Gjest Calóni Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 På barneskolen husker jeg at folk i klassen min både skulle bli politi, brannmann, skuespiller, 'sånn som pappaen min er', lærer og så videre. Men ei i klassen skilte seg derimot ut, for hun skulle bli luksushore. Gudene veit hvor hun fikk den ideen fra. Såvidt meg bekjent gikk hun (heldigvis) bort fra planene da hun ble eldre. 0 Siter
Gyda Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Jeg ville bli "postdame". Det fasinerte meg så veldig det å kunne sitte og stemple den ene blanketten etter den andre ... 0 Siter
Hønemoren Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Lærer. Ei venninne og jeg lekte skole flere ganger i uka. La bøker utover på rommet vårt,(hun hos seg og jeg hosmeg) altså delte ut til elevene. Underviste som bare det for ikke en levende sjel på rommet. Skikkelig rollespill. Etter en "skoletime" ringte vekkeklokka som ble satt på og venninna mi og jeg møttes på et aktivitetsrom i kjelleren, midt mellom oppgangene der vi bodde. Det var lærerværelse og vi hadde friminutt. Ble: Hjelpepleier. 0 Siter
tonie Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har ønsket å bli noe annet enn det jeg ble. 0 Siter
Gjest feil kjønn? Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Ville bli bilmekaniker, arkitekt eller gartner. Ble styrmann. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 leste at du studerte til ernæringsfysiolog og er utdanna journalist..jeg er veldig interessert i de to yrkene så lurte på om du kunne være så snill og fortelle meg litt om hvordan det er,hvor du tar utdanningen,hvilke krav som stilles til å bli ernæringsfysiolog osv..har lest litt om det,men er litt usikker fordi man må ha en del matte og kjemi kunnskaper?og det er ikke akurat mine sterkeste fag..er det lurt å være god i disse? tusen takk hvis du kan svare.. Heisann! Så gøy da!! Jeg vil absolutt anbefale ernæringsstudier. Det er en kjempespennende og variert utdanning.Man lærer hvordan kroppen fungerer og er oppbygd, ned til den minste lille kvark:) Og selvsagt hvordan maten vi spiser påvirker den. I tillegg inngår mange andre interessante emner, som f.eks. psykologi, kommunikasjon, helsearbeid, sykdomslære og matkultur. Etter endt utdanning er jobbmulighetene mange.Yrket kan du lese mer om her: http://www.utdanning.no/dep/portal/_pagr/110/_pa.110/155/.piid/334/.ciid/488/PC_334_id/3?&PC_334_occupation=ern%C3%A6ringsfysiolog&PC_334_recnumber=35614&PC_334_start=1 Fagkravene for å komme inn på den femårige ernæringsutdannelsen ved Universitetet i Oslo, er de samme som for medisin. Altså matematikk (2MX , 2MY eller 3MZ), fysikk (2FY) og kjemi (3KJ). Mer kan du lese på UIOs hjemmesider: http://www.uio.no/studier/program/ernering/presentasjon/index.html Men det finnes også andre muligheter! I Danmark kreves, etter det jeg husker,kun spes. stud.kompetanse i 2KJ. Selv studerer jeg i Sverige, Gøteborg. Av realfag hadde jeg bare biologi(2 og 3BI) på videregående. Men det holdt til å komme inn her!(OBS: ernæringsfysiolog=dietist på svensk) http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PVDIEM.html Det første året, som jeg fremdeles er midt underveis i, består imidlertid av MYE- og til tider ganske komplisert-biokjemi. Samt fysiologi og cellebiologi. Dette utgjør en helt nødvendig basis for det du skal lære senere. Jeg ser at de som har hatt mer kjemi enn meg, har fordeler av det. Men det går bra også uten, bare en jobber godt og har litt(!) interesse for faget. Biologien fra vgs. har heller ikke vært bortkastet kunnskap:) Håper du fikk svar på en del av det du lurte på i hvert fall! Du nevner forresten at du også er interessert i journalistyrket? Selv tror jeg ernæring og journalistikk er fag som kan utfylle hverandre ganske godt. Som ernæringsfysiolog har du nytte av å kunne en del kommunikasjon/ kunnskapsformidling. På den andre siden ser media ut til å skrike (taust?) etter journalister med kunnskaper innen ernæring/biologi/kjemi (i hvert fall etter all feilinfo å dømme). Om du lurer på noe mer, er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan. Lykke til med framtidsplanene, uansett hva det blir til! Beste hilsen, 0 Siter
Gemini Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Jeg ville bli verdens peneste jente :-) Ble lege.. Og en lege med greske røtter, ut fra nicket å bedømme...? 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Jeg ville bli "postdame". Det fasinerte meg så veldig det å kunne sitte og stemple den ene blanketten etter den andre ... Det ville jeg også, fordi det virket så kult med stempelputer og sånn 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Jeg var fast bestemt på å bli fiolinist! Måtte bare huske på å slå av høreapparata for lyden fra fiolinen klarte jeg bare ikke ;o) husker at jeg snakket med en døv dame som ønsket seg så veldig en gitar til fødselsdagen (eller var det jul) når hun var liten. Foreldrene synes det var ganske tåpelig at hun som ikke hørte noe som helst skulle ha en gitar. Men hun fikk trumfet det igjennom. Og jeg tror hun fortsatt har den gitaren hjemme 0 Siter
Spirello Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Lekte veldig ofte kontordame med skrivemaskinen til mormor. : ) Jobber i dag på kontor med data.. Men da jeg var enda mindre ville jeg bli frisør (mamma er det), og så ville jeg ha en datter som skulle hete Nina.. Hehe.. Det vil jeg ikke i dag. Ikke fordi Nina ikke er fint da.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 husker at jeg snakket med en døv dame som ønsket seg så veldig en gitar til fødselsdagen (eller var det jul) når hun var liten. Foreldrene synes det var ganske tåpelig at hun som ikke hørte noe som helst skulle ha en gitar. Men hun fikk trumfet det igjennom. Og jeg tror hun fortsatt har den gitaren hjemme Søt historie ) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 28. februar 2005 Skrevet 28. februar 2005 Pilot. Og det ville jeg gjerne ha vært ennå,det... 0 Siter
Gjest someone out there.. Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Heisann! Så gøy da!! Jeg vil absolutt anbefale ernæringsstudier. Det er en kjempespennende og variert utdanning.Man lærer hvordan kroppen fungerer og er oppbygd, ned til den minste lille kvark:) Og selvsagt hvordan maten vi spiser påvirker den. I tillegg inngår mange andre interessante emner, som f.eks. psykologi, kommunikasjon, helsearbeid, sykdomslære og matkultur. Etter endt utdanning er jobbmulighetene mange.Yrket kan du lese mer om her: http://www.utdanning.no/dep/portal/_pagr/110/_pa.110/155/.piid/334/.ciid/488/PC_334_id/3?&PC_334_occupation=ern%C3%A6ringsfysiolog&PC_334_recnumber=35614&PC_334_start=1 Fagkravene for å komme inn på den femårige ernæringsutdannelsen ved Universitetet i Oslo, er de samme som for medisin. Altså matematikk (2MX , 2MY eller 3MZ), fysikk (2FY) og kjemi (3KJ). Mer kan du lese på UIOs hjemmesider: http://www.uio.no/studier/program/ernering/presentasjon/index.html Men det finnes også andre muligheter! I Danmark kreves, etter det jeg husker,kun spes. stud.kompetanse i 2KJ. Selv studerer jeg i Sverige, Gøteborg. Av realfag hadde jeg bare biologi(2 og 3BI) på videregående. Men det holdt til å komme inn her!(OBS: ernæringsfysiolog=dietist på svensk) http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PVDIEM.html Det første året, som jeg fremdeles er midt underveis i, består imidlertid av MYE- og til tider ganske komplisert-biokjemi. Samt fysiologi og cellebiologi. Dette utgjør en helt nødvendig basis for det du skal lære senere. Jeg ser at de som har hatt mer kjemi enn meg, har fordeler av det. Men det går bra også uten, bare en jobber godt og har litt(!) interesse for faget. Biologien fra vgs. har heller ikke vært bortkastet kunnskap:) Håper du fikk svar på en del av det du lurte på i hvert fall! Du nevner forresten at du også er interessert i journalistyrket? Selv tror jeg ernæring og journalistikk er fag som kan utfylle hverandre ganske godt. Som ernæringsfysiolog har du nytte av å kunne en del kommunikasjon/ kunnskapsformidling. På den andre siden ser media ut til å skrike (taust?) etter journalister med kunnskaper innen ernæring/biologi/kjemi (i hvert fall etter all feilinfo å dømme). Om du lurer på noe mer, er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan. Lykke til med framtidsplanene, uansett hva det blir til! Beste hilsen, tusen takk for svar..må tenke litt mer før jeg vet hva jeg skal gjøre videre..men takk! 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 tusen takk for svar..må tenke litt mer før jeg vet hva jeg skal gjøre videre..men takk! Bare hyggelig.Lykke til uansett hva du velger=O) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.