Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på snart 30 år som sammen med samboer har hatt ubeskyttet samleie de siste 14 mndr for å få barn som mål.Har aldri vært gravid tidligere,men..I sommer hadde jeg en Exu og venstre eggstokk/leder måtte fjernes.Jeg vet at min mor brukte 3-4 år på å bli gravid,men det kan ha sine naturlige grunner siden min far er langtransport sjåfør ( lite hjemme og sittende arbeid)Og de begge hadde kusma i voksen alder.I tilegg vet jeg at min mor kom tidlig i overgangs alderen og mistet mensen i beg av 40årene.(har hørt at dette kan være arvelig og virke inn på mine antall fruktbare egg.Mine spm er....-Hvordan kan jeg vite om jeg har EL? (jeg finner inget EL slim og el tester hver dag nesten hele mndn blir veldig dyrt)-Kan det at jeg har bare en eggstokk gjøre det vanskeligere for meg å bli gravid?-Jeg har bakoverliggende livmor kan det ha noe å si?-Samboer sitter 10-20min i badstu 3 ggr pr uke,men han kjøler ned ballene med å helle kaldt vann på de.(hvor negativt er dette? Jeg har lest at Finnland er på topp i Skandinavia hva baby produksjon anngår og der sitter de jo i badstue hele tiden)Samboer som er 36 år har det IKKE travelt med ¨å få barn.Dvs han vil gjerne ha barn men mener at de kommer når de kommer om det tar 2 eller tre år spiller ingen rolle.Bør vi alikevel få undersøkt om det er noe galt hos en av oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175799-noe-galt-med-meg-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ivf mamma

Hvis dere har forsøkt i et år, og du allerede har hatt trøbbel med en eggstokk, samt arvelig belastet. Så bør du snakke med lege om nærmere utredning.

Det kan være så enkelt som en hormonkur for å speede opp eggløsningen på gjenværende eggstokk.

Eller at dere må ha IVF behandling for å få det til.

Hvis dere har forsøkt i et år, og du allerede har hatt trøbbel med en eggstokk, samt arvelig belastet. Så bør du snakke med lege om nærmere utredning.

Det kan være så enkelt som en hormonkur for å speede opp eggløsningen på gjenværende eggstokk.

Eller at dere må ha IVF behandling for å få det til.

Hva er ivf behandling?

Hvordan henvender jeg meg? Jeg mener går jeg først til fast legen og isåfall kan han finne ut/gjøre noe eller må han bare sende meg videre med hevisning?

Gjest ivf mamma

Hva er ivf behandling?

Hvordan henvender jeg meg? Jeg mener går jeg først til fast legen og isåfall kan han finne ut/gjøre noe eller må han bare sende meg videre med hevisning?

In vitro fertilisering, assistert befruktning. Gå inn på forum for ufrivillig barnløse her, og spør av hjertets lyst. Der får du garatert ALLE svar du trenger, og treffer MANGE i samme situasjon som deg! :0)

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal starte utredning, det er mulig når dere har forsøkt ett år etter siste graviditet, dvs.til sommer. Det er flere muligheter å vurdere om du har eggløsning. En regelmessig syklus tyder på at der er i orden.Hvis du måler temperatur hver dag til samme tid om morgenen, vil du se at den stiger et par streker etter eggløsning. En blodprøve tatt en uke før menstruasjon vil kunne fastslå om det har vært eggløsning.

Hvis din mor kom tidlig i overgangsalder, er det risiko for at det også kan skje hos deg, så jeg synes dere skal starte utredning relativt fort (om din mann er enig selvsagt). Det at du har vært gravid tyder på at man sæd er OK. Graviditet utenfor livmoren tyder på skade på eggleder, og det kan også være tilfelle på den du har tilbake.

For deg kan 2-3 år spille en stor rolle, man regner med at fruktbarheten gradvist reduseres fra ca 35 års alderen, og før hos de som kommer tidlig i overgangsalder.

Bakoverliggende livmor betyr ikke noe, bare en eggstokk kan redusere fruktbarheten, en operasjon kan gi sammenvoksninger som gjør dte vanskeligere med å oppnå graviditet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Jeg synes du skal starte utredning, det er mulig når dere har forsøkt ett år etter siste graviditet, dvs.til sommer. Det er flere muligheter å vurdere om du har eggløsning. En regelmessig syklus tyder på at der er i orden.Hvis du måler temperatur hver dag til samme tid om morgenen, vil du se at den stiger et par streker etter eggløsning. En blodprøve tatt en uke før menstruasjon vil kunne fastslå om det har vært eggløsning.

Hvis din mor kom tidlig i overgangsalder, er det risiko for at det også kan skje hos deg, så jeg synes dere skal starte utredning relativt fort (om din mann er enig selvsagt). Det at du har vært gravid tyder på at man sæd er OK. Graviditet utenfor livmoren tyder på skade på eggleder, og det kan også være tilfelle på den du har tilbake.

For deg kan 2-3 år spille en stor rolle, man regner med at fruktbarheten gradvist reduseres fra ca 35 års alderen, og før hos de som kommer tidlig i overgangsalder.

Bakoverliggende livmor betyr ikke noe, bare en eggstokk kan redusere fruktbarheten, en operasjon kan gi sammenvoksninger som gjør dte vanskeligere med å oppnå graviditet.

Men, er det negativt med badstu? Bør han holde seg unna det for ikke å drepe svømmerne sine?

Og hvis man dreper de ved badstu, hvor lang tid tar det da før det er nye friske spermier?

Mette Moen, Gynekolog

PS jeg kan ikke forestille meg at bastu-besøket kan ha negativ innvirkning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...