Gå til innhold

Skulle jeg ha vært til kontroll?

Anbefalte innlegg

Er det vanlig/meningen at man skal til kontroll 6 uker etter fødsel? Jeg fikk en datter for 7 mnd siden, og har fått høre i ettertid at ikke bare barnet, men også mor skal på 6 ukers kontroll for å sjekke sting osv.

Jeg har ikke vært på noen kontroll. Jeg vet at jordmoren sydde etter at jeg fødte, men jeg tror stingene har gått opp, eller at jordmoren "glemte" å sy et sted ( jeg måtte syes flere steder). Både samboeren min og jeg plages av dette, jeg kan ikke ha sex lenger fordi det gjør vondt.

Så hva gjør jeg nå? Skal jeg ta det opp med helsesøster på 8 mnd-kontrollen jeg skal med jenta mi, eller skal jeg ta kontakt med lege/gynekolog, eller er det for sent å gjøre noe med for at sårene kanskje har grodd "feil", og da er det vanskelig å få rettet på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17590-skulle-jeg-ha-v%C3%A6rt-til-kontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei der!!

Det høres veldig rart ut at du ikke har vært på kontroll, det er noe som heter 6-ukerskontroll formor også ja, men du skal vel bestille time til det selv.

Jeg har kun erfaring som mor - ikke som lege eller helsesøster, men jeg var iallefall på kontroll der det bl.a. ble sjekket at "renselsesprosessen" gikk sin gang.

Snakk med legen din.

Lykke til !!

Trine Endsjø, jordmor

Det er vanlig at man får en time hos den legen man har gått på kontroll hos i svangerskapet, til en etterkontroll, ca 6 uker etter fødsel. Jeg synes du skal bestille en time så snart som mulig siden du har plager. Får du ikke time, eller føler at du vil ha en spesialist til å vurdere deg, kan du bestille time hos gynekolog. Det er ikke så uvanlig at et sting går opp, men da går det ikke an å sy det igjen. I så fall må man lage nye sårflater, og det gjøres svært sjelden. Hvis du har vondt når dere har sex, er det helt klart lurt å få noen til å se på det. Imidlertid er det ikke sikkert at noe er galt. Mange får smerter ved samleie, rett og slett fordi man er tørrere enn vanlig, p.g.a. ammingen. Det kan være lurt å prøve med glidemiddel som du kan få kjøpt på apoteket.

Trine Endsjø, jordmor

Det er vanlig at man får en time hos den legen man har gått på kontroll hos i svangerskapet, til en etterkontroll, ca 6 uker etter fødsel. Jeg synes du skal bestille en time så snart som mulig siden du har plager. Får du ikke time, eller føler at du vil ha en spesialist til å vurdere deg, kan du bestille time hos gynekolog. Det er ikke så uvanlig at et sting går opp, men da går det ikke an å sy det igjen. I så fall må man lage nye sårflater, og det gjøres svært sjelden. Hvis du har vondt når dere har sex, er det helt klart lurt å få noen til å se på det. Imidlertid er det ikke sikkert at noe er galt. Mange får smerter ved samleie, rett og slett fordi man er tørrere enn vanlig, p.g.a. ammingen. Det kan være lurt å prøve med glidemiddel som du kan få kjøpt på apoteket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...