Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nygravid, og har ei jente på 22 mnd. Tror jeg er ca. 5-6 uker på vei. Snart er det på tide med en kontroll, og jeg lurer fælt på hvor jeg skal gå.

Siden jeg bor i nærheten av Aker, har jeg blitt nysgjerrig på hva ABC - klinikken. Hvordan fungerer det i grove trekk, og må jeg søke for å "bli med"?

Sist gang gikk jeg til lege. Det var ok, men ikke mer. Lurer på om det er bedre å gå til jordmor (som kanskje forstår litt mer av å være gravid i hodet også...). Er det da helsestasjonen jeg oppsøker?

Eller er det viktig å gå til samme lege som ved forige sv.skap (som altså kjenner meg)? Eller spiller dette mindre rolle?

Mangespørsmål, men jeg håper noen tar seg tid til å svare! Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17600-lege-eller-jordmor-abc-klinikken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå til jordmor i tillegg til lege. Det er ansett som det ideelle. Ikke minst fordi jordmor har best kompetanse til å ta seg av hele kvinnen, for å si det sånn. Sjekk av blodtrykk, urin, SF-mål, osv. er bare en liten del av svangerskapsomsorgen. Alle gravide har rett til å få informasjon og muligheten til å prate om alt fra psyko-sosiale forhold, bekymringer, gleder og småplager uten å føle at hun stjeler viktig tid.

ABC-klinikken på Aker er et godt tilbud til de kvinner som er opptatt av et litt "mykere" alternativ enn de fleste vanlige føde/barselavdelinger kan by på. Forutsetningen for å få et slikt opphold, er bl.a. at man ikke har alvorlige komplikasjoner i svangerskapet, som tilsier at man kan forvente et inngrep eller spes. oppfølging under fødselen. Da tenker jeg spes. på svangerskapsforgiftning, sukkersyke, sykdom hos mor eller forventet sykdom hos barnet. Hadde du alvorlige komplikasjoner under forrige fødsel, vil også det telle hvorvidt du passer innunder ABC-tilbudet. Jeg vil anbefale deg å få direkte informasjon fra ABC-avdelingen eller fra helsestasjonen.

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil absolutt anbefale deg å gå til jordmor i tillegg til lege. Det er ansett som det ideelle. Ikke minst fordi jordmor har best kompetanse til å ta seg av hele kvinnen, for å si det sånn. Sjekk av blodtrykk, urin, SF-mål, osv. er bare en liten del av svangerskapsomsorgen. Alle gravide har rett til å få informasjon og muligheten til å prate om alt fra psyko-sosiale forhold, bekymringer, gleder og småplager uten å føle at hun stjeler viktig tid.

ABC-klinikken på Aker er et godt tilbud til de kvinner som er opptatt av et litt "mykere" alternativ enn de fleste vanlige føde/barselavdelinger kan by på. Forutsetningen for å få et slikt opphold, er bl.a. at man ikke har alvorlige komplikasjoner i svangerskapet, som tilsier at man kan forvente et inngrep eller spes. oppfølging under fødselen. Da tenker jeg spes. på svangerskapsforgiftning, sukkersyke, sykdom hos mor eller forventet sykdom hos barnet. Hadde du alvorlige komplikasjoner under forrige fødsel, vil også det telle hvorvidt du passer innunder ABC-tilbudet. Jeg vil anbefale deg å få direkte informasjon fra ABC-avdelingen eller fra helsestasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...