Gå til innhold

hva bør gjøres?

Anbefalte innlegg

Gjest maybe it`s...

For vel ett år siden (da gutten min var 3 år) falt han kraftig mot en bordkant. Den ene fortannen ble slått opp i kjeven/tannkjøttet. Den ble altså ikke slått ut, men ble trykket langt oppover. Vi gikk selvsagt til tannlegen og hun mente at vi burde la tannen være og håpe på at den kom vandrende ned av seg selv. Nå er det altså gått over et år og tannen har ikke kommet ned i det hele tatt. Den er blitt mer synlig, men det er nok fordi tannkjøttet har trukket seg litt tilbake. Når vi løfter vekk overleppen kan vi se tannen. (håper du forstår sånn noelunde).Det jeg lurer på er om ikke noe må gjøres for å fjerne tannen? I følge tannlegen er det god mulighet for at den kommende tannen ikke er blitt skadet, men det er jo umulig å si. Er det slik at det er større risiko ved å prøve å trekke tannen enn ved å la den stå. Hva skjer når den nye tannen skal komme? Og når kan jeg håpe på at det skjer?Har du vært borti slike tilfeller og kan du si noe om hva som bør gjøres? Vår tannlege sier at hun ikke har sett et helt likt tilfelle og derfor kan hun ikke vite sikkert hva som er best å gjøre. Hvis det viser seg at det er skade på den kommende tannen, hva skjer da? Hvilken skade er sannsynlig? Hva kan gjøres og når?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175812-hva-b%C3%B8r-gj%C3%B8res/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Uansett hva som tidligere har skjedd bør det tas et røntgenbilde nå for å vurdere situasjonen. Meleketannen burde kan hende vært fjernet etter uhellet, men det er en vanskelig vurdering å ta i ettertid. Ta kontakt med tannlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...