org Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Innlegget er også lagt inn på forum for småbarn. Vi var hos tannlegen i dag, for gutten på 7 1/2 år har fått en misfarging på de blivende fremtennene og på 6-års jekslene. Tannlegen utbrøt:"Nei, det var synd!" da gutten åpnet munnen. Hun (tannlegen) sa at det var store mineralfeil på tennene, og at disse tennene var vesentlig svakere enn de andre. Årsakene kunne være høy feber like etter fødselen, eller sykdom i de første levemånedene. Det kunne også være at jeg hadde fått antibiotika (nevnte spesielt tetracyclin) under svangerskapet. Men ærlig talt, jeg husker verken sterk feber, alvorlig sykdom eller noe spesiell antibiotika... Er det noen som har peiling på hva dette er? Vi er nøye med tannpuss, har et normalt kosthold. Gutten har ikke hull i tennene, og har aldri hatt det. Tannlegen sa at hun så godt at vi er nøye med tannhygienen. Uff, lei meg i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tannpleieren Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Det er sant som denne tannlegen sier, det kan komme av tidlig sykdom og høy feber hos barnet i spedbarnsalder eller før fødselen. Men noen ganger finner man ikke ut hva det kommer av. Desverre har noen barn disse missdannelser/missfarginger. Noen av barna får bare gule eller hvite flekker, mens andre igjen har lite eller ingen emalje. Noen barn har isinger som symptomer, mens andre kan leve med det uten noen problemer. Barnet ditt får sikkert en hyppig oppfølging. Fortsett med den gode tannpussen og gjerne fluor. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1165117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fiolen igjen Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Det er sant som denne tannlegen sier, det kan komme av tidlig sykdom og høy feber hos barnet i spedbarnsalder eller før fødselen. Men noen ganger finner man ikke ut hva det kommer av. Desverre har noen barn disse missdannelser/missfarginger. Noen av barna får bare gule eller hvite flekker, mens andre igjen har lite eller ingen emalje. Noen barn har isinger som symptomer, mens andre kan leve med det uten noen problemer. Barnet ditt får sikkert en hyppig oppfølging. Fortsett med den gode tannpussen og gjerne fluor. Lykke til Da 7-åringen min for første gang var hos tannlegen, sa han "Jeg ser at barnet hadde en tøff fødsel". Og det måtte jeg jo bare innrømme at stemte. Vi mistet nesten gutten under fødselen (lang historie som jeg dropper nå). Tannlegen fortalte at melketennene var ok, men at voksen-tennene hadde mineraliseringsfeil. Jeg spurte om han skulle bruke fluor-tabletter, men da ble jeg nærmest skjellt ut. Jeg fikk heller ikke beskjed om noen ekstra oppfølging. Siden dette var skole-tannlegen, så vil han ikke bli kallt inn igjen før om tidligst to år. Ville du anbefale at jeg tar ham med til en privat tannlege? Tror du jeg i så fall kan få dekket utgiftene hos trygdekontoret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1165401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tannpleieren Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Da 7-åringen min for første gang var hos tannlegen, sa han "Jeg ser at barnet hadde en tøff fødsel". Og det måtte jeg jo bare innrømme at stemte. Vi mistet nesten gutten under fødselen (lang historie som jeg dropper nå). Tannlegen fortalte at melketennene var ok, men at voksen-tennene hadde mineraliseringsfeil. Jeg spurte om han skulle bruke fluor-tabletter, men da ble jeg nærmest skjellt ut. Jeg fikk heller ikke beskjed om noen ekstra oppfølging. Siden dette var skole-tannlegen, så vil han ikke bli kallt inn igjen før om tidligst to år. Ville du anbefale at jeg tar ham med til en privat tannlege? Tror du jeg i så fall kan få dekket utgiftene hos trygdekontoret? En privatklinikk vil jeg vel ikke akkurat anbefale, du får ikke det dekt!!! Hvis tannlegen mener at ikke han trenger å komme inn oftere og han ikke har plager, regner jeg med at det er riktig! Men spør neste gang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1166769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Et apropos Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Da 7-åringen min for første gang var hos tannlegen, sa han "Jeg ser at barnet hadde en tøff fødsel". Og det måtte jeg jo bare innrømme at stemte. Vi mistet nesten gutten under fødselen (lang historie som jeg dropper nå). Tannlegen fortalte at melketennene var ok, men at voksen-tennene hadde mineraliseringsfeil. Jeg spurte om han skulle bruke fluor-tabletter, men da ble jeg nærmest skjellt ut. Jeg fikk heller ikke beskjed om noen ekstra oppfølging. Siden dette var skole-tannlegen, så vil han ikke bli kallt inn igjen før om tidligst to år. Ville du anbefale at jeg tar ham med til en privat tannlege? Tror du jeg i så fall kan få dekket utgiftene hos trygdekontoret? Dessuten skader det ikke å bruke flur. Men han kan nok bruke skylling... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1166772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Det er sant som denne tannlegen sier, det kan komme av tidlig sykdom og høy feber hos barnet i spedbarnsalder eller før fødselen. Men noen ganger finner man ikke ut hva det kommer av. Desverre har noen barn disse missdannelser/missfarginger. Noen av barna får bare gule eller hvite flekker, mens andre igjen har lite eller ingen emalje. Noen barn har isinger som symptomer, mens andre kan leve med det uten noen problemer. Barnet ditt får sikkert en hyppig oppfølging. Fortsett med den gode tannpussen og gjerne fluor. Lykke til Kan vi søke om gratis tannhelsetjeneste nå - som han kan benytte etter fylte 18 år? Det er jo nå at skaden vises i sin opprinnelige form. Kanskje burde det tas røntgenbilder og andre bilder nå, som lagres sammen med tannlegejouralen hans? Hvordan går vi frem, for å sikre best mulig behandling? Vi får god oppfølging; tannpleier hver 3. måned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1168488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg har slike skader på mine 6-års jeksler. De ble plombert alle fire da jeg var 6-7 år gammel, og noen av disse fyllingene har senere blitt utbedret, men tennene fungerer helt ok fremdeles :-) Jeg har også fått litt vage forklaringen på årsaken til emaljefeilen, noen tannleger har sagt at problemet oppstår før fødsel, noen sier tidlig spebarnsalder. Jeg har også fått beskjed at dersom problemet hadde oppstått noen uker før (eller var det senere) så ville fortennene også vært skadet. Uansett så synes jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Mine tenner fungerer som sagt utmerket med sine store fyllinger, og jeg vil anta at tannlegen finner løsninger for din sønns tenner også. Jeg har aldri hatt noen spesiell oppfølgning, men moren min var litt før sin tid så vi gikk til barnetannlege før skolealder (noe som ikke var så vanlig.). Etter at jeg ble 25 har ingen av tennene trengt "rehabilitering" - men det oppsto stadig nye hull i jekslene i ungdomstiden - men ikke i større omfang enn at jeg kun var til årlig besøk hos skoletannlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1168546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg har slike skader på mine 6-års jeksler. De ble plombert alle fire da jeg var 6-7 år gammel, og noen av disse fyllingene har senere blitt utbedret, men tennene fungerer helt ok fremdeles :-) Jeg har også fått litt vage forklaringen på årsaken til emaljefeilen, noen tannleger har sagt at problemet oppstår før fødsel, noen sier tidlig spebarnsalder. Jeg har også fått beskjed at dersom problemet hadde oppstått noen uker før (eller var det senere) så ville fortennene også vært skadet. Uansett så synes jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Mine tenner fungerer som sagt utmerket med sine store fyllinger, og jeg vil anta at tannlegen finner løsninger for din sønns tenner også. Jeg har aldri hatt noen spesiell oppfølgning, men moren min var litt før sin tid så vi gikk til barnetannlege før skolealder (noe som ikke var så vanlig.). Etter at jeg ble 25 har ingen av tennene trengt "rehabilitering" - men det oppsto stadig nye hull i jekslene i ungdomstiden - men ikke i større omfang enn at jeg kun var til årlig besøk hos skoletannlegen. Ja, hos sønnen er iallefall alle 6-årsjekslene skadet, og ei fortann. Det er det vi vet foreløpig, det kan bli mer. Nå har det gått noen dager siden vi var hos tannlegen, og jeg har fått roet meg litt ned. Tross alt, det finnes verre ting enn dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1168598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tannpleieren Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Kan vi søke om gratis tannhelsetjeneste nå - som han kan benytte etter fylte 18 år? Det er jo nå at skaden vises i sin opprinnelige form. Kanskje burde det tas røntgenbilder og andre bilder nå, som lagres sammen med tannlegejouralen hans? Hvordan går vi frem, for å sikre best mulig behandling? Vi får god oppfølging; tannpleier hver 3. måned. Jeg har ikke hørt om noen som får dekt slike ting etter fylte 20 år!!! Det er nok desverre ikke noe vi kan kalle for en skjelden medisinsk tilstand, som er omtrent det eneste man får dekt gjennom trygden. Jeg skal ikke si det for sikkert, Men jeg regner ikke med at det finnes noen dekningsordning for den type defekter (jobber privat og har aldri vært borti det) Kanskje med tiden det kan bli en bedre trygdeordning for voksne pasienter, vi håper jo på det, men det ser dårlig ut nå!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175046-store-skader-p%C3%A5-blivende-tenner/#findComment-1168998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.