. Jeg vil få innkalling fra sykehuset, for å fjerne de uregelmessige cellene -fikk jeg beskjed om. Jeg sitter igjen med mange tanker og spørsmål, og skulle gjerne ha visst mere om hva dette er og hva for videre oppfølging dette eventuelt burde ha. Er dette forstadiet til kreft? Vil jeg få en fullstendig utredning på eventuelle spreding...?? Jeg vet ingenting om dette, og fikk meg ikke til å spørre. Kan jeg kreve narkose ved fjerning av disse uregelmessige cellene (da jeg opplevde vevsprøvene som høyst ubehagelig). Noen som er i samme sko?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174787-celleforandinger-i-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1973mod Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Du bør vel snakke med en lege for å få sikre svar på spørsmålet ditt, men ut fra det jeg vet så skal du ikke bekymre deg så mye. Har en venninne som også fikk påvist slike celleforandringer for mange år siden og det var ikke noe dramatikk rundt det. Celleforandringene kan vel være et forstadium til kreft, men det ER ikke kreft i seg selv. Vil tro du kanskje blir fulgt opp med hyppigere underlivsprøver i fremtiden, men som sagt tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Du finner mye info på nettet. Har du prøvd å lese litt der? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174787-celleforandinger-i-livmor/#findComment-1161175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
1963modell Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Det er synd å høre at det ennå finnes leger som ikke vet hvordan de skal oppføre seg mot pasienter. Beskjeden som du har fått er et sjokk for deg, og en skulle forvente at helsepersonell vet hvordan de skal formidle informasjon i slike situasjoner. Råd nr. 1: Skift gynekolog så snart du kan! Jeg fikk den samme beskjeden i vår, hadde heldigvis en gynekolog som forklarte meg underveis. Det du har er celleendringer på livmorhalsen. Det finnes ulike stadier av dette. Det er ikke kreft, men ubehandlet så kan det utvikle seg til kreft. Denne utviklingen tar ofte lang tid (flere år). Dersom du har et avansert stadium av celleforandringene blir de ytterste cellene skjært bort. Jeg var selv redd for dette og ville ha narkose, men det ble utført med lokalbedøvelse, og jeg kjente ingenting. Denne utskjæringen av celler kalles en "konisering". Etter en slik konisering må du gå regelmessig og ta nye celleprøver. (Det er nå du skaffer en ny gynekolog). I begynnelsen er det hver 3.mnd, deretter blir det sjeldnere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174787-celleforandinger-i-livmor/#findComment-1161294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
1977mod Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Det er synd å høre at det ennå finnes leger som ikke vet hvordan de skal oppføre seg mot pasienter. Beskjeden som du har fått er et sjokk for deg, og en skulle forvente at helsepersonell vet hvordan de skal formidle informasjon i slike situasjoner. Råd nr. 1: Skift gynekolog så snart du kan! Jeg fikk den samme beskjeden i vår, hadde heldigvis en gynekolog som forklarte meg underveis. Det du har er celleendringer på livmorhalsen. Det finnes ulike stadier av dette. Det er ikke kreft, men ubehandlet så kan det utvikle seg til kreft. Denne utviklingen tar ofte lang tid (flere år). Dersom du har et avansert stadium av celleforandringene blir de ytterste cellene skjært bort. Jeg var selv redd for dette og ville ha narkose, men det ble utført med lokalbedøvelse, og jeg kjente ingenting. Denne utskjæringen av celler kalles en "konisering". Etter en slik konisering må du gå regelmessig og ta nye celleprøver. (Det er nå du skaffer en ny gynekolog). I begynnelsen er det hver 3.mnd, deretter blir det sjeldnere. Takk for svaret! Det roet meg en del. Likevel gruer jeg meg til "inngrepet" -og vil nok be om narkose. Jeg er forferdelig pysete, he-he! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174787-celleforandinger-i-livmor/#findComment-1166865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
1977mod Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Du bør vel snakke med en lege for å få sikre svar på spørsmålet ditt, men ut fra det jeg vet så skal du ikke bekymre deg så mye. Har en venninne som også fikk påvist slike celleforandringer for mange år siden og det var ikke noe dramatikk rundt det. Celleforandringene kan vel være et forstadium til kreft, men det ER ikke kreft i seg selv. Vil tro du kanskje blir fulgt opp med hyppigere underlivsprøver i fremtiden, men som sagt tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Du finner mye info på nettet. Har du prøvd å lese litt der? Takk for svar! Jeg har kikket litt på nettet, ja -og svar i denne spalten har styrket meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174787-celleforandinger-i-livmor/#findComment-1166867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.