Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år og har to jenter på 7 og 3 1/2. Jeg hadde en spontanabort v. ca 6 uker før jeg fikk barn nummer to. Vi ønsker oss veldig et barn til og jeg ble gravid i august 2004. I oktober (ca 9 uker gravid) begynte jeg å blø. Ultralyd viste at fosteret hadde dødd i uke 7 og det ble foretatt en utskrapning. 1 februar hadde jeg en ny spontanabort, men denne gangen var jeg knappe 6 uker gravid og slapp utskrapning.De siste dagene har kroppen min vist alle mulige tegn på ny graviditet. Jeg har vært trøtt, kvalm og hatt svært ømme bryster. Mensen har uteblitt. Siden jeg nå er svært engstelig for ny abort, bestemte jeg meg for å late som ingenting og se hvordan det gikk i et par uker før jeg testet evt. oppsøkte lege. I dag begynte jeg å blø (5 dager over normal mens). Jeg kan selvfølgelig ikke si 100% sikkert at jeg var gravid nå, men jeg kjenner tegnene svært godt etterhvert. På grunn av disse spontanabortene begynner jeg å bli svært engstelig for at det skal bli vanskelig for meg å fullføre en graviditet. Det er slitsomt for psyken og jeg blir engstelig og deperimert. Jeg har jo to barn fra før, og syns det er ganske rart at jeg skal ha så store problemer med SA nå. Jeg har følgende spørsmål:1) Er alderen min av stor betydning i forhold til risiko for SA?2) Er det vanlig å føle seg kvalm/trøtt noen dager etter at blødningene starter?3) Vil jeg kunne be om utredning dersom jeg spontanaborterer nok en gang, eller blir ikke denne prosessen satt igang når jeg har barn fra før?Hilsen Tine

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176344-habituell-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Det er med økende alder økende tendens til spontanabort, men det betyr ikke at det ikke kan lykkes, det må bare flere forsøk til.

2. Så lenge ’svangerskapshormonene’ er i kroppen kan man ha ’svangerskapssymptomer’, men de forsvinner vanligvis kort tid etter at svangerskapet er gått i stå.

3. Etter tre spontanaborter på rekke kan man starte utredningen, men dessverre er sjansen for å finne årsaken ikke mer enn ca 50%, og enda mindre er muligheten for å kunne behandle ’feilen’. Siste abort er egentlig ikke dokumentert, så det blir en vurderingssak om man vil tilby deg utredning allerede nå.

Du kan snakke med din fastlege og ev bli henvist til gynekologisk avdeling. Hvis du blir gravid før den tid, kan du be om ultralyd når du er 6-7 uker på vei.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176344-habituell-abort/#findComment-1180677
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...