Gå til innhold

Lavt stoffskifte og mageproblemer

Anbefalte innlegg

nattevandrer1365380824

Jeg er en 33 år gammel kvinne. For 3 uker siden fikk jeg konstatert lavt stoffskifte. Verdien for T4 var 8,5 og TSH verdien var 34,93. Hva vil dette si? Er verdiene i grenseland eller viser de klart at jeg har lavt stoffskifte. Er det flere prøver som bør taes i den forbindelse? Legen har gitt meg Levaxin, 50 mikrogram, og jeg tar 1 tablett hver dag. Jeg merker ennå ingen forskjell på formen. Enkelte dager er jeg i bedre form, som folk flest, men noen markant energitilførsel er ikke å spore. Når kan jeg forvente en bedring? Jeg sliter veldig med magen. Føler meg oppstipert og har oppstipasjonsdiare. Det rare er at jeg kan legge meg om kvelden og føle at magen er ok, for så å våkne utpå natta med treg mage som gjør at jeg ikke får sove før jeg får lettet meg. Det tar lang tid å få til noe og ofte må jeg stimulere endetarmsåpningen for i det hele tatt å få avføring. Dette ser ut til å fremprovosere en diare. Det er slitsomt å ha det på denne måten og det gjør at jeg får for lite søvn. Har du noen gode råd. Jeg regner med at det er stoffskifte som gjør at magen er slik. Hva er grunnen til at det ofte blir verre utover natta?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174983-lavt-stoffskifte-og-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nå spør du gynekologen, og det er litt utenfor mitt fagfelt, men jeg skal forsøke likevel. Hvis skjoldbruskkjertelen ikke produserer nok hormon, Tyroxin (normal verdi for T-4 er 11-26), så vil hypofysen utsende stimuleringshormonet TSH for å forsøke å øke produksjonen (normalt er TSH 0.40-5.5). Dine verdier viser altså nok så klart lavt stoffskifte og det bør behandles. Jeg har ikke erfaring med hensyn til hvor lang tid det vil gå, men du har vel avtale med din lege om kontroll av blodverdiene for å finne rette dosering? Forstoppelse er en følge av lavt stoffskifte, det kan du også regne med bedres med Levaxin. Jeg har ingen forklaring på hvorfor det blir verre i løpet av natten. Ved forstoppelse kan det ofte være diare i tillegg. Snak med din lege om ev. avføringsmiddel.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...