Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 14 og kaster opp stort sett 3 ganger om dagen. Sist jeg var hos legen (uke 13) fikk jeg påvist ketoner i urinen... 4+... De bemerket dette, men mente at det kom fordi jeg kastet opp sånn. Det ble ikke snakk om noen ny prøve.

Burde jeg fått sjekket det ut? Er ikke ketoner i urinen et tegn på at kroppen sliter på fettreservene? Har det noe å si for barnet? Det må jo være en grunn til at man tester det, mener jeg.

Er det ok å ha ket4+? Hvor mye ketoner er mye?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17489-ketoner-i-urinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når du har høyt nivå av ketoner i urinen, har det ganske sikkert sammenheng med at du har kastet opp så mye. Når kroppen ikke får forbrent karbohydrater, som vanlig, går den løs på fettforbrenning, og da dannes ketoner. For en kort periode har ikke dette noe å si for barnet. Den tar det som trengs for eget forbruk. Det er du som blir avmagret og sliten. Heldigvis varer slikt vanligvis kun en kort periode. Er det imidlertid sånn at du ikke klarer å beholde hverken tørt eller vått, må man vurdere intravenøs næring. Innimellom er dette helt nødvendig hvis man er sterk rammet av det vi kaller hyperemesis.

Du bør prøve å drikke veldig mye, og spis gjerne noe som er tilsatt salt. Salt holder på vannet og du blir ikke så uttørket. Det går også an å få noe som kalles Gem Collet på apoteket, som inneholder det du trenger for å tilstrebe normal væskebalanse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17489-ketoner-i-urinen/#findComment-79789
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når du har høyt nivå av ketoner i urinen, har det ganske sikkert sammenheng med at du har kastet opp så mye. Når kroppen ikke får forbrent karbohydrater, som vanlig, går den løs på fettforbrenning, og da dannes ketoner. For en kort periode har ikke dette noe å si for barnet. Den tar det som trengs for eget forbruk. Det er du som blir avmagret og sliten. Heldigvis varer slikt vanligvis kun en kort periode. Er det imidlertid sånn at du ikke klarer å beholde hverken tørt eller vått, må man vurdere intravenøs næring. Innimellom er dette helt nødvendig hvis man er sterk rammet av det vi kaller hyperemesis.

Du bør prøve å drikke veldig mye, og spis gjerne noe som er tilsatt salt. Salt holder på vannet og du blir ikke så uttørket. Det går også an å få noe som kalles Gem Collet på apoteket, som inneholder det du trenger for å tilstrebe normal væskebalanse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17489-ketoner-i-urinen/#findComment-79803
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...