Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 26+4 uker på vei med nr. 2. Jeg hadde kun moderate bekkensmerter på slutten av forrige svangerskap, hvor fødselen var for 15 mnd siden.

Jeg var ute og gikk en tur for noen dager siden og utpå kvelden fikk jeg sterke smerter i hoften/bekkenet. Jeg kunne ikke trå på den siden. Det hjalp med en gang jeg satte meg ned.

Min bror fikk satt inn en ny hofte som 32-åring. Nå lurer jeg på om det er min tid. Han mener at hoftedisplasi er arvelig og at vi begge har denne svakheten (som ikke rutinemessig ble sjekket før 1970).

Nå tørr jeg ikke gå "lange" turer, jeg er redd for hoften. Samtidig vil jeg gjerne bevege meg så mye som mulig før neste fødsel.

Jeg trener ikke, er ikke overvektig, er 32, sliter litt med søvn og halsbrann ellers i fin form. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17498-bekken-eller-hoftedisplasi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du kan være ganske sikker på at du ikke har hofteleddsdysplasi. Det finner man ikke ut som voksen. Symptomene inntrer som oftest når det lille barnet skal begynne å bevege seg på egen hånd, hvis det ikke blir oppdaget ved spebarnskontroll. Din bror har rett i at det er arvelig. Du kan evt. fortelle barnelegen på sykehuset, etter at du har født, at det er HD i familien og at du ønsker en grundig sjekk av ditt barn. Din bror blir egentlig ikke regnet som nær slekt i denne sammenheng, men du blir sikkert imøtekommet med en god sjekk hvis du forteller at du er urolig.

Jeg vil anta at du har litt begynnende bekkenløsning. Det er ikke uvanlig at man kjenner det etter en tur. Prøv å unngå det som gjør vondt, men inntil videre må du ikke krisemaksimere det. Prøv deg fram litt. Snakk med din jordmor/lege om litt mer informasjon om hvordan du bør forholde deg hvis dette fortsetter.

Trine Endsjø, jordmor

Du kan være ganske sikker på at du ikke har hofteleddsdysplasi. Det finner man ikke ut som voksen. Symptomene inntrer som oftest når det lille barnet skal begynne å bevege seg på egen hånd, hvis det ikke blir oppdaget ved spebarnskontroll. Din bror har rett i at det er arvelig. Du kan evt. fortelle barnelegen på sykehuset, etter at du har født, at det er HD i familien og at du ønsker en grundig sjekk av ditt barn. Din bror blir egentlig ikke regnet som nær slekt i denne sammenheng, men du blir sikkert imøtekommet med en god sjekk hvis du forteller at du er urolig.

Jeg vil anta at du har litt begynnende bekkenløsning. Det er ikke uvanlig at man kjenner det etter en tur. Prøv å unngå det som gjør vondt, men inntil videre må du ikke krisemaksimere det. Prøv deg fram litt. Snakk med din jordmor/lege om litt mer informasjon om hvordan du bør forholde deg hvis dette fortsetter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...